EPN-V2

PRAKY6200 Veiledningsstrategier, refleksjon og yrkesdidaktikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Mentoring Strategies, Reflection, and Vocational Didactics
Studieprogram
Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

I dette emne skal studentene tilegne seg;inngående;forståelse for;teorier og metoder for;veiledning;av yrkesfaglærerstudenter.;Sentrale temaer er:;Veiledning,;observasjon, kommunikasjon, relasjon;og;etikk;i veiledning.;

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og kritisk tenkning.
  • har solid kunnskap om veilednings strategier i ulike situasjoner som redskap for profesjonell utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke observasjon som utgangspunkt for veiledning
  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser tilpasset lærerstudentens nivå, personlig utvikling, yrkesfaglig program og elevkunnskap
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap og pedagogisk verktøy om læring og veiledning

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudentens utvikling
  • kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i studentens behov, integritet og yrkesfagets særpreg

Innhold

Se programplandelen og innledningsteksten til emnet

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.; ;

Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Arbeidskrav 1: Individuell lydfil på mellom fem til syv minutter hvor det reflekteres over muligheter og utfordringer ved gjennomføring av veiledning på ulike arenaer hvor yrkesopplæring praktiseres; dette i lys av relevant, litteratur og aktuelle styringsdokumenter.

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Eksamen gjennomføres individuelt i form av en lydfil. Innholdet skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: Lydfil på om lag 10 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer.