Programplaner og emneplaner - Student
PRAKY6100 Praksislærers rolle og arbeidsoppgaver samt identitet som lærerutdanner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Practice Teacher Role, Identity, and Responsibilities
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som praksislærer og lærerutdanner samt kunnskap om hvilke forventninger som ligger til rollen.
Videre skal studenten utvikle kunnskap om yrkesfaglærerstudentens studieløp og pedagogisk praksis som en integrert og likeverdig del av lærerutdanningen.
-
Forkunnskapskrav
Ingen
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om studentens studieløp, læreprosesser, utvikling, vurdering og kvalifisering
- har bred kunnskap om praksisopplæring som en integrert og likeverdig del av lærerutdanning
- har solid kunnskap om praksislærerrollen basert på relevante styringsdokumenter og retningslinjer
;
Ferdigheter
Studenten
- kan mestre dokumentasjonskrav tilknyttet studentens læring, vurdering og praksislærerrollen
- kan anvende forskning i praksislærerrollen og i kvalifisering til læreryrket
;
Generell kompetanse
Studenten
- er seg bevisst praksislærerrollen som lærerutdanner og dens etiske perspektiver og forpliktelser
- kan identifisere utfordring og muligheter i praksislærerrollen
- kan vurdere egen utvikling som praksislærer i utdanning og yrke
-
Innhold
Se programplandelen og innledningsteksten til emnet
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.; ;
Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Arbeidskrav 1: Individuelt skriftlig notat m egen forståelse av kompleksiteten i praksislærerrollen. Omfang: 500 ord +/- 10%. Arbeidskravet gjennomføres ved studiestart.
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent arbeidskrav i programplandelen.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell skriftlig eksamen i form av et notat som skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter for praksislærerrollen og lærerutdanningen. Omfang: 1500 ord +/-10%
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.
-
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer