EPN-V2

PPUN6100 Videreutvikling av lærerarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Further development of teacher competences
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag, delvis nettbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse og yrkesfaglæreridentitet i skolen som en organisasjon. I tillegg skal studenten videreutvikle evnen til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Videre skal studenten kunne anvende pedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg.

Forkunnskapskrav

Bestått emne PPUD6000, PPUH6000 (heltidsstudium) eller PPUN6000 (nett- og samlingsbasert).

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har bred forståelse for skolens samfunnsmandat i det helhetlige opplæringsløpet
  • har inngående kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde i eget programområde og kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
  • har inngående kunnskap om samfunnets behov for relevant kompetanse i de ulike yrker og i forhold til teknologisk utvikling og det grønne skiftet
  • har kunnskap om læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om entreprenørielle læreprosesser, nytenkning, kreativitet og innovasjon
  • har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø, og om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter, hjelpeapparat og læreres handlingsplikt
  • kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
  • har kunnskap om ulike forskningsmetoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine pedagogiske, yrkesdidaktiske, og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets og arbeidslivets utviklings- og endringsbehov og holde seg oppdatert
  • kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunnsliv og kulturliv i opplæringen og bidra til relevans og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere
  • kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning i demokratiske læringsfellesskap
  • kan tilrettelegging for vurderingspraksis som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
  • kan legge til rette for likestilling, likeverd og en bærekraftig yrkesutdanning
  • behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning
  • kan gjennomføre systematisk forsknings og yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid tilknyttet egen praksis med sikte på å forbedre den
  • behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende pedagogiske og didaktiske teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap ved å samarbeide med interne og eksterne aktører til beste for elevens læring og utvikling
  • er seg bevisst at gode læringsfelleskap handler om lærerens ansvar for kvaliteten på relasjonsbygging mellom elever, lærere og foresatte
  • kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet.
  • kan legge til rette for egen, og elevenes danning i et demokratisk og globalt samfunn
  • kan vise innsikt i og evne til kritisk analyse, samt utforming og iverksettelse av læreplaner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og kan ta selvstendige og begrunnede valg i sin profesjonelle praksis basert på evidens- basert praksis
  • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens kompetansebehov i skole, arbeids- og samfunnsliv.

Innhold

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
  • godkjent nettbasert ammekurs

Arbeids- og undervisningsformer

I emnet gjøres det bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppearbeid og erfaringsdeling. Det vil også forekomme arbeid mellom undervisningsdagene. Undervisning er forskningsbasert, praksisnær og fremtidsrettet.

Universitetets læringsplattform brukes, og alle studenter må disponere PC og hodetelefoner med mikrofon og ha tilgang til internett.

Pensum

Krav til litteratur i emnet er minimum 1800 sider. Studenten velger 1000 sider fra pensumlisten og kan ellers velge 800 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av emneansvarlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er to arbeidskrav knyttet til emnet:

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet gjennomføres individuelt, består av tre deler og skal gjennomføres i følgende rekkefølge:

Del 1: Kartlegging og dokumentasjon i form av 3 utviklingsmål relatert til egen yrkesdidaktisk kompetanse i lys av samfunnets behov for kvalifisert fagarbeidere.

Del 2: To dager hospitering i valgt yrke.

Del 3: Basert på egne utviklingsmål, skal det utarbeides et digital (multimodal) sammendrag og refleksjon over yrkesrelaterte utfordringer i eget programområde i videregående opplæring og samarbeid skole-bedrift. Arbeidskravet skal presenteres for medstudenter i grupper med hverandre vurdering. Omfang av presentasjon skal være 10 minutter.

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Arbeidskravet består av to deler og skal gjennomføres i følgende rekkefølge:

Del 1: Dokumente et opplevd yrkesetisk dilemma fra pedagogisk praksis. Omfang 800 ord +/- 10 %

Del 2: Analyser dilemmaet og skriv et refleksjonsnotat over mulige tiltak/utganger/konsekvenser i lys av skolen som organisasjon og skolens samfunnsoppdrag. Omfang 2000 ord +/- 10 %

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne

Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.

Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

Vurdering og eksamen

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet fokuserer på arbeid med barn i alderen 0-5 år og deres omsorgsgivere, på befolknings-, gruppe- og individnivå. Barnets utvikling, familie/omsorgsgivere og hjem, samt andre arenaer som påvirker oppvekstmiljø står sentralt. Aktuelle beskyttelses- og risikofaktorer knyttet til barnet og familie/omsorgsgiveres hverdag tematiseres.

Ressurs- og løsningsorienterte tilnærminger vektlegges, brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid er sentralt. Sentrale teorier og metoder som inngår i det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet vektlegges, herunder pedagogiske metoder og helsekommunikasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeidskravene fra MAHEL4100 må være godkjent for å kunne starte på emnet MAHEL4200.

Vurderingsuttrykk

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor små barn og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer 
  • kan kritisk analysere og vurdere teorier om små barns fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale utvikling
  • kan kritisk vurdere betydningen av beskyttelses- og risikofaktorer som påvirker barns utvikling
  • kan gjøre rede for sentrale teoretiske perspektiver innenfor tilknytning og samspill
  • kan gjøre rede for betydningen av å følge opp barn som pårørende, i forbindelse med kriser, traumer og belastninger
  • kan vurdere betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid for små barn og deres familie/omsorgsgivere

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante metoder for selvstendig å kartlegge og vurdere barns helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
  • kan vurdere barns språkutvikling, samt henvise videre ved behov
  • kan identifisere, forebygge og avverge psykososiale belastninger i barnets miljø, blant annet i forhold til omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, og rusmisbruk
  • kan identifisere og belyse ernæringsutfordringer, samt veilede om ernæring, amming, og vekstutvikling, og henvise videre ved behov
  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn og deres familie/omsorgsgivere
  • kan anvende relevante pedagogiske metoder og helsekommunikasjon i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
  • kan anvende kunnskap om små barns bruk av digitale medier for å iverksette tiltak ved behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og anvende kunnskapsbasert metode innenfor helsestasjonsarbeidet
  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
  • kan analysere faglige problemstillinger i samarbeid med helsefaglig personell og andre profesjonsgrupper, for å bidra til forsvarlige helsetjenester til barn og deres familie/omsorgsgivere.
  • kan bidra til kultursensitiv tilnærming til barn og deres familie/omsorgsgivere
  • kan bidra til å formidle trygghet og tillit i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere

Sensorordning

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt eller i gruppe), seminarer, eventuelt ferdighetstrening og selvstudier.