EPN-V2

PLU6200 Utviklingshemming og psykisk helse Emneplan

Engelsk emnenavn
Intellectual Disabilities and Mental Health
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir innføring i årsaker til utviklingshemming og hvilke utfordringer dette medfører i dagliglivet og for deltakelse i samfunnet. God psykisk helse er sentralt for livskvaliteten til den enkelte, og tidlig avdekking av psykisk lidelse er derfor viktig.

    Emnet gjennomgår hovedgrupper av psykisk lidelse og ulike behandlingsformer og tiltak som kan gjennomføres. Ved gjennomføring av behandling/tiltak er samarbeid med bruker, pårørende og andre faginstanser betydningsfullt. Juridiske rammer for og etiske dilemma i tjenesteutføringen vil også bli belyst.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • drøfte årsaker til og kjennetegn ved utviklingshemming/utviklingsforstyrrelser
    • redegjøre for utfordringer utviklingshemming gir i dagliglivet og sårbarhetsfaktorer for psykisk lidelse
    • redegjøre for kjennetegn på hovedgrupper av psykiske lidelser: psykose, angst, stemningslidelser
    • redegjøre for ulike miljøterapeutiske tilnærminger
    • gjengi de viktigste behandlingsformene ved psykisk lidelse basert på biologiske og psykososiale forklaringer
    • redegjøre for lovverket som regulerer rettsvernet for brukerne
    • redegjøre for lovverket som regulerer psykisk helseverntjenesten og hvordan denne er organisert

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • kartlegge og vurdere brukers behov for ulike tiltak
    • planlegge, gjennomføre og evaluere ulike tiltak/miljøbehandling

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • argumentere for betydningen av tidlig diagnostisering
    • argumentere faglig og etisk for å sikre brukers interesser
    • samarbeide med pårørende
    • bidra til gode flerfaglige og tverretatlige samarbeidsrelasjoner
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det gjennomføres gruppesamlinger der progresjon i læringsutbytter vektlegges gjennom forarbeid, oppgavepresentasjoner og tilbakemeldinger fra lærere og medstudenter. Det skal leveres besvarelser knyttet til sentrale temaer for emnet. Studentene får tilbakemelding på oppgavene, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Deltakelse på minst tre obligatoriske gruppesamlinger
    • 3 individuelle oppgaver knyttet til gitte, sentrale temaer i utdanningen. Skriftlig sammendrag på 1000 ord (+/- 10 %). Presentasjon i gruppesamling med medstudentrespons
  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen, 4 dager. Omfang: maksimalt 3000 ord.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    Emnet er 100 % overlappende med PLU6100 Psykisk lidelse og utviklingshemming, 30 stp. tema utviklingshemming og psykisk helse, 15 stp.