EPN-V2

PMED1000 Introduksjon til paramedisin Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Paramedicine
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for velfungerende helsetjenester og paramedisinsk profesjonsutøvelse. Et spesielt fokus rettes mot kunnskap og ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon og relasjonell kompetanse. Praktisk trening i samhandling, grunnleggende smittevern og livreddende førstehjelp inngår som en del av emnet. Emnet setter også søkelys på læring i en akademisk kontekst, kritisk kildebruk og skriftlig og muntlig presentasjon.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive akuttmedisinsk historie, fagtradisjon og egen profesjon
    • kan gjøre rede for helsevesenets oppbygging og ambulansetjenestens plass i helsetjenesten
    • kan referere til aktuelle lover, forskrifter og regelverk som regulerer yrkesutøvelsen som paramedisiner
    • kan gjøre rede for prinsipper for dokumentasjon og journalføring
    • kan gjøre rede for teorier og etiske og kommunikative perspektiver som er relevant for yrkesutøvelsen
    • kan beskrive simulerings- og ferdighetstrening som metode
    • kan beskrive grunnleggende modeller for beslutningstaking
    • kan gjøre rede for de grunnleggende prinsippene for livreddende førstehjelp
    • kan gjengi de grunnleggende teoriene for god hygiene

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende grunnleggende hygieniske og smitteforebyggende teknikker
    • kan kommunisere og samarbeide med medstudenter og andre i team/grupper
    • kan utføre livreddende førstehjelp
    • kan utføre hjerte-lunge-redning med halvautomatisk defibrillator (DHLR)
    • kan dokumentere en klinisk undersøkelse
    • kan skrive refleksjonsnotat fra observasjonspraksis
    • kan benytte beskyttelseshansker, gjennomføre korrekt håndvask og utføre hånddesinfeksjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over relevante problemstillinger i prehospitalt arbeid og over studentrollen i helsevesenet
    • kan presentere eget arbeid i en forsamling
    • kan reflektere over etiske og kommunikative utfordringer knyttet til yrkesutøvelsen
    • kan gjøre rede for eget kunnskaps- og læringsbehov og tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Ikke relevant.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Bestått - ikke bestått.

  • Vurdering og eksamen

    Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Kontaktlærer fra OsloMet deltar ved behov i midt- og sluttvurdering. Endelig vedtak om bestått - ikke bestått fattes av universitetet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    20 studiepoeng overlapp med PARAPRA1 Kliniske studier, trinn 1.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - ikke bestått.

  • Sensorordning

    En intern og en ekstern sensor vurderer alle besvarelser.

  • Emneoverlapp

    5 studiepoeng overlapp med PARA1000 Kommunikasjon, etikk og kultur.