EPN

PPUD6100 Videreutvikling av lærerkompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Further development of teacher competences
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid / Praktisk-pedagogisk utdanning, Sandvika / Praktisk-pedagogisk utdanning, Sandefjord
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emne er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse og yrkesfaglæreridentitet. I tillegg skal studenten videreutvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Videre skal studenten kunne anvende pedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.

Forkunnskapskrav

Bestått emne PPUD6000, PPUH6000 (heltidsstudium) eller PPUN6000 (nett- og samlingsbasert).

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse  

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag-, eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
  • har kunnskap om ulike arbeids- og vurderingsformer
  • kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
  • har kunnskap om ungdomskultur, utvikling og læring i flerkulturelle kontekster
  • sosialisering, identitetsutvikling, likestilling og likeverd
  • kan tilrettelegge opplæring og har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter og hjelpeapparatet
  • kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
  • kjenner til nyere nasjonal og internasjonal forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfaglærere

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende pedagogisk, yrkesdidaktisk og yrkesfaglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe selvstendige, begrunnede valg
  • behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn
  • kan gi vurdering som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
  • behersker systematisk arbeid med grunnleggende ferdigheter
  • kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning
  • behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrkesutøvelsen og ha endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer i sin yrkesutøvelse
  • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap og bygge gode relasjoner til foresatte og kommunisere og samarbeide med relevante grupper,
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen og gjennom dette bidrar til god, oppdatert og fremtidsrettet praksis
  • kan tilrettelegge for et helsefremmende psykisk og fysisk arbeidsmiljø for elevene/lærlingene og samarbeide med internt/eksternt støtteapparat
  • kan anvende yrkesetisk kompetanse i alt lærerarbeid  

Innhold

Dette emnet bygger på PPUD6000 (PPUH6000/PPUN6000) og inneholder fordypning og videreføring av sentrale temaer. I tillegg er følgende temaer vektlagt:

  • videreutvikling av egen pedagogisk praksis
  • kommunikasjon og samarbeid i skole og bedrift
  • varierte arbeidsmetoder
  • skolen som organisasjon
  • pedagogisk og yrkesdidaktisk utviklingsarbeid
  • nasjonalt og internasjonalt samarbeid og forskning

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppe- og prosjektarbeid med tilhørende prosjektpresentasjoner.

Pedagogisk praksis

Det er én obligatorisk praksisperiode i emnet:

  • Praksisperiode 3: 30 dager pedagogisk praksis knyttet til eget programområde i videregående opplæring

Det skal være progresjon i praksis, og det stilles strengere krav til bestått praksis i denne perioden enn i periode 1 og 2.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I tillegg til obligatorisk oppmøte på praksisskolene og oppmøte på samlingene, er det to arbeidskrav knyttet til emnet. Arbeidskravene knyttes både til pedagogisk praksis og til læringsfellesskapet på samlingene. Det er derfor av stor betydning at studentene møter på samlingene, og det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 % av undervisningsdagene jf. kap.8 programplanen.

Arbeidskrav 1

Tverrfaglig utviklingsprosjekt i gruppe som kombinerer pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis. Det tverrfaglige utviklingsprosjektet skal dokumenteres gjennom en skriftlig grupperapport, omfang 3500 ord (+/- 10 %). Det tverrfaglige utviklingsprosjektet skal presenteres for medstudenter eller andre 20-25 min.

I tillegg leverer hver student et individuelt refleksjonsnotat som belyser læringsutbytte av samarbeid og gruppeprosessen, 650 ord (+/- 10 %). Tittelen på dette arbeidet fremkommer på vitnemålet (på norsk og engelsk).

Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

Arbeidskrav 2

Overordnet tema: Skolen som organisasjon og skolens rolle i samfunnet. Samarbeid skole- arbeidsliv.

Arbeidskravet gjennomføres individuelt og er rettet mot fag- og yrkesopplæringen i videregående opplæring, der både samarbeid skole og bedrift samt skolens rolle i samfunnet vektlegges. Arbeidskravet skal presenteres for medstudenter og dokumenteres som en Power Point-presentasjon eller annen multimedial dokumentasjon, omfang tilsvarende en presentasjon på ca 20 min.

 

Alle arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres - mer spesifisert beskrivelse om gjennomføring av arbeidskrav finnes i kap. 8 i programplanen

Praksis

Pedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til bestått før studenten får gå opp til eksamen i emnet. Det er utarbeidet en egen praksisguide til studiet.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 21 dager i form av refleksjonsnotat på 4000 ord (+/- 10 %) med individuell justerende muntlig eksamen, ca 30 minutter pr kandidat. Muntlig eksamen er justerende, normalt med en karakter opp eller ned.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakter F; ikke bestått på skriftlig hjemmeeksamen: Ny og utsatt eksamen gjennomføres som en skriftlig individuell hjemmeeksamen, 21 dager i form av refleksjonsnotat på 4000 ord (+/- 10%) med individuell justerende muntlig eksamen, ca 30 minutter pr kandidat
  • Ved karakteren F; ikke bestått på justerende muntlig: Ny og utsatt eksamen gjennomføres som en skriftlig individuell hjemmeeksamen, 21 dager i form av refleksjonsnotat på 4000 ord (+/- 10%) med individuell justerende muntlig eksamen, ca 30 minutter pr kandidat

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.t.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.