EPN-V2

PRAKY6300 Vurdering av studentens helhetlig kompetanse og skikkethet Emneplan

Engelsk emnenavn
Assessment of Students' overall Competence and Fitness for Practice
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet tar for seg praksislærers ansvar og forpliktelse i vurdering av studentenes helhetlige lærerkompetanse i samsvar med nasjonale retningslinjer, styringsdokumenter og en løpende skikkethetsvurdering.

    ;

    Utvikling av evne til kritisk refleksjon over egen rolle som lærerutdanner, og et helhetlig syn på lærerutdanning står sentralt.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Ingen

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om vurdering i pedagogisk praksis for å fremme lærelyst hos studenten
    • har kunnskap om etiske perspektiver og skikkethet i profesjonskvalifisering med vekt på veiledning av studenter

    ;

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • kan observere og vurdere praksisstudenter i praksis utfra en helhetlig etisk profesjonsforståelse
    • kan bidra i utvikling av koherens og samarbeid mellom lærerutdanning, og praksisfelt

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • drøfte etiske utfordringer og dilemma knyttet til rollen som lærerstudent og praksislærer
    • analysere og kritisk vurdere veiledningens betydning for å styrke egen og studentens profesjonelle utvikling
  • Innhold

    Se programplandelen og emnets innledningstekst

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.; ;

    Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

    Arbeidskrav 1: Individuelt skriftlig refleksjonsnotat over hvilke muligheter og utfordringer løpende vurdering av lærerstudentens skikkethet og faglig progresjon gir. Refleksjonsnotatet skrives i lys av relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter.;Omfang: 700 ord +/-10%.

    Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en individuell multimodal presentasjon tilknyttet relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: Multimodal presentasjon på om lag 10 minutter.

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer.