EPN-V2

PINS9520 Society and Sustainability Emneplan

Engelsk emnenavn
Society and Sustainability
Studieprogram
PhD Programme in Innovation for Sustainability
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The course will address sustainability from a societal perspective. Societal institutions, technical infrastructures, and culture constitute frames within which practices evolve. The course will provide the candidates with perspectives for critically analysing the role these societal frames have in inhibiting and enabling a transition towards sustainability, and for engaging in constructive discussions of how sustainable practices can be facilitated at a societal level. Cases will be used to stimulate interdisciplinary investigation of these issues. The syllabus may be abbreviated and adapted to fit the interest of the participants of the course in cooperation with the supervisors.

The course will address the following, non-exclusive list of themes:

  • Socio-technical systems perspectives.
  • Theories of both social inertia and change.
  • Dominant economic systems and alternatives to them, including circular economy.
  • Human-centric world views and alternatives, including more-than-human perspectives.

Forkunnskapskrav

Completed Master’s degree (120 ECTS credits) or equivalent education level.

Læringsutbytte

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

Prosjektarbeid i kroppsøving og idrettsfag skal gi studentene inngående kunnskap om hvordan forskning på kroppsøving og idrettsfag kan gjennomføres. Emnet skal gi studentene kunnskaper om og ferdigheter i å utvikle og designe avgrensede profesjonsrelevante forskningsprosjekter. Dette innebærer kunnskaper og ferdigheter knyttet til lokalisering av relevante tema å studere, vurdering av teoretisk perspektiv, valg av forskningsmetode og forskningsetiske vurderinger. Emnet skal også gi studentene kompetanse til å drive egne prosjekter på en strukturert og analytisk måte i egen skolehverdag etter endt utdanning.

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
  • Studentene skal individuelt eller i grupper på inntil 3 levere en prosjektskisse på masteroppgaven. Dersom skissen blir skrevet individuelt, er omfanget 1800 ord +/- 10 %. Omfanget øker med 200 ord pr. student i gruppen.
  • I tilknytning til praksis skal studenten individuelt utarbeide et refleksjonsnotat som omhandler kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag eller historie. Omfang: 1000 ord +/- 10 %.

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Hjelpemidler ved eksamen

Studentene skal individuelt eller i grupper på inntil 3 levere en skriftlig semesteroppgave på 4500 ord +/- 10 % i form av en systematisk oversiktsstudie om et tema relatert til eget masterprosjekt. Omfanget på oppgaven skal øke med 500 ord pr. student.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide semesteroppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette må det leveres en ny semesteroppgave. Ny/utsatt eksamen kan gjennomføres individuelt.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler tillatt.

Sensorordning

Gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Opptakskrav

The course is primarily for PhD candidates. Unfilled places may be opened to applicants with a relevant Master’s degree or equivalent. Applicants must submit a summary (approximately one A4- sized page) containing information on their PhD project. The summary must be submitted before the deadline for Applications.

Emneansvarlig

To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til studiet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.