EPN-V2

PMED3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet handler om kommunikasjon i ulike krevende situasjoner, konflikthåndtering og krisereaksjoner. Det fokuseres på psykiske sykdommer, rusmisbruk og relevant lovverk. Barn som pårørende er også viktig tematikk i emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha bestått første og andre studieår, eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap 

    Studenten

    • kan gjøre rede for hvordan forskningskunnskap kan benyttes i klinisk praksis
    • kan gjøre rede for hvordan man kritisk vurderer nasjonal og internasjonal forskning relatert til det kliniske paramedisinske feltet
    • kan gjøre rede for grunnleggende forskningsmetode og vitenskapsteori
    • kjenner til de viktigste etiske og juridiske rammene for helsefaglig forsknings- og kvalitetsforbedringsarbeid
    • kan gjøre rede for etiske og juridiske temaer som er relevant for selvvalgt problemstilling
    • kan beskrive kildesøk for å finne relevant forskningskunnskap og/eller kunnskapsbaserte prosedyrer innenfor et selvvalgt tema
    • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det paramedisinske fagfeltet

    Ferdigheter 

    Studenten

    • kan formulere en problemstilling innen selvvalgt tema
    • kan utarbeide et selvstendig faglig forsknings-, kvalitetsforbedrings- eller utviklingsarbeid i tråd med juridiske, etiske og akademiske retningslinjer
    • kan anvende ulike helsefaglige forskningsdatabaser og andre kunnskapsbaserte fagkilder
    • kan gjennomføre en kritisk og systematisk vurdering av forskningsartikler og andre kilder
    • kan presentere relevante funn på en akademisk og strukturert måte
    • kan presentere og drøfte funn opp mot annen fag- og forskningslitteratur
    • kan drøfte funnenes pålitelighet, gyldighet og overførbarhet i forhold til det paramedisinske yrket
    • kan beherske grunnleggende vurderinger av personvern, samtykke og bruk av sensitive opplysninger

    Generell kompetanse 

    Studenten

    • kan reflektere over funnene ved å gjøre rede for disse opp mot klinisk erfaringskunnskap for å besvare bachelorprosjektets problemstilling
    • kan reflektere over bruk av forskningskunnskap sammen med erfaringskunnskap i en paramedisinsk kontekst
    • kan vise forståelse for sammenhengen mellom forskning, klinisk praksis, samfunn og helse
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap;

    Studenten;

    • kan gjenkjenne og beskrive ulike utfordringer knyttet til pasienters psykiske helse
    • kan gjøre rede for virkningen av legemidler knyttet til behandling av psykiske sykdommer
    • har kjennskap til legemidler og rusmidler som kan føre til misbruk
    • kan gjenkjenne pasienter med avhengighetsproblematikk og har kunnskap om konflikthåndtering knyttet til ruspåvirket adferd
    • kan gjenkjenne tegn til omsorgssvikt, vold, overgrep og rus i møte med pasienter og pårørende
    • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner hos pasienter, pårørende og helsepersonell, samt kunne gjøre rede for hvordan man kan håndtere dette
    • kan beskrive kommunikasjonsutfordringer i møte med pasienter med alvorlig psykisk lidelse
    • kan beskrive konflikthåndtering i situasjoner med trusler og vold
    • kan beskrive konflikthåndtering knyttet til ruspåvirket adferd
    • kan beskrive nødverge, nødrett og grenseflate mellom en paramedisiner og politiet

    Ferdigheter;

    Studenten;

    • kan anvende kunnskap om lover, forskrifter og regelverk knyttet til helsepersonell og pasienter med spesielt fokus på pasienter med psykiske lidelser, rusproblematikk, taushetsplikt og meldeplikt
    • kan anvende kunnskap om psykiske lidelser og selvmord i møte med pasienter
    • kan anvende kunnskap om rusmisbruk i møte med pasienter
    • kan identifisere og ivareta pasienter med psykiske helseutfordringer
    • kan identifisere og ivareta pasienter med rus- og avhengighetsproblematikk
    • kan vurdere pasienters evne til samtykke i klinisk sammensatte situasjoner
    • kan, ved hjelp av simulerte situasjoner, gi dødsbudskap og annet alvorlig budskap til enkeltpersoner eller grupper på en respektfull og omsorgsfull måte
    • kan identifisere og ivareta barn som pårørende
    • evner å kommunisere på en trygg, effektiv og relasjonsfremmende måte i møte med pasienter, pårørende og andre, særlig barn som pårørende og pasient

    Generell kompetanse;;

    Studenten;

    • kan gjenkjenne og reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i møte med pasienter i krise
    • kan gjenkjenne konfliktfylte situasjoner og forebygge at disse eskalerer
    • kan kommunisere trygt, effektivt og relasjonsfremmende i møte med pasienter, pårørende og andre
    • kan anvende ulike modeller for beslutningstaking, kommunikasjon og samhandling
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og studiegrupper
    • Skriftlig gruppeoppgave i form av prosjektskisse, 1000 ord +/- 10 prosent 
    • Tilstedeværelse på minimum to veiledningsmøter  

  • Vurdering og eksamen

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, seminarer, studiegrupper, skriftlige arbeider og selvstudier.

    Simulerings- og ferdighetstreningen er knyttet til krevende kommunikasjon, konfliktsituasjoner og overbringelse av dødsbudskap og annet alvorlig budskap.

    Underveis i emnet jobber studentene med to skriftlige oppgaver. Oppgavene gjøres i grupper på inntil tre studenter, og det skal være samme gruppe for begge oppgaver. Det gis én tilbakemelding fra faglærer per oppgave, forutsatt at de er innlevert innen nærmere angitt frist. Oppgavene vil senere inngå i mappevurderingen (se vurdering og eksamen).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på studiegrupper og seminarer.
    • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening.
  • Vurderingsuttrykk

    Mappeeksamen i gruppe på inntil 3 studenter. Mappen skal bestå av to skriftlige oppgaver på hhv. 2000 ord (+/- 10 prosent) og 3000 ord (+/- 10 prosent).

    Vekting av mappeoppgavene: Det gis én samlet karakter på mappen. Oppgaven på 2000 ord (+/- 10 prosent) teller 40 % og oppgaven på 3000 ord (+/- 10 prosent) teller 60 % ved fastsetting av karakter.

    Begge oppgavene i mappen må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen.

    Ny eksamen: Dersom én av eller begge oppgavene i mappen blir vurdert til karakteren F (ikke bestått), har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.;

  • Sensorordning

    Alle bacheloroppgavene vurderes av to sensorer. 20 prosent av besvarelsene vurderes av en ekstern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode. 

  • Emneoverlapp

    15 studiepoeng overlapp med PARA3900 Bacheloroppgave.