Programplaner og emneplaner - Student
PRAKY6200 Veiledningsstrategier, refleksjon og yrkesdidaktikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mentoring Strategies, Reflection, and Vocational Didactics
- Studieprogram
-
Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emne skal studentene tilegne seg;inngående;forståelse for;teorier og metoder for;veiledning;av yrkesfaglærerstudenter.;Sentrale temaer er:;Veiledning,;observasjon, kommunikasjon, relasjon;og;etikk;i veiledning.;
Anbefalte forkunnskaper
Kunnskaper
Studenten
- har god kjennskap til de regler som regulerer rettigheter og plikter for autoriserte regnskapsførere, herunder også regnskapsføreres erstatningsrettslige plikter
- har god kjennskap til krav, plikter og anbefalinger som fremkommer i god regnskapsføringsskikk
- kjenner styrets, daglig leder og revisors rolle og ansvar knyttet til en virksomhet
- kjenner de mest sentrale virksomhetsrutinene
- kjenner til de generelle kontroller og kan reflektere over organisasjonsmessige relasjoner i tilknytning til intern kontroll, herunder tiltak for å sikre effektiv intern kontroll
- kjenner til krav til sikkerhet og kontroller i IKT-systemer
- har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og god bokføringsskikk, herunder øvrige bestemmelser i bokføringslov og regnskapslov
- har kunnskap om etikk i regnskapsførerfaget
Ferdigheter
Studenten kan:
- behandle og registrere transaksjoner og virksomhetshendelser
- kan anvende regler om rettigheter og plikter og innholdet i god regnskapsføringsskikk herunder risiko- og hvitvaskingsregelverk.
- formidle relevant analyseinformasjon til klientene
- gjøre vurderinger i etiske dilemmaer knyttet til regnskapsføring
Generell kompetanse
Studenten er innforstått med de arbeidsoppgaver som er knyttet til å arbeide på et regnskapskontor, de utfordringer som oppstår i møte med klientene og de lover og regler som gjelder i den forbindelse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og kritisk tenkning.
- har solid kunnskap om veilednings strategier i ulike situasjoner som redskap for profesjonell utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke observasjon som utgangspunkt for veiledning
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser tilpasset lærerstudentens nivå, personlig utvikling, yrkesfaglig program og elevkunnskap
- kan anvende forskningsbasert kunnskap og pedagogisk verktøy om læring og veiledning
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudentens utvikling
- kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i studentens behov, integritet og yrkesfagets særpreg
Innhold
Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.; ;
Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Arbeidskrav 1: Individuell lydfil på mellom fem til syv minutter hvor det reflekteres over muligheter og utfordringer ved gjennomføring av veiledning på ulike arenaer hvor yrkesopplæring praktiseres; dette i lys av relevant, litteratur og aktuelle styringsdokumenter.
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Eksamen gjennomføres individuelt i form av en lydfil. Innholdet skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: Lydfil på om lag 10 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.
Vurderingsuttrykk
Emnet gir innsikt i regnskapsførers rolle og god regnskapsførerskikk, herunder utfordringer knyttet til behandling og registrering av transaksjoner og virksomhetshendelser, samt organisering og intern kontroll.
Sensorordning
Eksamen i Videregående finansregnskap og regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.