EPN-V2

PROVY6100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Skills in Academic Supervision and The Role as a Supervisor
Studieprogram
Profesjonsrettet veiledning for yrkesfaglærere
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi grunnleggende kompetanse i veiledning og i veilederrollen. Fokus i emnet er individuell veiledning av lærere med sikte på å gi innsikt i egen profesjonsutvikling og profesjonsutvikling generelt.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Coaching er en internasjonal anerkjent utviklings- og læringsmetode for mange ulike kontekster, målgrupper og tema. Emnet gir fordypning og påbygging innen endrings- og utviklingsarbeid, og gir en fordypning i temaer knyttet til livslæring og utvikling av personlig kompetanse for dagliglivets utfordringer. Emnet profilerer seg mot livscoaching, og anvender virkemidler fra motiverende samtale og kognitiv tilnærming i tillegg til coaching. «Life skills» relateres til WHOs definisjon hvor det legges vekt på at den enkelte gjennom personlige utviklings- og læringsprosesser skal ta i bruk sine ressurser for å skape endring. Coachingsprosessen kjennetegnes av at den er målrettet og handlingsorientert, og har som mål å gjøre personen bedre i stand til å takle krav og utfordringer i dagligliv og yrkesliv.

Innhold

Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen. Eksamen består av å gjennomføre en coaching- eller veiledningssamtale. Det kan bli stilt spørsmål fra pensum.

Arbeids- og undervisningsformer

  • innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
  • arbeid i grupper
  • bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
  • praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det forutsettes at studenten har bestått eksamen i emnet VCOAK6000 Coaching og kommunikasjon (10 studiepoeng), VMS6000 Motiverende intervju, trinn 1 (10 studiepoeng) eller annet tilsvarende emne fra universitet eller høgskole på minimum 10 studiepoeng.

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • teoretisk og praktisk kunnskap om individers lærings- og utviklingsprosesser,
  • strategier som fremmer samarbeid med og myndiggjøring av coacher/klienter, og
  • forståelse for etiske utfordringer i coaching.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende coachingens spesifikke struktur og ferdigheter på en målrettet og mestringsfremmende måte,
  • har kompetanse til å skape et godt lærings- og utviklingsmiljø, og
  • lokke frem coachens styrker og ressurser for mestring av sine livstema.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har god kommunikativ kompetanse i ressursorientert tilnærming,
  • kan vurdere effekter av ressursorienterte versus problemorienterte arbeidsformer, og
  • kan foreta etisk og faglig fundert skjønn av praksisutøvelse.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Hovedvekten vil bli lagt på systematikk, virkemidler og ferdighetstrening. Studentene må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser, og følge den enkeltes forutsetninger og tempo.

Emnet er et deltidsstudium med undervisning på ettermiddags- og kveldstid over 8-10 dager. Undervisningen består av forelesninger, øvelser individuelt eller i gruppe, refleksjonsoppgaver og andre treningsaktiviteter. I tillegg kommer 30 timer arbeid i studiegrupper der studentene skal trene på virkemidler og systematikk med hverandre, og med eksterne coacher.

Sensorordning

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Det er krav om 80 % obligatorisk tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere ett ekstra arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/ eller avlegge eksamen.
  • Arbeidskrav 2: Studentene skal i tillegg til deltakelse på samlingene gjennomføre 30 timer trening på coachingssamtaler. På bakgrunn av erfaringer fra disse samtalene skal studentene levere refleksjonsnotat, eventuelt video- eller lydopptak. Samtlige av arbeidskravene, inkludert krav om tilstedeværelse, må være oppfylt for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.