EPN

PRAKY6100 Praksislærers rolle og arbeidsoppgaver samt identitet som lærerutdanner Emneplan

Engelsk emnenavn
The Practice Teacher Role, Identity, and Responsibilities
Studieprogram
Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som praksislærer og lærerutdanner samt kunnskap om hvilke forventninger som ligger til rollen.

Videre skal studenten utvikle kunnskap om yrkesfaglærerstudentens studieløp og pedagogisk praksis som en integrert og likeverdig del av lærerutdanningen.

Forkunnskapskrav

Ingen

Innhold

Se programplandelen og innledningsteksten til emnet

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.   

Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Arbeidskrav 1: Individuelt skriftlig notat m egen forståelse av kompleksiteten i praksislærerrollen. Omfang: 500 ord +/- 10%. Arbeidskravet gjennomføres ved studiestart.

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent arbeidskrav i programplandelen.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell skriftlig eksamen i form av et notat som skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter for praksislærerrollen og lærerutdanningen. Omfang: 1500 ord +/-10%

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer