Programplaner og emneplaner - Student
PHVIT9100 Helsevitenskap II: Vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetodologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
This course covers key theoretical and ethical issues in health science research. A presentation is also given of the key methods in the design of qualitative and quantitative research and of mixed methods research. The course also covers different types of strategy for qualitative and quantitative analysis. The course contributes to critical thinking about methodological issues and gives a broad methodological basis for assessing research strategies in the candidate's own project. Emphasis is also placed on how research problems, choice of design, challenges regarding measurements, use of statistical models, and qualitative analysis models are evaluated. Legislation and systems governing the control and supervision of health research and data protection are other topics covered in the course.
-
Forkunnskapskrav
None
-
Læringsutbytte
On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The PhD candidate
- can critically assess different scientific theories in the health sciences
- can assess the usefulness of using qualitative, quantitative, and mixed methodologies in research processes in the health sciences
- has a command of the key principles of qualitative and quantitative methods of analysis
Skills
The PhD candidate can
- articulate research problems, and plan and make methodological decisions in his or her own doctoral work
- identify ethical issues and address them on the basis of established principles of ethical research
- critically assess the strengths and weaknesses of health science research projects
- address requirements in the Health Research Act and the Personal Data Act governing research activities
General competence
The PhD candidate can
- participate in debates on theoretical, ethical and methodological issues in the health sciences
- assess different research practices in the health sciences from theoretical and methodological perspectives
-
Arbeids- og undervisningsformer
Work and teaching methods consist of lectures, seminars, and self-study. The outcomes of the seminars are presented and discussed in plenary sessions.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
None
-
Vurdering og eksamen
No prerequisites.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har utvidet didaktisk kunnskap om hvordan de kan legge til rette for leke- læring- og utforskningsprosesser i ulike læringsarenaer
- har utvidet kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
- har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
- har økt kunnskap om veiledningsmetoder
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennom godt samspill, utnytte spontane læringssituasjoner og planlegge, lede og evaluere formelle læringssituasjoner
- kan gjennomføre måltider i ulike kontekster og ivareta måltidet som pedagogisk arena
- kan tilrettelegge for de barns kroppslige lek i ulike kontekster og situasjoner
- kan reflektere rundt ulike forståelser av natur, friluftsliv, kosthold og helse, og gjennom dette legge til rette for inkludering og deltakelse for alle barn
- kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
- kan veilede i gruppe med fokus på en til en veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere rundt sammenhenger mellom mat og kosthold, naturopplevelser, fysisk aktivitet, helse og bærekraftig utvikling
- kan utnytte og se muligheter for kroppslig lek på utelekeplassen for alle barn
- kan bruke barns undring og utforskning samt naturopplevelse til arbeid med språkutvikling
- har en begynnende forståelse for hvordan barns motorikk kan observeres og testes
- kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek
-
Vurderingsuttrykk
In addition to lectures there are case studies, group work, assignment review, discussions, student presentations, and written assignments. Regular attendance and active participation in classroom activities are expected. Independent study is required.
-
Sensorordning
Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
- Individuell artsprøve - praktisk prøve i artskunnskap om stein, planter, dyr og sopp.
- Individuelt praktisk arbeid knyttet til observasjon i naturfag.
- Individuelt skriftlig arbeid knyttet til helse, omfang 1000 ord +/- ti prosent.
- Praktisk og skriftlig gruppearbeid knyttet til barns kroppslige lek på utelekeplassen, omfang 2000 ord +/- ti prosent.
Mer informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
- Deltakelse i barnefestival. De studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i visningen av gruppens praktiske produksjon til barnefestivalen, skal levere et skriftlig notat, omfang om lag 1000 ord +/- ti prosent.
- Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i veiledningsseminaret, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
- Deltagelse i aktiviteter med barnegrupper i skogen. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
For utfyllende informasjon om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).