Programplaner og emneplaner - Student
PPF2PRA Praksisperiode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching Practice
- Studieprogram
-
Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 – utviklingsarbeid og nettpedagogikk
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se omtale i emneplanen
Læringsutbytte
Se omtale i emneplanen
Innhold
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- vet hva brukersentrert utvikling innebærer
- har kunnskap om individuelle forskjeller mellom mennesker
- kan forklare hva brukervennlighet betyr
- kan forklare fagets spesifikke terminologi
- har kunnskap om kognisjon relatert til brukergrensesnitt
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle brukergrensesnitt med høy brukervennlighet
- utføre behovsanalyser
- kommunisere designideer ved hjelp av skisser utforme lavoppløsningsprototyper
Studenten kan evaluere brukergrensesnitt ved hjelp av heuristikker:
- Måle brukeres ytelse på brukergrensesnitt og anvende enkel statistikk.
- Utføre brukertester.
- Organisere informasjon visuelt.
- Anvende kunnskap om kognisjon, for eksempel menneskets minnekapasitet og oppmerksomhet, til å forenkle brukergrensesnitt.
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til prinsipper for design
- kjenner til teknikker for evaluering av interaktive systemer
- kan dokumentere og forklare designvalg for oppdragsgivere og brukere
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Forelesninger, workshops og praktisk arbeid med prototyping teknologier og materialer Studenten arbeider individuelt og i grupper (to til fire studenter).
Vurdering og eksamen
Se omtale i emneplanen
Hjelpemidler ved eksamen
Se omtale i emneplanen
Vurderingsuttrykk
Se omtale i emneplanen
Sensorordning
Gradert skala A-F.