EPN-V2

PHBA8230 Pervasive Developmental Disorders - diagnosis, aetiology, prevalence and intervention Emneplan

Engelsk emnenavn
Pervasive Developmental Disorders - diagnosis, aetiology, prevalence and intervention
Studieprogram
PhD Programme in Behavior Analysis
Ph.d.-program i helsevitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, under veiledning, drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
  • kan, under veiledning, drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan, under veiledning, kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan, under veiledning, kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • kan, under veiledning, gjennomføre systematisk overvåking av pasienten
  • kan, under veiledning, identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
  • kan, under veiledning, analysere pasientens, ressurser, problemer og behov
  • kan, under veiledning, bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelingen
  • kan, under veiledning, analysere risikofaktorer til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
  • kan, under veiledning, bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
  • kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
  • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • administrere relevant monitoreringsutstyr
    • yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som å administrere forordnet non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling, administrere forordnet assistert og mekanisk sirkulasjonsstøttende behandling, administrere forordnet ernæringsbehandling og administrere forordnet nyreerstattende behandling
    • administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
    • administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
    • bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
    • utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan, under veiledning, prioritere og gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivsykepleie ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
  • kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
  • kan, under veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
  • kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

Innhold

10 studiepoeng overlappende med INTENPRA1/INTENPRA10 og MINTPRA1/ MINTPRA10.

Arbeids- og undervisningsformer

  • All papers approved,
  • attendance in at least 80 % of the seminars, and
  • approved paper presentation in final seminar.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Portfolio.

Portfolio requirements: 4 reaction papers

Vurdering og eksamen

All

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.