EPN

Profesjonsrettet veiledning for yrkesfaglærere Programplan

Engelsk programnavn
Professionally Oriented Counselling for Vocational Teachers
Gjelder fra
2018 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Studiet"Profesjonsrettet veiledning" som gir 30 studiepoeng (sp) ,er en videreutdanning på bachelornivå. Studiet kan inngå som del av en fri bachelor. Studiet skal styrke veiledningskompetansen blant personer som jobber med veiledning av (praksis)studenter og nyutdannede i profesjons- og yrkesutdanninger. Veilederen skal bidra til at (praksis)studenten og den nyutdannede utvikler sin egen praksisteori og profesjonsforståelse

 

Som veileder er det viktig å ha kunnskap om (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon og hvilke utfordringer som møter dem, både som enkeltindivid og som en del av en organisasjon og et kollegium. Kunnskap om ulike teknikker og verktøy innen veiledning står sentralt i studiet. Studiet skal bidra til å utvikle handlingskompetansen som veileder. Handlingskompetanse handler om å kunne planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og kritisk reflektere over en-til-en- og gruppeveiledning knyttet til profesjonsutviklingen hos den enkelte.

Målgruppe

Målgrupper for studiet er personer som arbeider med eller skal/ kan tenke seg å arbeide med veiledning av (praksis)studenter og nyutdannede innen ulike profesjons- og yrkesutdanninger som for eksempel yrkesfaglærerutdanningene, praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere (PPU Y), trafikklærerutdanningen, politiutdanningene, fengselsbetjentutdanningene og andre

Opptakskrav

Opptakskrav er to- eller treårig utdanning på høgskolenivå eller tilsvarende, og minst to års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning, eller realkompetansevurdering

Læringsutbytte

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap:

Kandidaten har

  • innsikt i veilederrollen, både i individuell veiledning og gruppeveiledning
  • innsikt i og forståelse for (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon
  • kunnskap om profesjons- og yrkesutøverens rolle
  • kunnskap om hvordan veiledning kan brukes i læreprosesser
  • kunnskap om de ulike organisasjonene den enkelte kan jobbe i
  • kunnskap om de ulike rollene man innehar i de ulike profesjons- og yrkesfagene
  •  

Ferdigheter

Kandidaten

  • har kommunikative ferdigheter relatert til veilederrollen
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere individuelle veilednings- og gruppeprosesser, samt endrings- og utviklingsprosesser
  • kan støtte og utfordre profesjonsutøveren (den nyutdannede og studenten) i sin profesjonsutvikling

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen
  • kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevante forskningsresultater

Innhold og oppbygging

Studiet utgjør til sammen 30 sp, og er delt inn i to emner på 15 sp hver. Studiet er organisert som et deltidsstudium med jevnlige samlinger, i hovedsak med ett emne pr. semester.

 

Emnet «Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen» (PROVY6100) omfatter grunnleggende kunnskap i veiledning. Fokus rettes mot veilederrollen som relasjonsbygger og prosessleder. Det legges også vekt på å utvikle kunnskap om og forståelse for (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon. Det er fokus på veiledning av individet.

 

Emnet «Veiledning av grupper» (PROVY6100) handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsprosesser i grupper, metoder og modeller i veiledning og gruppen som læringsarena. Emnet tar også for seg organisasjons- og systemkunnskap og det å være en del av et kollegium

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Det veksles mellom ulike arbeids- og undervisningsformer i studiet. Arbeidsformene har til hensikt å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.

Etiske refleksjoner er gjennomgående i hele studiet. Det veksles mellom teoretiske innføringer, diskusjoner, praktiske øvelser og refleksjoner over gjennomføring av veiledning som veileder.

 

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
  • arbeid i grupper med spesiell vekt på øvelser i å gi veiledning med refleksjon over egen gjennomføring
  • gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
  • skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
  • bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr

 

Studentene skal i samsvar med arbeidskrav i hvert emne gjennomføre praktisk veiledning, , for å:

  • erfare veiledning og reflektere over egne erfaringer
  • videreutvikle sin kompetanse som veileder
  • implementere veiledning i egen organisasjon

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til at læringsutbyttet for studentene blir ivaretatt. Arbeidskravene i de enkelte emner må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Studenten kan omarbeide arbeidskravene èn gang.

 

Det vises ellers til de enkelte emneplanene for ytterligere detaljer

Vurdering og sensur

Eksamensformen i PROVY6100 er et individuelt refleksjonsnotat på 2500 ord, +/- 10 %, over egen praksis (veiledning av enkeltlærer).

Eksamensformen i PROVY6200 er en praktisk gruppeeksamen i veiledning. Hver gruppe består av 3-5 studenter.

Vurderingsformene beskrives mer detaljert i de enkelte emneplanene

Øvrig informasjon

  • Godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 09.06. 2010.
  • Gjeldende fra høstsemesteret 2011
  • Endringer godkjent av Fakultetets studieutvalg 6.6.2013
  • Siste revisjon godkjent av prodekan LUI 02.07.2014