Programplaner og emneplaner - Student
PPUD6000 Læring og grunnleggende lærerkompetanse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Learning and basic teaching competences
- Studieprogram
-
Praktisk-pedagogisk utdanning, deltidPraktisk-pedagogisk utdanning, SandvikaPraktisk-pedagogisk utdanning, Sandefjord
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som lærer i yrkesfag og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmåter for planlegging og gjennomføring av undervisning, og oppøve trygghet i lærerrollen. I tillegg skal studenten utvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skolens mandat og styringsdokumenter som er relevante for opplæringsløp fra 8.-13. trinn, yrkesfaglærer og yrkesopplæring generelt
- ha kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde, relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen i eget programområde
- ha bred kunnskap om yrkesdidaktisk undervisningsplanlegging som fremmer tilpasset og varierte læreprosesser, yrkes og interesse differensiering, dybdelæring og elevmedvirkning
- har kunnskap om anvendelse av klasse- og læringsledelse for å utvikle et godt klasse- og læringsmiljø med utgangspunkt i demokrati
- har bred kunnskap om ungdomskultur, utvikling, sosialisering, livsmestring og danning i et mangfoldig samfunn
- kjenner til fag- og yrkesopplæring i et historisk, internasjonalt og kulturelt perspektiv
- kjenner til ulike informasjonskilder, nasjonal og internasjonal forsknings for å videreutvikle sin yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, begrunne, lede og dokumentere relevant yrkesopplæring ut fra yrkesdidaktiske prinsipper som er tilpasset elevenes behov og yrkesinteresser
- kan lede læreprosesser som fremmer praktisk, tilpasset læring og dybdelæring på mangfoldige, teknologirike og flerkulturelle læringsarenaer
- kan legge til rette for entreprenørielle og kreative prosesser i undervisningen
- kan bidra til tverrfaglighet og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere i 8.-13. trinn
- kan gjennomføre vurdering i samsvar med forskrift, og gi tilbakemelding og fremovermelding som fremmer læring
- kan bygge og vedlikeholde gode relasjoner til elevene og lede inkluderende, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
- kan veilede elevene i å ta videre utdanningsvalg fra ungdomstrinnet til fag- og yrkesopplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennom engasjement og faglig innsikt legge til rette for at eleven skal oppleve mestring for å skape motivasjon i læreprosesser
- kan skape yrkesstolthet og yrkesidentitet for yrkene i eget programområdet og holde seg orientert om fagenes krav i lys av samfunnets utvikling og endringsbehov
- kan kommunisere, samhandle og bygge gode relasjoner med elever, foresatte, skolens ledelse og andre aktører i skole og arbeidsliv
- kan legge til rette for elevenes danning og livsmestring i et demokratisk og globalt samfunn
- kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet
- kan vise innsikt og evne til utforming, iverksettelse og kritisk analyse av læreplaner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og bruke og holde seg oppdatert på relevante nasjonale og internasjonale forskningsresultater for å treffe begrunnede valg i sin profesjonelle praksis
Innhold
Se programplanen
Arbeids- og undervisningsformer
The Master's Degree Programme in Civil Engineering is a full-time course of study over two years (120 credits). The programme represents a continuation and specialisation in relation to the Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
The master's degree programme is designed to meet the national conditions for use of the Norwegian term “sivilingeniør” added to the master´s title.
The programme provides in-depth study and specialisations in the fields of structural engineering, building technology, transport infrastructure engineering, geotechnical engineering and smart water process and infrastructure engineering.
Structural engineering concerns the analysis, calculation and design of load-bearing structures and structural systems.
Building technology concerns the analysis, performance and sustainable design of buildings, including facades and building envelopes.
Transport infrastructure engineering concerns the analysis, calculation and design of modern and future-oriented infrastructure systems as well as smart monitoring and management of existing infrastructure systems.
Geotechnical engineering concerns the properties of soil (sand, silt and clay) in terms of construction technology, and the analysis, calculation, design and monitoring of foundations, excavations and fill, retaining structures, and the assessment of slope stability and the risk of land slides.
Smart water engineering concerns the design, monitoring, analysis, control and risk management in urban water processes and hydraulic infrastructure.
As for challenges to sustainable development, climate change in the form of increased average temperatures, more precipitation and extreme weather exposes buildings, infrastructures, offshore structures and other installations to greater and more unpredictable stresses. At the same time, society and the authorities place increasing demands on environmentally friendly and sustainable design in the built environment. For the purpose of dimensioning and designing new buildings and infrastructures for the future, we need candidates with engineering expertise at master's degree level (engineers) in the fields of civil engineering, who are also knowledgeable about climate and environmental issues relating to the field.
Candidates holding a master's degree in Civil Engineering have expertise that is in high demand in both the private and public sector. The most relevant employers are consulting engineering firms, contractors, construction clients, municipalities and research institutes. The Master's Degree in Civil Engineering can also qualify students for further studies at the doctoral degree level.
Students who complete the programme will be awarded the degree “Master´s Degree in Civil Engineering”, with one of the following programme options:
-Structural Engineering
-Building Technology
-Transport Infrastructure Engineering
-Geotechnical Engineering
-Smart Water Engineering
The master's degree is awarded in accordance with Section 3 of the Regulations concerning Requirements for the Master's Degrees, issued by the Ministry of Education and Research. Graduates from the programme can use the additional Norwegian designation sivilingeniør.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet.
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet består av to deler og går ut på å planlegge, gjennomføre og reflektere over en undervisningssekvens for et yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring.
Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-4* studenter
Del 1: Gruppen skal planlegge og gjennomføre en undervisningssekvens på 10 - 20 min. Det skal utarbeides en undervisningsplan og et veiledningsdokument til undervisningssekvensen.
Del 2: Gruppen skal skrive et refleksjonsnotat og reflektere over læringsutbyttet knyttet til det å skulle planlegge og gjennomføre undervisning. Undervisningsplan og veiledningsdokument legges som vedlegg til refleksjonsnotatet - omfang på 1000 ord +/- 10 prosent.
*I særskilte tilfeller gis det mulighet for å gjennomføre arbeidskrav 1 individuelt.
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet består av 3 deler og går ut på en kartlegging av eget kompetansebehov, og 2 dagers hospitering i valgt yrke med presentasjon. Arbeidskravet gjennomføres individuelt.
Arbeidskravet gjennomføres i følgende rekkefølge:
Del 1: Kartlegging av egen realkompetanse[1] og dokumentasjon av kompetansebehov i forhold til eget programområde, omfang etter avtale med emneansvarlig.
Del 2: 2 dager hospitering i valgt yrke.
Del 3. Det skal utarbeides et digitalt sammendrag og refleksjon over læringsutbytte knyttet til hospitering. Fremlegg av digitalt sammendrag og refleksjon til medstudenter i grupper med hverandrevurdering. Omfang av presentasjon skal være 5-7 minutter.
[1] *Realkompetanse er all kompetanse som er tilegnet gjennom formell, ikke-formell eller uformell læring. Det vil si alle kunnskaper og ferdigheter en person har tilegnet seg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritidsaktiviteter eller på annen måte. Definisjonen på realkompetanse bygger på erkjennelsen av at læring skjer i mange sammenhenger og på ulike arenaer, og innebærer at det er mulig å oppnå kompetanse som er likeverdig og på nivå med kompetanse oppnådd innenfor det formelle utdanningssystemet. (Kilde: Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk)
Arbeidskrav 3
Arbeidskravet består av to deler og gjennomføres i grupper på 2-4* studenter.
Del 1: Studentene skriver en praksisfortelling fra pedagogisk praksis. Praksisfortellingene presenteres, analyseres og drøftes i grupper.
Del 2: Gruppen skal skrive et notat som inneholder refleksjoner, i lys av teori, over ulike perspektiver som kom frem i analyse og drøfting. Omfang 2000 ord (+/- 10%).
*I særskilte tilfeller gis det mulighet for å gjennomføre arbeidskrav 3 individuelt. Del 2, omfang 1000 ord. (+/- 10%).
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke bestått eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne
Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.
Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.
Vurdering og eksamen
The master's degree programme is aimed at candidates with at least a three-year bachelor's degree in civil engineering, who want a solid professional and academic extension to their education in the fields of structural engineering, building technology, transport infrastructure engineering, geotechnical engineering or smart water process and infrastructure engineering.
The programme is also suitable for candidates holding a degree in mechanical engineering, marine engineering, chemical engineering or other engineering fields.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til karakteren Bestått/Ikke bestått.
Sensorordning
On completion of the Master's Degree Programme in Civil Engineering, candidates are expected to have the following learning outcome defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The candidate
has advanced knowledge in engineering and design of the built environment and deep insight in a specific area, depending on the choice of study direction (structural engineering, building technology, transport infrastructure engineering, geotechnical engineering or smart water engineering).
has in-depth knowledge of scientific theory and methods as well as knowledge of relevant policy and regulations used in the analysis and design of the built environment.
is able to evaluate climate and environmental effects on the built environment, and apply this knowledge in solving contemporary engineering problems.
is able to analyze questions/issues related to civil engineering based on the historical development of the discipline/subject area, new technology and societal needs for more sustainable design in the built environment.
Skills:
The candidate is able to
analyze and make use of scientific publications and technical literature in discussions and to justify engineering solutions.
work independently and in teams and make use of state of the art theories and methods, as well as policy and regulations, to solve practical and theoretical problems related to the built environment.
use suitable methods for research and development within the built environment in an independent manner or as part of a team.
use relevant software and Information and Communication Technology (ICT) tools in the analysis, design and visualisation of buildings, structures and processes.
carry out an independent, delimited research or development project under supervision and in accordance with applicable research ethical standards.
General competence:
The candidate is able to
analyze academic and professional ethical issues and make sound recommendations for the built environment, including their impact on sustainable development.
apply knowledge and skills to analyze and design infrastructure within structural engineering, building technology, transport infrastructure engineering, geotechnical engineering or smart water process and infrastructure engineering.
convey the results of independent work, both in writing and orally.
communicate on issues, analyses and solutions within the built environment, both with specialists and the general public.
contribute to the development of new structural and sustainable solutions.