EPN

PRAK6100 Praksislærers identitet som lærerutdanner: rolle og ansvarsområde Emneplan

Engelsk emnenavn
Practice teacher identity as a teacher educator: role and responsibilities
Studieprogram
Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som praksislærer og lærerutdanner samt kunnskap om hvilke forventninger som ligger til rollen. Videre skal studenten utvikle kunnskap om yrkesfaglærerstudentens studieløp og pedagogisk praksis som en integrert og likeverdig del av lærerutdanningen.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har solid kunnskap om studentens studieløp, læreprosesser, utvikling, vurdering og kvalifisering

  • har bred kunnskap om praksisopplæring som en integrert og likeverdig del av lærerutdanning

  • har solid kunnskap om praksislærerrollen basert på relevante styringsdokumenter og retningslinjer

  • kjenner til relevant forsknings- og utviklingsarbeid om praksislærerrollen og yrkesfaglærerutdanning

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan mestre dokumentasjonskrav tilknyttet studentens læring, vurdering og praksislærerrollen

  • kan legge til rette for at skolens profesjonsfellesskap kollektivt tar ansvar for studentens opplæring 

  • kan kritisk analysere egen praksis som praksislærer i lys av relevante styringsdokumenter og litteratur

  • kan anvende relevant forskning i praksislærerrollen

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • er seg bevisst sin profesjonelle identitet som praksislærer og lærerutdanner

  • kan bygge gode relasjoner til studenter og samarbeide med kolleger på lærerutdanningsinstitusjoner

  • kan identifisere utfordring, muligheter, forpliktelser og etiske perspektiver i praksislærerrollen

  • kan vurdere egen utvikling som lærerutdanner

Innhold

Se informasjon i programplanen

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.

Det legges opp til oppfølging av studentene av faglærer ved behov.

 

 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

 

Individuelt skriftlig notat om egen forståelse av kompleksiteten i praksislærerrollen. Omfang: 750 ord +/- 10%. Arbeidskravet gjennomføres ved studiestart.

 

Se nærmere beskrivelse om gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent arbeidskrav i programplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell skriftlig eksamen i form av et notat som skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter for praksislærerrollen og lærerutdanningen. Omfang: 2000 ord +/- 10 %

 

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.