EPN-V2

PRG6100 Innføring i programmering for lærere for trinn 5-10 Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Programming for Teachers, Level 5-10
Studieprogram
Programmering for trinn 5–10
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

  • Arbeidskrav 1:
  1. Individuelt refleksjonsnotat om programmering i skolen (om lag 1000 ord).
  • Arbeidskrav 2:
  1. Del 1: Individuell programmeringskode.
  2. Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat etter drøfting av programmeringskode fra del 1 (om lag 1500 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
  • Har kunnskap om programmering og algoritmisk tenkning i gjeldende læreplaner
  • Har kjennskap til utvikling og oppbygging av enkle programmer basert på blokkprogrammering
  • Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
  • Har grunnleggende kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer

Ferdigheter

Studenten

  • Kan identifisere og dekomponere enkle problem, og utforme løsninger som gjør bruk av blokkprogrammering
  • Kan kommentere programmeringskode
  • Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
  • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
  • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplaner og integrert i fag
  • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsing og kritisk tenkning
  • Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet

Innhold

Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:

  • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
  • Blokkbasert programmering og programmeringsprinsipper.
  • Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og relevansen for trening av kritisk tenkning.
  • Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med visuell programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:

  • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
  • Visuell programmering og programmeringsprinsipper.
  • Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og i Fagfornyelsen.
  • Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer.

Opptakskrav

Se programplanen.