Studieinfo emne PLU6200 2023 HØST
PLU6200 Utviklingshemming og psykisk helse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Intellectual Disabilities and Mental Health
- Studieprogram
-
Videreutdanning i utviklingshemming, psykisk helse og kvalitetsforbedring i praksis
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST
2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir innføring i årsaker til utviklingshemming og hvilke utfordringer dette medfører i dagliglivet og for deltakelse i samfunnet. God psykisk helse er sentralt for livskvaliteten til den enkelte, og tidlig avdekking av psykisk lidelse er derfor viktig.
Emnet gjennomgår hovedgrupper av psykisk lidelse og ulike behandlingsformer og tiltak som kan gjennomføres. Ved gjennomføring av behandling/tiltak er samarbeid med bruker, pårørende og andre faginstanser betydningsfullt. Juridiske rammer for og etiske dilemma i tjenesteutføringen vil også bli belyst.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- drøfte årsaker til og kjennetegn ved utviklingshemming/utviklingsforstyrrelser
- redegjøre for utfordringer utviklingshemming gir i dagliglivet og sårbarhetsfaktorer for psykisk lidelse
- redegjøre for kjennetegn på hovedgrupper av psykiske lidelser: psykose, angst, stemningslidelser
- redegjøre for ulike miljøterapeutiske tilnærminger
- gjengi de viktigste behandlingsformene ved psykisk lidelse basert på biologiske og psykososiale forklaringer
- redegjøre for lovverket som regulerer rettsvernet for brukerne
- redegjøre for lovverket som regulerer psykisk helseverntjenesten og hvordan denne er organisert
Ferdigheter
Studenten kan:
- kartlegge og vurdere brukers behov for ulike tiltak
- planlegge, gjennomføre og evaluere ulike tiltak/miljøbehandling
Generell kompetanse
Studenten kan:
- argumentere for betydningen av tidlig diagnostisering
- argumentere faglig og etisk for å sikre brukers interesser
- samarbeide med pårørende
- bidra til gode flerfaglige og tverretatlige samarbeidsrelasjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Det gjennomføres webseminar der progresjon i læringsutbytter vektlegges gjennom forarbeid, oppgavepresentasjoner og tilbakemeldinger fra lærere og medstudenter. Det skal leveres besvarelser knyttet til sentrale temaer for emnet. Studentene får tilbakemelding på oppgavene, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Deltakelse på minst tre obligatoriske webseminar
- 3 individuelle oppgaver knyttet til gitte, sentrale temaer i utdanningen.
Skriftlig sammendrag på 1000 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webseminar med medstudentrespons
- Gruppeoppgave i grupper 3-4 studenter. Planlegge og gjennomføre en gitt case etter gitte vurderingskriterier. Skriftlig sammendrag 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webseminar med medstudentrespons etter gitte kriterier
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen, 4 dager. Omfang: maksimalt 3000 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To sensorer - en ekstern og en intern.
Emneoverlapp
Emnet er 100 % overlappende med PLU6100 Psykisk lidelse og utviklingshemming, 30 stp. tema utviklingshemming og psykisk helse, 15 stp.