Programplaner og emneplaner - Student
PINS9540 Estetikk i innovasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Aesthetics in Innovation
- Studieprogram
-
PhD Programme in Innovation for Sustainability
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Aesthetics as a field of contemporary research concerns the study of sensory experience and sensuousness and in a wider context by highlighting the role of sensory modalities. This course will address the sensory side of innovation, seeking to create awareness of the many possible ethical and interactional consequences and possibilities of aesthetic choices. In order to pursue these matters the course will look at specific areas of study such as visual structures in digital communication and interface design, art, design and performance innovations (future of living technologies, bio-art, wearables, experimental architectures), environmental aesthetics, eco-media and sensuous perspectives in social innovation. The course will also address universal design aesthetics, experience and performance economies as well as enactivist perspectives: the role of embodied imagination and variational analysis. The syllabus may be abbreviated and adapted to fit the interest of the participants of the course in cooperation with the supervisors.
In order to pursue these matters the course will look at specific areas of study such as:
-
- Visual structures in digital communication and interface design
- Art, design, and performance innovations (future of living technologies, bio-art, wearables, experimental architectures)
- Environmental aesthetics and eco-media
- Sensuous perspectives in social innovation
- Universal design or design for all aesthetics
- Cultural heritage technology
- Experience and performance economies
- Enactivist perspectives; the role of embodied imagination and variational analysis
Forkunnskapskrav
Se mer utfyllende informasjon om praksis i programplanen og i praksisguiden for PPU-Y
Læringsutbytte
Videreutdanningen er samlingsbasert med tolv undervisningsdager totalt, fordelt på seks undervisningsdager i hvert semester. Fire undervisningsdager vil være digitale. Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og at de aktivt prøver ut verktøy, modeller og redskaper de blir introdusert for på samlingene.
Studentene skal i løpet av studiet jobbe med et utviklingsarbeid i barnehage med utgangspunkt i et tema relatert til studiet. Studentenes egen yrkespraksis vil brukes aktivt som utprøvingsarena og danne grunnlag for diskusjoner og refleksjon i læringsaktivitetene.
Hver student får minst én veiledning på utviklingsarbeidet. Utviklingsarbeidet skal dokumenteres gjennom hele studiet, og dokumentasjonen vil brukes aktivt i undervisningen. Dokumentasjonen må samles i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Arbeids- og undervisningsformer
Se mer utfyllende informasjon om praksis i programplanen og i praksisguiden for PPU-Y
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se mer utfyllende informasjon om praksis i programplanen og i praksisguiden for PPU-Y
Vurdering og eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Alle gruppene må levere et prosjektmandat utarbeidet i samarbeid med oppdragsgiver i begynnelsen av semesteret. Studentene får utlevert en mal til prosjektmandatet de skal fylle ut. Mandatet må godkjennes av faglærer før prosjektet starter.
- Arbeidskrav 2: Gruppene må identifisere ca. 150 sider selvvalgt pensum knyttet til prosjektets tema og faglige innretning. Pensum godkjennes av emneansvarlig lærer.
- Arbeidskrav 3: Alle gruppene må gjennomføre og dokumentere presentasjon av prosjektets resultater for oppdragsgiver.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er en prosjektoppgave skrevet i gruppe med 2-4 studenter, etter godkjenning av emneansvarlig. Oppgaven skal være på mellom 4000 til 5000 ord og skal redegjøre for resultatene som er nådd og begrunnelser for valg av faglige og metodiske angrepsvinkler, samt gi en refleksjon over gruppemedlemmenes egen læring. Dersom oppdragsgiver ønsker det, kan det etter avtale med instituttet gjøres endringer i krav til prosjektoppgaven.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen til sensur én gang.
Vurderingsuttrykk
SSe mer utfyllende informasjon om praksis i programplanen og i praksisguiden for PPU-Y
Sensorordning
Bestått/ikke bestått
Opptakskrav
Emnet gir inngående kunnskap om hvordan arbeide med kunst og kultur med barn og hvordan rammeplanens fagområde kunst, kultur og kreativitet kan prioriteres og vektlegges i barnehagens tverrfaglige arbeid. Sanselig utvikling og læring gjennom estetiske uttrykk skjer kroppslig, emosjonelt og kognitivt. I emnet utvikler studenten innsikt og bevissthet om hvordan barn erfarer gjennom ulike sanse- og følelsesopplevelser.
Emnet har som mål å styrke det praktiske og estetiske arbeidet i barnehagen slik at barna får delta i og erfare kunstneriske og kulturelle inntrykk og uttrykk. Studentene får videreutviklet sin forståelse for barns kreative behov og uttrykksmåter, og lærer å legge til rette for en tverrfaglig tilnærming til arbeidet. Dette innebærer en forståelse for rammeplanen kapittel 9 som arbeidsdokument på tvers av temaområdene i rammeplanen. Videreutdanningen vil derfor omfatte rammeplananalyse og diskusjoner rundt hvilke handlingsrom den gir for å styrke barnehagens arbeid med fagområdet kunst, kultur og kreativitet.
I dette emnet vil studentenes holdninger og verdier utfordres gjennom refleksjoner rundt formidling og tilrettelegging for likeverd og likestilling. Dette er en viktig del av forståelsen for og arbeidet med sosial og kulturell bærekraft.
Videreutdanningen skal bidra til økt forståelse for potensialet som ligger i tverrfaglig læring, praktisk metodikk og overføringsverdi mellom fagområdene. Gjennom studiet får studentene utvikle kompetanse i bruk av både kognitive, sanselige, digitale og taktile innganger til å realisere fagområdet på nye og kreative måter. Didaktiske problemstillinger utgjør en sentral del av studiet. Gjennom innføring og utprøving av ulike praktiske, estetiske og digitale teknikker, bevegelser, verktøy, materialer, auditive ressurser og barnelitteratur, vil studentene få mulighet til å jobbe deltakende, utforskende og eksperimenterende, og få reflektere over og utvikle egen praksis i barnehagen.
Studentene skal videreutvikle sine praktiske og estetiske perspektiver på læring i møte med nye faglige utfordringer i et flerkulturelt og multimedialt samfunn. I dette inngår også utvikling av tverrfaglige kompetanser innen lek gjennom billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design.