EPN-V2

PINS9520 Society and Sustainability Emneplan

Engelsk emnenavn
Society and Sustainability
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    The course will address sustainability from a societal perspective. Societal institutions, technical infrastructures, and culture constitute frames within which practices evolve. The course will provide the candidates with perspectives for critically analysing the role these societal frames have in inhibiting and enabling a transition towards sustainability, and for engaging in constructive discussions of how sustainable practices can be facilitated at a societal level. Cases will be used to stimulate interdisciplinary investigation of these issues. The syllabus may be abbreviated and adapted to fit the interest of the participants of the course in cooperation with the supervisors.

    The course will address the following, non-exclusive list of themes:

    • Socio-technical systems perspectives.
    • Theories of both social inertia and change.
    • Dominant economic systems and alternatives to them, including circular economy.
    • Human-centric world views and alternatives, including more-than-human perspectives.
  • Forkunnskapskrav

    Completed Master’s degree (120 ECTS credits) or equivalent education level.

  • Læringsutbytte

    BIB1110, BIB1300

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Kunnskap

    Studenten

    • har innsikt i typiske trekk ved profesjonsforskningen
    • har innsikt i bibliotek- og informasjonsvitenskapen som forskningsfelt
    • har innsikt i hva en forskningsprosess krever av planlegging, gjennomføring og rapportering
    • har innsikt i kvantitative og kvalitative samfunnsfaglige metoder.
    • har, gjennom et feltarbeid, opparbeidet seg kjennskap til hvilke formål slike metoder kan tjene i profesjonsfeltet.

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre enklere undersøkelser og analyser innenfor praksisfeltet.
    • kan anvende samfunnsfaglige metoder og teori i arbeid med oppgaveløsning i sitt videre studieforløp.
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvinger og selvstudium.

  • Vurdering og eksamen

    5 ukers feltarbeid.

    For å sikre bredest mulig erfaring, skal feltarbeidet gjennomføres på et annet praksissted enn 1. året, og studentene kan ikke ha praksis der de er/har vært i et ansettelsesforhold.

    Feltarbeid skal i denne sammenhengen forstås som arbeid gjort for å innhente kunnskap gjennom erfaring. Feltarbeidet er delt i to likeverdige deler. I 50 % av tiden skal studentene utføre bibliotekfaglige oppgaver i regi av praksisstedet. I resten av tiden skal de innhente og analysere empiriske data for å belyse en problemstilling av faglig interesse for praksisstedet. Bibliotekarutdanningen er behjelpelig med forslag til undersøkelser og gir studentene individuell veiledning i problemformulering og valg av metode. Datainnsamling, analyse og rapportskriving utgjør studentenes eksamen og skjer på selvstendig grunnlag.

    Feltarbeidet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Vurderingsformen er en feltrapport, som innleveres umiddelbart etter avsluttet feltarbeid og til oppgitt frist. Besvarelsen skal ha et omfang på 8-12 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av feltrapporten til sensur én gang.

  • Vurderingsuttrykk

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Sensorordning

    Gradert skala A-F.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    The course is primarily for PhD candidates. Unfilled places may be opened to applicants with a relevant Master’s degree or equivalent. Applicants must submit a summary (approximately one A4- sized page) containing information on their PhD project. The summary must be submitted before the deadline for Applications.

  • Emneansvarlig

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.