EPN-V2

PLU6300 Kvalitetsforbedring i praksis innen psykisk helse Emneplan

Engelsk emnenavn
Quality Improvement in Practice in Mental Health
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, innovasjon og endringsarbeid. Det er praktisk rettet og gir erfaring med forbedringsarbeid. Studentene vil utvikle ferdigheter om systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon og skriftlig- og muntlig formidling. De skal gjøre et forbedringsarbeid med utgangspunkt i egen yrkesutøvelse knyttet til arbeid med mennesker med utviklingshemming og deres psykiske helse. Forbedringsarbeidet kan være relatert til en prosedyre, direkte bruker-/pasientrettet arbeid eller annen kompetanseutvikling. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått PLU6200 Utviklingshemming og psykisk helse.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • redegjøre for begrepene kvalitet og kvalitetsforbedring
    • redegjøre for utfordringer knyttet til innovasjon og implementering av nye arbeidsformer i tjenester til mennesker med utviklingshemming
    • redegjøre for kunnskapsbaserte arbeidsmetoder og diskutere betydningen av brukerinvolvering og delt beslutningstaking
    • forklare forskjellene mellom de ulike nivåene i kunnskapspyramiden
    • beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • bidra til systematiske kvalitetsarbeid og tjenesteinnovasjon i tjenester til mennesker med utviklingshemming
    • gjennomføre systematisk litteratursøk og kritisk vurdere relevante kilder
    • utarbeide en prosjektplan som konkretiserer tidsrammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
    • anvende kunnskapsbaserte metoder i eget forbedringsarbeid
    • sikre gjensidig samarbeide med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
    • dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i eget kvalitetsforbedringsarbeid
    • diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Webseminar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.

    I tillegg må det settes av tid til å gjennomføre kvalitetsforbedringsarbeid, litteratursøk, litteraturstudier, datainnsamling og oppgaveskriving (dokumentasjon).

    Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektoppgaven.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Prosjektplan
    • Deltakelse ved tre obligatoriske webseminar
    • Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webseminar

  • Vurdering og eksamen

    Prosjekteksamen, i form av individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 4000 ord.

    Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjekteksamen.

    Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F.

  • Sensorordning

    To sensorer (ekstern og intern (veileder på prosjektoppgaven)).

  • Emneoverlapp

    Emnet er 100 % overlappende med PLU6100 Psykisk lidelse og utviklingshemming, 30 stp. tema Kvalitetsforbedring i praksis, 15 stp.