Studieinfo programplan PROVY 2018 HØST
Profesjonsrettet veiledning for yrkesfaglærere Programplan
- Engelsk programnavn
- Professionally Oriented Counselling for Vocational Teachers
- Gjelder fra
- 2018 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Studiet"Profesjonsrettet veiledning" som gir 30 studiepoeng (sp) ,er en videreutdanning på bachelornivå. Studiet kan inngå som del av en fri bachelor. Studiet skal styrke veiledningskompetansen blant personer som jobber med veiledning av (praksis)studenter og nyutdannede i profesjons- og yrkesutdanninger. Veilederen skal bidra til at (praksis)studenten og den nyutdannede utvikler sin egen praksisteori og profesjonsforståelse
Som veileder er det viktig å ha kunnskap om (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon og hvilke utfordringer som møter dem, både som enkeltindivid og som en del av en organisasjon og et kollegium. Kunnskap om ulike teknikker og verktøy innen veiledning står sentralt i studiet. Studiet skal bidra til å utvikle handlingskompetansen som veileder. Handlingskompetanse handler om å kunne planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og kritisk reflektere over en-til-en- og gruppeveiledning knyttet til profesjonsutviklingen hos den enkelte.
Målgruppe
Målgrupper for studiet er personer som arbeider med eller skal/ kan tenke seg å arbeide med veiledning av (praksis)studenter og nyutdannede innen ulike profesjons- og yrkesutdanninger som for eksempel yrkesfaglærerutdanningene, praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere (PPU Y), trafikklærerutdanningen, politiutdanningene, fengselsbetjentutdanningene og andre
Opptakskrav
Opptakskrav er to- eller treårig utdanning på høgskolenivå eller tilsvarende, og minst to års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning, eller realkompetansevurdering
Læringsutbytte
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Kandidaten har
- innsikt i veilederrollen, både i individuell veiledning og gruppeveiledning
- innsikt i og forståelse for (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon
- kunnskap om profesjons- og yrkesutøverens rolle
- kunnskap om hvordan veiledning kan brukes i læreprosesser
- kunnskap om de ulike organisasjonene den enkelte kan jobbe i
- kunnskap om de ulike rollene man innehar i de ulike profesjons- og yrkesfagene
Ferdigheter
Kandidaten
- har kommunikative ferdigheter relatert til veilederrollen
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere individuelle veilednings- og gruppeprosesser, samt endrings- og utviklingsprosesser
- kan støtte og utfordre profesjonsutøveren (den nyutdannede og studenten) i sin profesjonsutvikling
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen
- kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevante forskningsresultater
Innhold og oppbygging
Studiet utgjør til sammen 30 sp, og er delt inn i to emner på 15 sp hver. Studiet er organisert som et deltidsstudium med jevnlige samlinger, i hovedsak med ett emne pr. semester.
Emnet «Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen» (PROVY6100) omfatter grunnleggende kunnskap i veiledning. Fokus rettes mot veilederrollen som relasjonsbygger og prosessleder. Det legges også vekt på å utvikle kunnskap om og forståelse for (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon. Det er fokus på veiledning av individet.
Emnet «Veiledning av grupper» (PROVY6100) handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsprosesser i grupper, metoder og modeller i veiledning og gruppen som læringsarena. Emnet tar også for seg organisasjons- og systemkunnskap og det å være en del av et kollegium
1. studieår
2. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom ulike arbeids- og undervisningsformer i studiet. Arbeidsformene har til hensikt å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.
Etiske refleksjoner er gjennomgående i hele studiet. Det veksles mellom teoretiske innføringer, diskusjoner, praktiske øvelser og refleksjoner over gjennomføring av veiledning som veileder.
Aktuelle arbeidsmåter er:
- undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
- arbeid i grupper med spesiell vekt på øvelser i å gi veiledning med refleksjon over egen gjennomføring
- gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
- skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
- bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr
Studentene skal i samsvar med arbeidskrav i hvert emne gjennomføre praktisk veiledning, , for å:
- erfare veiledning og reflektere over egne erfaringer
- videreutvikle sin kompetanse som veileder
- implementere veiledning i egen organisasjon
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskravene skal bidra til at læringsutbyttet for studentene blir ivaretatt. Arbeidskravene i de enkelte emner må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Studenten kan omarbeide arbeidskravene èn gang.
Det vises ellers til de enkelte emneplanene for ytterligere detaljer
Vurdering og sensur
Eksamensformen i PROVY6100 er et individuelt refleksjonsnotat på 2500 ord, +/- 10 %, over egen praksis (veiledning av enkeltlærer).
Eksamensformen i PROVY6200 er en praktisk gruppeeksamen i veiledning. Hver gruppe består av 3-5 studenter.
Vurderingsformene beskrives mer detaljert i de enkelte emneplanene
Øvrig informasjon
- Godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 09.06. 2010.
- Gjeldende fra høstsemesteret 2011
- Endringer godkjent av Fakultetets studieutvalg 6.6.2013
- Siste revisjon godkjent av prodekan LUI 02.07.2014