EPN

PRAK6200 Profesjonsrettet veiledning Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional mentoring
Studieprogram
Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emne skal studentene tilegne seg inngående forståelse for teorier og metoder for veiledning av yrkesfaglærerstudenter. Sentrale temaer er: Veiledning, observasjon, kommunikasjon, relasjon og etikk i veiledning. 

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og kritisk tenkning

  • har solid kunnskap om veiledningsstrategier i ulike situasjoner som redskap for profesjonell utvikling

  • har kunnskap om etiske perspektiver og verdier i veiledning

  • kjenne til ulike observasjonsmetoder som utgangspunkt for veiledning

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke observasjon som utgangspunkt for veiledning

  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser tilpasset lærerstudentens nivå, personlig utvikling, yrkesfaglig program og elevkunnskap

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap og pedagogiske verktøy om læring og veiledning

  • kan kritisk vurdere egen rolle som veileder for studenter

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudentens utvikling

  • kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i studentens behov, integritet og yrkesfagets særpreg

  • reflektere over egen adferd og kommunikasjon og argumentere for egen veiledningspraksis

  • anvende veiledningskompetanse i utfordrende samtaler med studenter, for eksempel ved ikke bestått og tvil om skikkethet

Innhold

Se programplanen

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.

Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging av studentene av faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

 

  • Individuell lydfil på mellom syv til ti minutter hvor det reflekteres over gjennomføring av veiledning på ulike arenaer hvor yrkesopplæring praktiseres; dette i lys av relevant, litteratur og aktuelle styringsdokumenter.

 

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplanen under Arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Eksamen gjennomføres individuelt i form av et videoopptak av en reell veiledningssamtale og skriftlig refleksjonsnotat som tar utgangspunkt i samtalen. Innholdet skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter.

 

Omfang: Videoopptak inntil 10 minutter, refleksjonsnotat: 2000 ord +/- 10%

 

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.Ved første ny og utsatt eksamen kan videoopptak og refleksjonsnotat bearbeides, ved senere forsøk må det produseres nye arbeider.

 

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – Storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.