EPN-V2

PMED1000 Introduksjon til paramedisin Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Paramedicine
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for velfungerende helsetjenester og paramedisinsk profesjonsutøvelse. Et spesielt fokus rettes mot kunnskap og ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon og relasjonell kompetanse. Praktisk trening i samhandling, grunnleggende smittevern og livreddende førstehjelp inngår som en del av emnet. Emnet setter også søkelys på læring i en akademisk kontekst, kritisk kildebruk og skriftlig og muntlig presentasjon.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive akuttmedisinsk historie, fagtradisjon og egen profesjon
  • kan gjøre rede for helsevesenets oppbygging og ambulansetjenestens plass i helsetjenesten
  • kan referere til aktuelle lover, forskrifter og regelverk som regulerer yrkesutøvelsen som paramedisiner
  • kan gjøre rede for prinsipper for dokumentasjon og journalføring
  • kan gjøre rede for teorier og etiske og kommunikative perspektiver som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan beskrive simulerings- og ferdighetstrening som metode
  • kan beskrive grunnleggende modeller for beslutningstaking
  • kan gjøre rede for de grunnleggende prinsippene for livreddende førstehjelp
  • kan gjengi de grunnleggende teoriene for god hygiene

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnleggende hygieniske og smitteforebyggende teknikker
  • kan kommunisere og samarbeide med medstudenter og andre i team/grupper
  • kan utføre livreddende førstehjelp
  • kan utføre hjerte-lunge-redning med halvautomatisk defibrillator (DHLR)
  • kan dokumentere en klinisk undersøkelse
  • kan skrive refleksjonsnotat fra observasjonspraksis
  • kan benytte beskyttelseshansker, gjennomføre korrekt håndvask og utføre hånddesinfeksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over relevante problemstillinger i prehospitalt arbeid og over studentrollen i helsevesenet
  • kan presentere eget arbeid i en forsamling
  • kan reflektere over etiske og kommunikative utfordringer knyttet til yrkesutøvelsen
  • kan gjøre rede for eget kunnskaps- og læringsbehov og tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid i studiegrupper på 5-8 studenter, observasjonspraksis samt simulerings- og ferdighetstrening.

Studentene har to til tre dagers observasjonspraksis i ambulansetjenesten. I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i livreddende førstehjelp.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i observasjonspraksis ambulanse
  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening
  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og studiegrupper
  • Ett individuelt skriftlig refleksjonsnotat fra observasjonspraksis, 800 ord
  • Individuell praktisk test i livreddende førstehjelp

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i gruppe på 4-6 studenter.

Eksamen består av fremlegg/presentasjon (ca. 20-30 min.) med påfølgende eksaminering (ca. 10-20 min.) Studentene får utdelt tema for fremlegg én uke før eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

The development of sustainable, innovative building solutions relies on information from many sources and advanced calculations with good visualisations. It is not possible to achieve this without using building information modelling (BIM) and processes adapted to the use of digital tools. The course supports the operational use of the knowledge and skills that the students have acquired in the other courses in the programme.

The course provides a thorough review of the concept of BIM. It provides an overview of the development of digital programs, principles and processes and shows how BIM-based solutions can be used in different contexts. The course focuses on topics such as digital planning for the whole service life of a building (cradle to grave), BIM-based design and building processes, and BIM as a driving force for innovation and sustainability. The teaching emphasises cooperation with business and industry in the form of active enterprises, professional environments and research communities in the Oslo region.

Vurderingsuttrykk

No formal requirements over and above the admission requirements for the programme.

Sensorordning

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student has:

·;;;;;;;; advanced knowledge of the use of BIM-based solutions (software and processes) for digital planning, throughout the building's life cycle

·;;;;;;;; knowledge of the benefits of taking an innovative, interdisciplinary approach to solving work assignments

·;;;;;;;; in-depth knowledge of the latest developments in digital design and Construction.

Skills:

The student is capable of:

  • using software that supports the development and implementation of building solutions
  • using methods and standards for interdisciplinary exchange of information between the parties involved in the design of a building and the construction process
  • assessing how the digital interaction between design, construction and the production process can be improved.

General competence:

The student is capable of:

·;;;;;;;; using digital BIM-based solutions in the development and production of innovative solutions in the field

·;;;;;;;; using scholarly publications as support in problem-solving

·;;;;;;;; in cooperation with others, contributing to academic research in information systems for building technology and structural engineering.

Emneoverlapp

The teaching will consist of participation in lectures, discussions and independent project assignment work. Exercises and individual knowledge tests (multiple choice) will be added continuously during the first part of the teaching period. Practical use of BIM-based software for the collection of information, calculations and assessments and presentation of solutions is taught by means of brief courses, self-study and exercises.

The students will work in groups of 3-5 on developing solutions and proposing measures for implementation. The work shall be presented as an academic project report. Emphasis is placed on identifying innovative ways of working and cooperating.