Programplaner og emneplaner - Student
Professionally Oriented Counselling for Vocational Teachers Programme description
- Programme name, Norwegian
- Profesjonsrettet veiledning for yrkesfaglærere
- Valid from
- 2018 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studiet"Profesjonsrettet veiledning" som gir 30 studiepoeng (sp) ,er en videreutdanning på bachelornivå. Studiet kan inngå som del av en fri bachelor. Studiet skal styrke veiledningskompetansen blant personer som jobber med veiledning av (praksis)studenter og nyutdannede i profesjons- og yrkesutdanninger. Veilederen skal bidra til at (praksis)studenten og den nyutdannede utvikler sin egen praksisteori og profesjonsforståelse
Som veileder er det viktig å ha kunnskap om (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon og hvilke utfordringer som møter dem, både som enkeltindivid og som en del av en organisasjon og et kollegium. Kunnskap om ulike teknikker og verktøy innen veiledning står sentralt i studiet. Studiet skal bidra til å utvikle handlingskompetansen som veileder. Handlingskompetanse handler om å kunne planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og kritisk reflektere over en-til-en- og gruppeveiledning knyttet til profesjonsutviklingen hos den enkelte.
Target group
Målgrupper for studiet er personer som arbeider med eller skal/ kan tenke seg å arbeide med veiledning av (praksis)studenter og nyutdannede innen ulike profesjons- og yrkesutdanninger som for eksempel yrkesfaglærerutdanningene, praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere (PPU Y), trafikklærerutdanningen, politiutdanningene, fengselsbetjentutdanningene og andre
Admission requirements
Opptakskrav er to- eller treårig utdanning på høgskolenivå eller tilsvarende, og minst to års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning, eller realkompetansevurdering
Learning outcomes
Studiet i Veiledning og coaching er en tverrfaglig videreutdanning som skal dekke behov for utvidet kompetanse i yrker der veiledning og coaching er et vesentlig innslag. Denne studieplanen er utarbeidet med utgangspunkt i "Veiledningspedagogikk - en tverrfaglig videreutdanning", første gang godkjent av styret for Høgskolen i Akershus 1. april 2003. Studiet er utviklet i og er et samarbeid med institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, institutt for atferdsvitenskap og institutt for yrkesfaglærerutdanning. Veiledning og veiledningspedagogikk har en lang tradisjon i norsk utdanning. I de senere årene er begrepet coaching tatt stadig mer i bruk i veiledningssammenheng. Veiledning og coaching har mange fellestrekk i verdigrunnlag, tilrettelegging og arbeidsmåter. Begge har til hensikt å bidra til utvikling og endring, refleksjon og læring. Noe av det som skiller veiledning og coaching, er at veiledning vektlegger å forstå og bearbeide erfaringer som grunnlag for utvikling. Coaching er i større grad rettet mot her-og-nå og framtida, og med mer vekt på måloppnåelse og handlingsorientering. Bruk av veiledning eller coaching tilpasses hovedsakelig til situasjon og kontekst, og til individ- og gruppe.
I dagens samfunn legges det stor vekt på enkeltmenneskets ansvar for og mulighet til livslang læring og utvikling. Det er derfor viktig å kunne legge til rette slik at alle mennesker får muligheter til å ta i bruk hele sitt potensiale på en best mulig måte. Studiet skal bidra til å styrke og utvikle faglige og menneskelige kvaliteter som veileder og coach. I studiet vektlegges egentrening i studentgrupper og i reelle situasjoner. Treningen og erfaringen skal bidra til utvikling av handlingskompetanse i veiledning og coaching. Gjennom teoristudier, erfaringsutveksling og analyse av praksisvirkeligheten, skal studiet bidra til å sette fokus på refleksjon og utvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå.
Formålet med studiet er å kvalifisere for veiledning og coaching på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå. Dette innebærer blant annet å fremme kompetanse og legge til rette for utviklingsarbeid i offentlig og privat virksomhet. Studiet gir også relevant kompetanse for ledere på ulike nivåer.
Studiet er et samarbeid med institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid
Content and structure
Studiet utgjør til sammen 30 sp, og er delt inn i to emner på 15 sp hver. Studiet er organisert som et deltidsstudium med jevnlige samlinger, i hovedsak med ett emne pr. semester.
Emnet «Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen» (PROVY6100) omfatter grunnleggende kunnskap i veiledning. Fokus rettes mot veilederrollen som relasjonsbygger og prosessleder. Det legges også vekt på å utvikle kunnskap om og forståelse for (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon. Det er fokus på veiledning av individet.
Emnet «Veiledning av grupper» (PROVY6100) handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsprosesser i grupper, metoder og modeller i veiledning og gruppen som læringsarena. Emnet tar også for seg organisasjons- og systemkunnskap og det å være en del av et kollegium
1st year of study
2. semester
Teaching and learning methods
Målgruppe for studiet er personer med høgere utdanning som arbeider med undervisning, veiledning og coaching, eller har lederoppgaver i offentlig og privat virksomhet.
Work requirements
Opptakskrav er treårig utdanning på høgskolenivå eller tilsvarende, og minst ett års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning.
Det gis tilleggspoeng (maksimalt 1,5 poeng) for utdanning innenfor helse- og sosialfag, pedagogikk eller psykologi utover minstekravet.
Det gis tilleggspoeng (maksimalt 2,5 poeng) for relevant yrkespraksis utover minstekravet. Relevant yrkespraksis er yrkespraksis med som innebærer veiledning av elever, pasienter, klienter eller lignende.
For rangeringsregler vises det til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Se opptaksforskriften på lovdata.no.
Emnene må gjennomføres i rekkefølge slik at gjennomført og bestått VEIC7100 eller tilsvarende er en forutsetning for å fortsette på VEIC7200 og videre VEIC7300
Studenter som har avlagt og bestått eksamen i studiene Coaching og relasjonsledelse (CORO) og Veiledning og coaching (VCOO), emnene CORO7100 eller VCOO7100 og CORO7200 eller VCOO7200, kan søke fritak for hhv emnene VEIC7100 og VEIC7200. Opptakskravene til dette studiet (VEIC) må oppfylles.
Assessment
Studiet skal bidra til utvikling av handlingskompetanse som veileder og coach. Kompetansen omfatter kunnskap om grunnlag for å planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og reflektere over veiledning og coaching i en-til-en- situasjoner, i grupper, på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsarbeid.
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om og forståelse for ulike prosesser i veiledning og coaching i forhold til individ, gruppe og i endrings- og utviklingsarbeid
- har teoretisk kunnskap i veiledning og coaching i forhold til individ, grupper, ulike arenaer og endrings- og utviklingsprosesser
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan anvende veiledning og coaching i kompetanseutvikling og læringsprosesser
- kan anvende veiledning og coaching i arbeid med konflikter og samarbeidsproblematikk
- kan analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan tilegne informasjon og kunnskap gjennom bruk av kilder
- har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veiledning og coaching
Other information
- Godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 09.06. 2010.
- Gjeldende fra høstsemesteret 2011
- Endringer godkjent av Fakultetets studieutvalg 6.6.2013
- Siste revisjon godkjent av prodekan LUI 02.07.2014