Studieinfo emne PRAKY6300 2022 HØST
PRAKY6300 Vurdering av studentens helhetlig kompetanse og skikkethet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Assessment of Students' overall Competence and Fitness for Practice
- Studieprogram
-
Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg praksislærers ansvar og forpliktelse i vurdering av studentenes helhetlige lærerkompetanse i samsvar med nasjonale retningslinjer, styringsdokumenter og en løpende skikkethetsvurdering.
Utvikling av evne til kritisk refleksjon over egen rolle som lærerutdanner, og et helhetlig syn på lærerutdanning står sentralt.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om vurdering i pedagogisk praksis for å fremme lærelyst hos studenten
- har kunnskap om etiske perspektiver og skikkethet i profesjonskvalifisering med vekt på veiledning av studenter
Ferdigheter
Studenten kan
- kan observere og vurdere praksisstudenter i praksis utfra en helhetlig etisk profesjonsforståelse
- kan bidra i utvikling av koherens og samarbeid mellom lærerutdanning, og praksisfelt
Generell kompetanse
Studenten kan
- drøfte etiske utfordringer og dilemma knyttet til rollen som lærerstudent og praksislærer
- analysere og kritisk vurdere veiledningens betydning for å styrke egen og studentens profesjonelle utvikling
Innhold
Se programplandelen og emnets innledningstekst
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.
Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Arbeidskrav 1: Individuelt skriftlig refleksjonsnotat over hvilke muligheter og utfordringer løpende vurdering av lærerstudentens skikkethet og faglig progresjon gir. Refleksjonsnotatet skrives i lys av relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: 700 ord +/-10%.
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell multimodal presentasjon tilknyttet relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: Multimodal presentasjon på om lag 10 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer.