EPN-V2

PPF2PRA Praksisperiode Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching Practice
Studieprogram
Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 – utviklingsarbeid og nettpedagogikk
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se omtale i emneplanen

Læringsutbytte

Se omtale i emneplanen

Innhold

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • vet hva brukersentrert utvikling innebærer
  • har kunnskap om individuelle forskjeller mellom mennesker
  • kan forklare hva brukervennlighet betyr
  • kan forklare fagets spesifikke terminologi
  • har kunnskap om kognisjon relatert til brukergrensesnitt

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle brukergrensesnitt med høy brukervennlighet
  • utføre behovsanalyser
  • kommunisere designideer ved hjelp av skisser utforme lavoppløsningsprototyper

Studenten kan evaluere brukergrensesnitt ved hjelp av heuristikker:

  • Måle brukeres ytelse på brukergrensesnitt og anvende enkel statistikk.
  • Utføre brukertester.
  • Organisere informasjon visuelt.
  • Anvende kunnskap om kognisjon, for eksempel menneskets minnekapasitet og oppmerksomhet, til å forenkle brukergrensesnitt.

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til prinsipper for design
  • kjenner til teknikker for evaluering av interaktive systemer
  • kan dokumentere og forklare designvalg for oppdragsgivere og brukere

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Forelesninger, workshops og praktisk arbeid med prototyping teknologier og materialer Studenten arbeider individuelt og i grupper (to til fire studenter).

Vurdering og eksamen

Se omtale i emneplanen

Hjelpemidler ved eksamen

Se omtale i emneplanen

Vurderingsuttrykk

Se omtale i emneplanen

Sensorordning

Gradert skala A-F.