Studieinfo emne PLU6300 2023 HØST
PLU6300 Kvalitetsforbedring i praksis innen psykisk helse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality Improvement in Practice in Mental Health
- Studieprogram
-
Videreutdanning i utviklingshemming, psykisk helse og kvalitetsforbedring i praksis
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR
2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, innovasjon og endringsarbeid. Det er praktisk rettet og gir erfaring med forbedringsarbeid. Studentene vil utvikle ferdigheter om systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon og skriftlig- og muntlig formidling. De skal gjøre et forbedringsarbeid med utgangspunkt i egen yrkesutøvelse knyttet til arbeid med mennesker med utviklingshemming og deres psykiske helse. Forbedringsarbeidet kan være relatert til en prosedyre, direkte bruker-/pasientrettet arbeid eller annen kompetanseutvikling. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.
Forkunnskapskrav
Bestått PLU6200 Utviklingshemming og psykisk helse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for begrepene kvalitet og kvalitetsforbedring
- redegjøre for utfordringer knyttet til innovasjon og implementering av nye arbeidsformer i tjenester til mennesker med utviklingshemming
- redegjøre for kunnskapsbaserte arbeidsmetoder og diskutere betydningen av brukerinvolvering og delt beslutningstaking
- forklare forskjellene mellom de ulike nivåene i kunnskapspyramiden
- beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- bidra til systematiske kvalitetsarbeid og tjenesteinnovasjon i tjenester til mennesker med utviklingshemming
- gjennomføre systematisk litteratursøk og kritisk vurdere relevante kilder
- utarbeide en prosjektplan som konkretiserer tidsrammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
- anvende kunnskapsbaserte metoder i eget forbedringsarbeid
- sikre gjensidig samarbeide med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
- dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i eget kvalitetsforbedringsarbeid
- diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Webseminar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.
I tillegg må det settes av tid til å gjennomføre kvalitetsforbedringsarbeid, litteratursøk, litteraturstudier, datainnsamling og oppgaveskriving (dokumentasjon).
Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektoppgaven.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Prosjektplan
- Deltakelse ved tre obligatoriske webseminar
- Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webseminar
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen, i form av individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 4000 ord.
Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjekteksamen.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
To sensorer (ekstern og intern (veileder på prosjektoppgaven)).
Emneoverlapp
Emnet er 100 % overlappende med PLU6100 Psykisk lidelse og utviklingshemming, 30 stp. tema Kvalitetsforbedring i praksis, 15 stp.