EPN-V2

PHUV9320 Yrkesdidaktisk forskning Emneplan

Engelsk emnenavn
Research on Vocational Didactics
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    Godkjent av doktorgradsutvalget 25. oktober 2018. Redaksjonell endring 27.04.2020.

    Yrkesdidaktisk forskning er ett av to emner innen feltet fag- og yrkesopplæring. De to emnene, yrkespedagogisk forskning og yrkesdidaktisk forskning, kan tas hver for seg, men vil til sammen gi bredde og fordypning på feltet. Yrkesdidaktikk har som begrep en kort historie i Norge, og har også hatt en relativt begrenset plass i internasjonal forskning. Emnet yrkesdidaktisk forskning skal gi oversikt over det yrkesdidaktiske fagfeltet og bidra til å styrke forskning innen yrkesdidaktikk.

    I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med egen avhandling og fremtidig yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet omhandler temaer som gjelder forholdet mellom læring og arbeid, utvikling av yrkeskunnskap og læreplaner i yrkesfag. Problematisering av yrkeskunnskap og yrkesdidaktikk i ulike utdanningskontekster vil være sentralt. Emnet skal gi innblikk i ulike forskningstilnærminger i yrkesdidaktisk forskning, særlig praktikerforskning (practitioner research) som strategi for å utvikle yrkes- og profesjonskunnskap.

    Undervisningen vil bli gitt på engelsk dersom noen av deltakerne er engelskspråklige.

    Emnet kan erstattes av ett eller flere ph.d.-emner ved OsloMet eller ved annen utdanningsinstitusjon eller ved en forskerskole.

  • Anbefalte forkunnskaper

    On successful completion of the course, the PhD candidate has the following learning outcomes defined as knowledge, skills, and general competence:

    Knowledge

    The PhD candidates have

    • thorough knowledge of the links between work and health in Western societies and how they are shaped by social inequalities and institutional contexts.
    • knowledge of the diversity of policies and schemes that are implemented to bring disadvantaged groups (back) into the labour market.
    • knowledge about prominent research traditions and their theoretical and methodological aspects.

    Skills

    The PhD candidates have

    • the ability to make well informed, critical assessments of different theoretical perspectives and methodological approaches to social inequality, health and inclusion in the labour market.
    • a scholarly and systematic basis for designing and conducting studies about inequality, health, work/labour market, and how these interrelationships are influenced by welfare state institutions.

    General competence

    The PhD candidates are capable of

    • assessing and identifying new research questions in the field.
    • taking part in debates in national and international fora.
  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkesdidaktisk forskning
    • har innsikt i begrepene yrkeskompetanse, arbeid, yrke, kontekst, utvikling, didaktikk og yrkesdidaktikk relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av arbeids- og produksjonsprosesser som grunnlag for utdanningsvirksomhet og læreplanarbeid
    • kan gjennomføre yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerutdanning
    • kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkesdidaktiske feltet

    Generell kompetanse

    Studenten

    kan identifisere og utforske behov for ny yrkesdidaktisk forskning med relevans for yrkesutdanningens og yrkesfaglærerutdanningers kunnskapsgrunnlag

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det gis organisert undervisning i form av forelesninger og seminarer. Det er forventet at studentene deltar aktivt i alle deler av undervisningen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Forberedelse til emnet

    Studentene forventes å lese gjennom pensumlitteraturen før de begynner på emnet for å kunne delta aktivt i diskusjoner.

  • Vurdering og eksamen

    Studenten skriver en individuell fagartikkel med omfang på 4000-6000 ord (forside, abstract, illustrasjoner og referanseliste kommer i tillegg), i skrifttype Times New Roman, i skriftstørrelse 12 og med 1,5 linje- og avsnittsavstand. For kildehenvisninger og sitater, følges APA-stil eller en etablert stilmal fra eget fagfelt.

    Teksten skal knyttes til relevante problemstillinger i emnets pensum. Fagartikkelen kan også være knyttet til arbeidet med egen avhandling. Temaet skal godkjennes av emnekoordinator på forhånd. Fagartikkelen må leveres innen seks uker etter endt undervisning.

    Ny og utsatt eksamen

    Dersom fagartikkelen ikke blir vurdert til bestått, kan studenten levere inn en bearbeidet versjon én gang innen en nærmere fastsatt frist.

  • Vurderingsuttrykk

    Vurderingsuttrykk er bestått/ikke bestått. Vurderingen av fagartikkel gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.

  • Sensorordning

    No prior knowledge required

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Teaching is organised as a combination of lectures, group work and presentations of the participants' own projects. The course is in English.