Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9110 Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theories of Knowledge in Teacher Education Research
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanningEnkeltemner knyttet til Ph.d.-studium i utdanningvitenskap for lærerutdanning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap i patofysiologi og intensivmedisinsk behandling ved alvorlig svikt i vitale funksjoner relatert til ulike medisinske og kirurgiske tilstander og relevante temaer innenfor anestesiologi. Denne kunnskapen danner grunnlaget for å kunne administrere, overvåke og evaluere avansert medisinsk behandling.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet. ABIO6000/MAABI4000, Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
Læringsutbytte
Forelesninger og selvstudier.
Innhold
Emnet består av utdanningsvitenskapelige kunnskapsteorier med vekt på forskning relevant for lærerutdanning nasjonalt og internasjonalt, herunder
- sentrale temaer som omsorg, danning, læring, lek, arbeid, sosialisering, kultur, yrker, profesjoner, organisasjoner og samfunn belyst forskningsmessig
- relevante teorier om utdanning og utdanningsdiskurser, arbeid, undervisning, kvalitet, kommunikasjon, kontekst og kultur på forskningsfeltet
- aktuelle tilnærminger som knytter sammen kunnskaps- og vitenskapsteorier
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
Vurdering og eksamen
Ingen.
Hjelpemidler ved eksamen
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.
Vurderingsuttrykk
- Intensivmedisinsk behandling ved alvorlig svikt i ulike organ og organsystemer
- Kardiologi
- Ekspansive prosesser i sentralnervesystemet, nevrokirurgi og nevrologi
- Infeksjonssykdommer
- Anestesiformer og ettervirkninger
Sensorordning
INTEN6000 og MINT5000 er 100% overlappende.
Opptakskrav
Målgruppe
Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.
Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere
Forutsatt ledig plass kan søkere med fullført 5-årig masterutdanning innen lærerutdanning eller annen utdanning på tilsvarende nivå som er relevant for lærerutdanning, søke om opptak til enkeltemner.
Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.