Programplaner og emneplaner - Student
PLU6200 Utviklingshemming og psykisk helse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Intellectual Disabilities and Mental Health
- Studieprogram
-
Videreutdanning i utviklingshemming, psykisk helse og kvalitetsforbedring i praksis
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Praksisstudiet gjennomføres på et godkjent tjenestested, og studentene må overholde de generelle krav for praksisstudier som skolen har utarbeidet. PSYKPRA2 utgjør 8 uker på heltid. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt i henhold til valgt fordypningsområde.
Forkunnskapskrav
Følgende må gjennomføres for at studentens praksisstudium kan vurderes:
- Minimum 80 % deltakelse i undervisning knyttet til valgt fordypningstema
- Innlevering av planleggingsdokumenter for praksisstudiet
- Delta i aktuelle arbeidsoppgaver på praksisstedet. minimum 90 % tilstedeværelse
- Overholde generelle krav for praksisstudier
Læringsutbytte
Vurdering av praksisstudiet
Arbeids- og undervisningsformer
Emneansvarlig etter innstilling fra praksislærer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Deltakelse på minst tre obligatoriske webseminar
- 3 individuelle oppgaver knyttet til gitte, sentrale temaer i utdanningen.
Skriftlig sammendrag på 1000 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webseminar med medstudentrespons
- Gruppeoppgave i grupper 3-4 studenter. Planlegge og gjennomføre en gitt case etter gitte vurderingskriterier. Skriftlig sammendrag 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webseminar med medstudentrespons etter gitte kriterier
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen, 4 dager. Omfang: maksimalt 3000 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Gjennom mastergradsoppgaven skal studentene vise forståelse, modning og refleksjon, og bli kvalifisert for fagutviklingsarbeid med relevans for eget fagfelt. Gjennom tilegnelse og syntese av kunnskap fra øvrige deler av studiet skal studentene under veiledning gjennomføre et selvstendig fagutviklings- eller vitenskapelig arbeid. Mastergradsoppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant litteratur og/eller empiriske data som besvarer den problemstillingen studentene har utviklet.
Vurderingsuttrykk
MAJO4200 Vitenskapsteori og metode må være bestått for å påbegynne emnet. Alle emner unntatt MAJOPRA4 må være bestått før studentene kan levere mastergradsoppgaven til vurdering.
Sensorordning
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), forberedelse og deltakelse på seminarer, selvstudier, veiledning på masteroppgave og arbeidskrav. I seminarene skal studentene vurdere hverandres oppgaver/presentasjoner.
Veiledning
Studenter og veileder utformer en veiledningskontrakt som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Studentene har rett til inntil 10 timers veiledning på mastergradsoppgaven (inkludert eventuelt veiledning på prosjektskisse). Hver gruppe får tildelt en hoved- og evt. en biveileder. Studentene får også veiledning i tre av seminarene.
Emneoverlapp
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
1. Prosjektbeskrivelse. Formålet er at studenten skal beskrive en overordnet plan for gjennomføring av prosjektet og sikre at prosjektet er i samsvar med forskningsetiske rammer. Omfang: Inntil 1500 ord. Prosjektbeskrivelsen skal godkjennes av veileder.
2. Presentasjoner og opponentskap på tre seminarer. Fravær ved disse seminarene må tas igjen ved at presentasjonen gjennomføres for veiledere.