EPN-V2

PHUV9110 Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning Emneplan

Engelsk emnenavn
Theories of Knowledge in Teacher Education Research
Studieprogram
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
Enkeltemner knyttet til Ph.d.-studium i utdanningvitenskap for lærerutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap i patofysiologi og intensivmedisinsk behandling ved alvorlig svikt i vitale funksjoner relatert til ulike medisinske og kirurgiske tilstander og relevante temaer innenfor anestesiologi. Denne kunnskapen danner grunnlaget for å kunne administrere, overvåke og evaluere avansert medisinsk behandling.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet. ABIO6000/MAABI4000, Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Læringsutbytte

Forelesninger og selvstudier.

Innhold

Emnet består av utdanningsvitenskapelige kunnskapsteorier med vekt på forskning relevant for lærerutdanning nasjonalt og internasjonalt, herunder

  • sentrale temaer som omsorg, danning, læring, lek, arbeid, sosialisering, kultur, yrker, profesjoner, organisasjoner og samfunn belyst forskningsmessig
  • relevante teorier om utdanning og utdanningsdiskurser, arbeid, undervisning, kvalitet, kommunikasjon, kontekst og kultur på forskningsfeltet
  • aktuelle tilnærminger som knytter sammen kunnskaps- og vitenskapsteorier

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Vurdering og eksamen

Ingen.

Hjelpemidler ved eksamen

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.

Vurderingsuttrykk

  • Intensivmedisinsk behandling ved alvorlig svikt i ulike organ og organsystemer
  • Kardiologi
  • Ekspansive prosesser i sentralnervesystemet, nevrokirurgi og nevrologi
  • Infeksjonssykdommer
  • Anestesiformer og ettervirkninger

Sensorordning

INTEN6000 og MINT5000 er 100% overlappende.

Opptakskrav

Målgruppe

Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.

Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere

Forutsatt ledig plass kan søkere med fullført 5-årig masterutdanning innen lærerutdanning eller annen utdanning på tilsvarende nivå som er relevant for lærerutdanning, søke om opptak til enkeltemner.

Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.