Programplaner og emneplaner - Student
PHBA8230 Pervasive Developmental Disorders - diagnosis, aetiology, prevalence and intervention Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pervasive Developmental Disorders - diagnosis, aetiology, prevalence and intervention
- Studieprogram
-
PhD Programme in Behavior AnalysisPh.d.-program i helsevitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan, under veiledning, drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
- kan, under veiledning, drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan, under veiledning, drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
- kan, under veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan, under veiledning, kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- kan, under veiledning, kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
Ferdigheter
Studenten
- kan, under veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- kan, under veiledning, gjennomføre systematisk overvåking av pasienten
- kan, under veiledning, identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
- kan, under veiledning, analysere pasientens, ressurser, problemer og behov
- kan, under veiledning, bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelingen
- kan, under veiledning, analysere risikofaktorer til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
- kan, under veiledning, bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
- kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan, under veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
- kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- administrere relevant monitoreringsutstyr
- yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som å administrere forordnet non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling, administrere forordnet assistert og mekanisk sirkulasjonsstøttende behandling, administrere forordnet ernæringsbehandling og administrere forordnet nyreerstattende behandling
- administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
- administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
- bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
- utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
- sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
Generell kompetanse
Studenten
- kan, under veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- kan, under veiledning, prioritere og gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivsykepleie ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
- kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
- kan, under veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
- kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
Innhold
10 studiepoeng overlappende med INTENPRA1/INTENPRA10 og MINTPRA1/ MINTPRA10.
Arbeids- og undervisningsformer
- All papers approved,
- attendance in at least 80 % of the seminars, and
- approved paper presentation in final seminar.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Portfolio.
Portfolio requirements: 4 reaction papers
Vurdering og eksamen
All
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.