EPN-V2

PPUDPRA11 Teaching practice, 1st period Course description

Course name in Norwegian
1. praksisperiode
Study programme
Postgraduate Certificate in Education
Postgraduate Certificate in Education
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Learning outcomes

I studiet benyttes ulike vurderingsformer som er tilpasset læringsutbyttene i de ulike emnene. Vurderingsformene skal både understøtte læringen og dokumentere studentenes kompetansenivå med utgangspunkt i forventet læringsutbytte. Alle avlagte emner som inngår i spesialiseringen vil framkomme på vitnemålet med et omfang på totalt 120 studiepoeng, samt tittelen på studentens masteroppgave. Studenter som avlegger flere valgfrie emner utover 120 studiepoeng får disse på karakterutskrift, og må selv velge hvilke valgfrie emner som skal inngå på vitnemålet. I dette studiet brukes i hovedsak følgende eksamensformer:

Skriftlig eksamen under tilsyn

Gjennomføres ved universitets eksamenslokaler over et gitt antall timer.

Hjemmeeksamen

Går over en tidsbegrenset periode avslutningsvis i emnet, normalt med oppgitt problemstilling/oppgavesett dersom ikke annet er angitt i emneplanen.

Prosjekteksamen

Går over hele eller store deler av emnet, normalt med egendefinert problemstilling dersom ikke annet er angitt i emneplanen.

Muntlig eksamen

Gjennomføres individuelt eller i gruppe. Kan være selvstendig vurdering eller justerende til annen eksamen.

Praktisk eksamen

Vurdering av spesifikke praktiske ferdigheter gjennomføres ved universitet eller i praksisfeltet.

Vurderte praksisstudier

Veiledede praksisstudier, som vurderes i tråd med forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Vurdering av eksamen og praktiske studier gjennomføres etter gjeldene regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.

Vurderingsformer og -kriterier er beskrevet i hver emneplan.

Eksamen

Hvert emne avsluttes med en eksamen. Vurderingen tar utgangspunkt i emnets læringsutbytte, og man vurderer i hvilken grad studenten har oppnådd det angitte læringsutbyttet. I de teoretiske emnene benyttes enten vurderingsuttrykket bestått/ikke bestått eller bokstavkarakterer fra A til F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått. Ved vurdering av praksisstudier brukes karakteren bestått/ikke bestått.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Ved ny og utsatt eksamen i emner med gruppeeksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.

Ved eksamener der det foretas uttrekk av en prosentandel av besvarelsene for vurdering av ekstern sensor, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode. Ekstern og intern sensor sensurerer i slike tilfeller først besvarelsene som er trukket ut. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Vurderingene fra første del oppsummeres og er retningsgivende for de to interne sensorenes vurdering.

Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. universitets- og høyskoleloven § 5-3 og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Det er ikke mulig å klage på karakterfastsetting ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppeeksamen vil resultatet av klagen bare ha konsekvenser for den eller de som har klaget. Øvrige studenter i gruppen beholder sin opprinnelige karakter.

Tilsynssensor

Det er tilknyttet tilsynssensor til enkelte emner i studiet i tråd med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.

Skikkethetsvurdering

Skikkethetsvurdering er en løpende helhetsvurdering som pågår gjennom hele utdanningen. En student må være skikket for yrkesutøvelse for å kunne motta sluttdokumentasjon for fullført utdanning.

Hvis en student ser ut til å kunne skade liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter eller sikkerhet for pasienter, brukere eller andre studenten møter under praksis eller kommer til å møte under senere yrkesutøvelse, bør det stilles spørsmål ved om studenten passer for yrkesutøvelsen. Ansatte på universitetet, i praksisfeltet og medstudenter kan melde fra om tvil. Studenter skal informeres så snart som mulig hvis en slik tvilsmelding er sendt. De skal få veiledning og råd om hvordan de kan forbedre seg, eller råd om å avslutte utdanningen.

https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Skikkethetsvurdering benyttes i spesialisering i helsesykepleie, spesialisering i kreftsykepleie og tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid.

Course requirements

In technological and scientific courses, we use mathematics to create models of reality. This enables engineers and natural scientists to calculate the outcome of complicated processes.

Among other things, the course covers mathematics for describing gas and liquid flows in process plants, and air flows in ventilation systems. The methods are also used to describe electromagnetic field propagation in the atmosphere and in conductors. Some of the techniques can be used to calculate the flow volume running through a pipe or watercourse. The Norwegian physicist Vilhelm Bjerknes was a pioneer in the use of this type of mathematics to forecast the weather.

The course deals with subjects that form part of engineering programmes all over the world. An understanding of these subjects will enable students to communicate with other engineers, to participate in professional discussions where the use of mathematics is assumed, and to read specialist literature where mathematics is used. The course also provides a formal background for continued studies leading up to a master’s degree in several fields. The course builds on Mathematics 1000 and Mathematics 2000.

The elective course is initiated provided that a sufficient number of students choose the course.

Assessment

No requirements over and above the admission requirements.

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student can:

  • use the chain rule to calculate d f / d t where f = f (x (t), y (t))
  • give a geometric interpretation to the use of the chain rule
  • use the substitution method to calculate the largest and / or smallest value of a function under one constraint
  • give a geometric description of the idea behind Lagrange's method with one constraint, and be able to use the method
  • set up Lagrange's equations when there are multiple constraints

  • parametrize a curve in the plane and in space in Cartesian coordinates
  • calculate position, speed or acceleration when one of the three is known
  • calculate curve length, curvature, tangent vector and normal vector for a curve
  • describe a curve in the plane in polar coordinates

  • sketch a vector field in the plane
  • calculate gradient, divergence and curl
  • explain the concept of potential for a gradient field

  • determine an expression for the line element d s of a parametrized curve
  • calculate the line integral for a scalar and a vector field and interpret the answers
  • determine when a vector field is conservative
  • use the properties of a conservative field to simplify calculations

  • calculate double and triple integrals with given boundaries, and give geometric interpretations of the results
  • determine the boundaries of double integrals when the integration region is described in Cartesian coordinates or in polar coordinates
  • determine the boundaries of triple integrals when the integration region is described in Cartesian coordinates, cylindrical coordinates or spherical coordinates

  • compute using Green's theorem
  • use Green's theorem to calculate the circulation of a vector field
  • use Green's theorem to derive the divergence theorem in the plane
  • calculate the flux of a vector field through a curve
  • use the divergence theorem to calculate the flux through closed curves
  • explain surface integrals, and be able to calculate surface integrals when it is easy to calculate d S and when the area is the graph of z = f (x, y)
  • calculate flux through surfaces when it is easy to calculate and when the surface is the graph of z = f (x, y)
  • use the divergence theorem to calculate the flux through closed surfaces
  • compute using Stokes' theorem

Skills

The student can:

  • discuss the chain rule for a function of two variables, and explain how to determine the largest and / or smallest values ​​for functions of several variables under constraints
  • discuss how to describe the movement of particles in the plane and in space
  • discuss the concepts of gradient, divergence and curl
  • compare line integrals of scalar and vector fields, and discuss the concept of conservative field
  • discuss differences and similarities in methods and techniques used to calculate double and triple integrals and be able to interpret the results
  • discuss the concept of flux for two- and three-dimensional vector fields, and explain the calculation techniques used to calculate flux.

General competence

The student can:

  • based on the theory on functions of one variable, can generalize the knowledge of the derivative as a measure of instantaneous change to functions with several variables
  • based on the theory of definite integrals for functions of one variable, can generalize this to the integration of functions with several variables
  • evaluate their own and other students' academic work, and formulate written and oral assessments of these works in a scientifically correct and accurate manner
  • write precise explanations and reasons for procedures, and demonstrate the correct use of mathematical notation