EPN

PMED3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene fordype seg i et selvvalgt tema. Problemstillingene skal være relatert til paramedisinyrket. Fagutvikling og utvikling av ny kunnskap i et fellesskap er sentralt i emnet. Arbeidet med oppgaven kan være knyttet til pågående forsknings-, forbedrings- og utviklingsprosjekter ved universitetet eller eksterne miljøer. 

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første og andre studieår, eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten

  • kan gjøre rede for hvordan forskningskunnskap kan benyttes i klinisk praksis
  • kan gjøre rede for hvordan man kritisk vurderer nasjonal og internasjonal forskning relatert til det kliniske paramedisinske feltet
  • kan gjøre rede for grunnleggende forskningsmetode og vitenskapsteori
  • kjenner til de viktigste etiske og juridiske rammene for helsefaglig forsknings- og kvalitetsforbedringsarbeid
  • kan gjøre rede for etiske og juridiske temaer som er relevant for selvvalgt problemstilling
  • kan beskrive kildesøk for å finne relevant forskningskunnskap og/eller kunnskapsbaserte prosedyrer innenfor et selvvalgt tema
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det paramedisinske fagfeltet

Ferdigheter 

Studenten

  • kan formulere en problemstilling innen selvvalgt tema
  • kan utarbeide et selvstendig faglig forsknings-, kvalitetsforbedrings- eller utviklingsarbeid i tråd med juridiske, etiske og akademiske retningslinjer
  • kan anvende ulike helsefaglige forskningsdatabaser og andre kunnskapsbaserte fagkilder
  • kan gjennomføre en kritisk og systematisk vurdering av forskningsartikler og andre kilder
  • kan presentere relevante funn på en akademisk og strukturert måte
  • kan presentere og drøfte funn opp mot annen fag- og forskningslitteratur
  • kan drøfte funnenes pålitelighet, gyldighet og overførbarhet i forhold til det paramedisinske yrket
  • kan beherske grunnleggende vurderinger av personvern, samtykke og bruk av sensitive opplysninger

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan reflektere over funnene ved å gjøre rede for disse opp mot klinisk erfaringskunnskap for å besvare bachelorprosjektets problemstilling
  • kan reflektere over bruk av forskningskunnskap sammen med erfaringskunnskap i en paramedisinsk kontekst
  • kan vise forståelse for sammenhengen mellom forskning, klinisk praksis, samfunn og helse

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, veiledning, seminarer, studiegrupper, gruppearbeid og selvstudier. Emnet starter med forelesninger som skal understøtte studentenes arbeid med valg av tema, utforming av problemstilling og prosjektskisse.

Bacheloroppgaven skrives i gruppe på to til tre studenter og tar utgangspunkt i et selvvalgt tema som faller inn under læringsutbyttet for bachelorutdanningen. Oppgaven skrives i form av en litteraturstudie, et fagutviklingsprosjekt eller et kvalitetsforbedringsprosjekt. Det gis tilbud om én time veiledning på prosjektskisse (gruppebasert) og inntil tre timer på bacheloroppgaven per gruppe. Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse, som beskriver tema for oppgaven. Prosjektskissen skal godkjennes av tildelt veileder.  

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og studiegrupper
  • Skriftlig gruppeoppgave i form av prosjektskisse, 1000 ord +/- 10 prosent 
  • Tilstedeværelse på minimum to veiledningsmøter  

Vurdering og eksamen

Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på to til tre studenter* over 9-10 uker. Omfang: 10000 ord (+/- 10 prosent). 

* Det kan i spesielle tilfeller gis dispensasjon til å skrive en individuell oppgave.

Ny eksamen: Dersom bacheloroppgaven blir vurdert til F, kan studentene i gruppen levere omarbeidet versjon til ny sensur én gang. Studentene får tilbud om inntil 3 timer veiledning ved eventuell ny sensur. Hvis studentene beholder den samme problemstillingen som ved ordinær eksamen, trenger de ikke å gjennomføre arbeidskravet om prosjektskisse på nytt. Hvis problemstillingen endres, må det ene arbeidskravet i form av prosjektskisse gjennomføres og godkjennes på nytt før studentene kan levere bacheloroppgaven til sensur. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Alle bacheloroppgavene vurderes av to sensorer. 20 prosent av besvarelsene vurderes av en ekstern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode. 

Emneoverlapp

15 studiepoeng overlapp med PARA3900 Bacheloroppgave.