EPN-V2

PINS9300 Sustainable Innovation: Interdisciplinary Research in Practice Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainable Innovation: Interdisciplinary Research in Practice
Studieprogram
PhD Programme in Innovation for Sustainability
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Innovation is an essential part of developing sustainability. Society needs new thinking, new technology and alternative perspectives on value. This course provides candidates with a solid theoretical basis and the ability to design and implement research projects within sustainability (corporate sustainability, sustainable development, environmental management, transformation management and social entrepreneurship) and innovation (social innovation, technological innovation, innovative business models). The syllabus may be abbreviated and adapted to fit the interest of the participants of the course in cooperation with the supervisors.

The course will address the following, non-exclusive list of themes in Sustainability and innovation

    • Sustainability and innovation
    • Definitions and concepts
    • Professions, participation, and management of sustainable innovation

Forkunnskapskrav

Completed Master’s degree (120 ECTS credits) or equivalent education level.

Læringsutbytte

Upon completing the course, the candidates are expected to have gained the following learning outcomes (knowledge, skills, and general competence).

Knowledge

The candidate:

    • has deep understanding of theories, documents, concepts, and definitions within the area of sustainable innovation and entrepreneurship
    • has advanced knowledge of the nature of cultural, organizational, institutional, economic, and business based innovation for sustainability.
    • has a nuanced understanding of the multiple challenges in the development of innovative sustainable solutions for a fair society
    • has knowledge of professions and the role of professions in sustainable innovation.

Skills

The candidate:

    • has developed an ability to critically examine and challenge established thinking and solutions to ‘wicked’ and complex problems
    • can work and contribute efficiently in cross- and multidisciplinary teams concerning sustainable innovation
    • can apply a sustainable and policy relevant approach to scientific problem identification and development work.

General competence

The candidate:

    • can identify new, relevant research problems and challenge established knowledge and practice within sustainable innovation
    • can contribute to new, advanced knowledge and insight within the area of sustainable innovation and entrepreneurship based on scientific judgement and integrity
    • can communicate research and development work to society as well as through recognized academic channels such as scientific workshops, conferences and journals in the field of sustainable innovation

Arbeids- og undervisningsformer

Seminars will be given in the format of discussions, lectures, and candidate presentations and reviews. Concrete examples, preferably from the candidates’ own PhD projects, will be used as a basis for discussing different perspectives and aspects of the course content.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet gir studentene kunnskaper og ferdigheter i økonomistyring i offentlig sektor. Hovedvekten er lagt på økonomisk planlegging i form av budsjettering og resultatvurderinger i form av regnskapsanalyse av nøkkeltall og produktivitets- og effektivitetsanalyser av offentlige tjenester med ikke-finansielle resultatindikatorer. Emnet tar også for seg internasjonal utvikling i offentlig økonomistyring, og utforming og tilpasning av mål- og resultatstyringssystemer i offentlig sektor. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innen økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulenter, økonomisjefer og controllere.

Emnet skal se styring i en større sammenheng med bærekraft og digitalisering.

Undervisningsspråk er norsk.

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • grunnleggende kunnskaper om økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
  • grunnleggende kunnskaper om budsjettering
  • grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
  • bred kunnskap om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
  • bred kunnskap om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater, sett i sammenheng med offentlig politikk og bærekraftig utvikling
  • grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
  • grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
  • gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapporter og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
  • forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
  • gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor

Hjelpemidler ved eksamen

All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.

Vurderingsuttrykk

Assessment is pass/ fail. If an essay is graded fail, the candidate has one opportunity to resubmit a

revised essay within a given time-period.

Sensorordning

Ingen hjelpemidler er tillatt.