EPN

PMEDPRA10 Klinisk praksis i ambulansetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies A, Placement in the Ambulance Service
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet PMEDPRA10 omfatter veiledede kliniske studier i bilambulansetjenesten. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres og prøves i kliniske studier og danner grunnlag for utvikling av handlingskompetanse. Studenten skal kunne tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendige for å løse oppgaver og utfordringer i klinisk praksis.

Læringsutbyttene oppnås ved gjennomføring av varierte ambulanseoppdrag. Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad foretar selvstendige vurderinger.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for deleksamen 2 legemiddelregning i emnet PMED1300.  

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap  

Studenten  

  • kan gjøre rede for hvordan medisinsk utstyr til bruk i undersøkelse, diagnostikk og behandling av akutt syke og skadde pasienter skal benyttes     
  • kan gjøre rede for forsvarlig legemiddelhåndtering i henhold til lover, forskrifter og lokale retningslinjer
  • kan beskrive grunnleggende kunnskapsbaserte retningslinjer til bruk i undersøkelse, behandling og diagnostikk av akutt syke og skadde pasienter
  • kan utdype pasient- og brukerrettighetslovens relevans i pasientrettet arbeid
  • kan utdype helsepersonellovens relevans i pasientrettet arbeid
  • kan utdype pasientjournalloven
  • kan forklare betydningen av lov om vern mot smittsomme sykdommer i pasientrettet arbeid
  • kan beskrive praksisstedets rutiner og lokale retningslinjer

Ferdigheter  

Studenten

  • kan gjennomføre rutinemessige daglige og ukentlige arbeidsoppgaver på praksisstedet i henhold til lokale retningslinjer
  • kan beherske relevant diagnostisk medisinsk utstyr, inkludert overføring av elektrokardiogram til relevant mottagende instans
  • kan beherske det digitale radiosambandet i kommunikasjon og samhandling med relevante aktører
  • kan anvende prinsipper om risikovurdering og iverksette tiltak for å ivareta egen, pasientens og andres helse og sikkerhet
  • kan beherske grunnleggende bruk av smittevernutstyr
  • kan gjennomføre en pasientsamtale basert på grunnleggende kommunikasjonsprinsipper
  • kan vurdere og iverksette tiltak etter funn i primærundersøkelse av akutt syke og skadde pasienter på en faglig forsvarlig og omsorgsfull måte
  • kan legge til rette for at pasienten selv kan samtykke til helsehjelp uavhengig av alder, psykisk tilstand, modenhet og erfaringsbakgrunn 
  • kan innhente, kritisk vurdere og behandle pasientopplysninger i samsvar med gjeldende bestemmelser om taushetsplikt
  • kan samhandle med pasienter, pårørende, kollegaer, samarbeidspartnere og andre, uavhengig av kjønn, alder eller etnisk bakgrunn
  • kan beherske grunnleggende forflytningsteknikk
  • kan i samhandling med veileder beherske utdeling og administrering av legemiddel til pasient
  • kan beherske overvåkning av legemiddelinntak og observasjon av eventuelle umiddelbare reaksjoner på tilført legemiddel
  • kan beherske fortynning av legemidler
  • kan i samhandling med veileder vurdere og iverksette tiltak etter funn i sekundærundersøkelse av akutt syke og skadde pasienter på en faglig forsvarlig og omsorgsfull måte
  • kan samhandle med veileder i valg av omsorgsnivå og leveringssted 
  • kan beherske dokumentasjon av relevante og nødvendige opplysninger om pasienten i ambulansejournal
  • kan samhandle med praksisveileder om pasientrapportering

Generell kompetanse  

Studenten  

  • kan håndtere prinsipper om hygiene og smitte for å gi forsvarlig helsehjelp
  • kan vise respekt og omsorg på en trygg, effektiv og relasjonsfremmende måte i møte med pasienter, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere
  • kan identifisere og reflektere over lovverk som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i møte med pasienter, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere
  • kan reflektere over egne læringsstrategier
  • kan håndtere tilbakemeldinger og veiledning
  • kan reflektere over tverrfaglig samarbeid 

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av veiledede kliniske studier, seminarer, simulerings- og ferdighetstrening og arbeid med refleksjonsnotater. Noen av studentene vil få opplæring i utrykningskjøring i løpet av dette emnet, øvrige studenter vil få det senere i studiet.  

Emnet består av to praksisforberedende dager samt veiledet klinisk praksis i ambulansetjenesten i 15 uker. Innholdet i praksisperiodene varierer med praksisstedets virksomhet til enhver tid og vil således tilby varierte arenaer for studiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å bestå praksis: 

  • Tre refleksjonsnotater på 1500 ord (+/- 10 prosent) *
  • Innlevert og signert praksisdokument 

* Dersom studenten har kjøreopplæring i PMEDPRA10 skal studenten kun levere to refleksjonsnotater på 1500 ord (+/- 10 prosent) 

Studenten har inntil to forsøk på å få godkjent skriftlige arbeidskrav knyttet til praksis. Dersom et skriftlig arbeid ikke blir godkjent, må dette omarbeides og leveres på nytt. En student som får ikke godkjent etter første forsøk vil få individuell tilbakemelding og råd om hva som må forbedres for å få godkjent arbeidskravet. Dersom det andre forsøket på et skriftlig arbeidskrav heller ikke godkjennes blir praksis registrert som ikke bestått. Dette teller som ett (1) forsøk på å bestå praksis. 

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier. Det kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av praksis i ambulansetjenesten» i programplanens hoveddel.  

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått.

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Kontaktlærer fra OsloMet deltar ved behov i midt- og sluttvurdering. Endelig vedtak om bestått - ikke bestått fattes av universitetet.

Emneoverlapp

20 studiepoeng overlapp med PARAPRA1 Kliniske studier, trinn 1.