EPN-V2

PRAKY6200 Veiledningsstrategier, refleksjon og yrkesdidaktikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Mentoring Strategies, Reflection, and Vocational Didactics
Studieprogram
Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

I dette emne skal studentene tilegne seg;inngående;forståelse for;teorier og metoder for;veiledning;av yrkesfaglærerstudenter.;Sentrale temaer er:;Veiledning,;observasjon, kommunikasjon, relasjon;og;etikk;i veiledning.;

Anbefalte forkunnskaper

Kunnskaper

Studenten

  • har god kjennskap til de regler som regulerer rettigheter og plikter for autoriserte regnskapsførere, herunder også regnskapsføreres erstatningsrettslige plikter
  • har god kjennskap til krav, plikter og anbefalinger som fremkommer i god regnskapsføringsskikk
  • kjenner styrets, daglig leder og revisors rolle og ansvar knyttet til en virksomhet
  • kjenner de mest sentrale virksomhetsrutinene
  • kjenner til de generelle kontroller og kan reflektere over organisasjonsmessige relasjoner i tilknytning til intern kontroll, herunder tiltak for å sikre effektiv intern kontroll
  • kjenner til krav til sikkerhet og kontroller i IKT-systemer
  • har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og god bokføringsskikk, herunder øvrige bestemmelser i bokføringslov og regnskapslov
  • har kunnskap om etikk i regnskapsførerfaget

Ferdigheter

Studenten kan:

  • behandle og registrere transaksjoner og virksomhetshendelser
  • kan anvende regler om rettigheter og plikter og innholdet i god regnskapsføringsskikk herunder risiko- og hvitvaskingsregelverk.
  • formidle relevant analyseinformasjon til klientene
  • gjøre vurderinger i etiske dilemmaer knyttet til regnskapsføring

Generell kompetanse

Studenten er innforstått med de arbeidsoppgaver som er knyttet til å arbeide på et regnskapskontor, de utfordringer som oppstår i møte med klientene og de lover og regler som gjelder i den forbindelse.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og kritisk tenkning.
  • har solid kunnskap om veilednings strategier i ulike situasjoner som redskap for profesjonell utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke observasjon som utgangspunkt for veiledning
  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser tilpasset lærerstudentens nivå, personlig utvikling, yrkesfaglig program og elevkunnskap
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap og pedagogisk verktøy om læring og veiledning

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudentens utvikling
  • kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i studentens behov, integritet og yrkesfagets særpreg

Innhold

Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.; ;

Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Arbeidskrav 1: Individuell lydfil på mellom fem til syv minutter hvor det reflekteres over muligheter og utfordringer ved gjennomføring av veiledning på ulike arenaer hvor yrkesopplæring praktiseres; dette i lys av relevant, litteratur og aktuelle styringsdokumenter.

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Eksamen gjennomføres individuelt i form av en lydfil. Innholdet skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: Lydfil på om lag 10 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

Vurderingsuttrykk

Emnet gir innsikt i regnskapsførers rolle og god regnskapsførerskikk, herunder utfordringer knyttet til behandling og registrering av transaksjoner og virksomhetshendelser, samt organisering og intern kontroll.

Sensorordning

Eksamen i Videregående finansregnskap og regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.