EPN

PRAKY6200 Veiledningsstrategier, refleksjon og yrkesdidaktikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Mentoring Strategies, Reflection, and Vocational Didactics
Studieprogram
Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emne skal studentene tilegne seg inngående forståelse for teorier og metoder for veiledning av yrkesfaglærerstudenter. Sentrale temaer er: Veiledning, observasjon, kommunikasjon, relasjon og etikk i veiledning. 

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og kritisk tenkning.
  • har solid kunnskap om veilednings strategier i ulike situasjoner som redskap for profesjonell utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke observasjon som utgangspunkt for veiledning
  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser tilpasset lærerstudentens nivå, personlig utvikling, yrkesfaglig program og elevkunnskap
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap og pedagogisk verktøy om læring og veiledning

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudentens utvikling
  • kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i studentens behov, integritet og yrkesfagets særpreg

Innhold

Se programplandelen og innledningsteksten til emnet

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.   

Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Arbeidskrav 1: Individuell lydfil på mellom fem til syv minutter hvor det reflekteres over muligheter og utfordringer ved gjennomføring av veiledning på ulike arenaer hvor yrkesopplæring praktiseres; dette i lys av relevant, litteratur og aktuelle styringsdokumenter.

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Eksamen gjennomføres individuelt i form av en lydfil. Innholdet skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: Lydfil på om lag 10 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer.