Programplaner og emneplaner - Student
PHBA8110 Research methods in behavior analysis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research methods in behavior analysis
- Studieprogram
-
Forskerlinje i helsevitenskapPhD Programme in Behavior AnalysisPh.d.-program i helsevitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
General admission requirements for the Ph.D. Degree in Health Sciences
Læringsutbytte
Students will be able to:
- give a general description of methods relevant to the collection and interpretation of data in research in behavior analysis
- discuss specific methods of data collection and their appropriateness for answering different kinds of research questions
- describe and discuss criteria for validity and reliability, and of methods of assessing them
- describe and discuss criteria for empirically supported treatment
- describe and discuss the rationale for single-case research designs
- produce graphical presentations of data
- briefly outline the history of basic and applied single-case research
- describe different recording techniques and their application criteria
- describe different strategies for dealing with variability in data
- discuss criteria for selecting behavior to assess (social, clinical, organizational, and personal significance)
- discuss basic principles for selecting an appropriate baseline
- describe criteria for deciding the length of baseline as well as intervention phases
- discuss the use of pilot studies
- give an account of the principle of changing one variable at a time, and exceptions to that principle
- discuss criteria for using different types of withdrawal designs
- give examples and explain the difference between withdrawal and reversal designs
- give examples of the use of multiple baseline designs and alternating treatment designs
- give examples of direct, systematic, and clinical replication procedures
- conduct visual and statistical analysis of the effect of independent variables in single-case research designs
Innhold
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten får grunnleggende kunnskap om:
- krav, forskrifter, og standarder relatert til kontrollberegning av energibruk og inneklima i bygg
- anvendt bygningsfysikk
- bygningers effekt- og energibehov og budsjetter, ved bruk relevante standarder
- definisjon og dokumentasjon av relevante inndata for bygningssimulering, inkludert egenskapene til fasadene, tekniske installasjoner, energiforsyning og bruk av bygget
- simulering av energiforsyning med fornybar energi, og plusshus
- sammenhengen mellom bygning og ytre klima (inkludert sol- og langbølget stråling, vind, temperatur, og lokalklimatiske forhold), bygningsform, konstruksjon, passive tiltak, varmetap og varmetilskudd
- energipriser og tariffer: kilder og anvendelse
- grunnleggende energibruksanalyse for vurdering av ENØK-tiltak
Ferdigheter
Studenten kan:
- utføre grunnleggende beregninger av varmetransport (U-verdier, kuldebro, infiltrasjon) og av effekt- og energibehovs, med enkle formelverk
- håndtere bygningsinformasjonsmodeller (BIM), deriblant overføre data til programvare for simulering og miljøvurdering.
- utføre dynamisk modellering av bygnings- og klimatekniske systemer for optimalt inneklima, effekt- og energibehov ved bruk av simuleringsprogrammer som SIMIEN, TEK-sjekk, eller tilsvarende
- utføre energimerking av bygg
- vurdere inneklima (termisk komfort og dagslysforhold) utfra beregningene
Generell kompetanse
Studenten kan:
- vurdere og velge riktig digitalt verktøy for hver type prosjekteringsoppgave
- jobbe tverrfaglig for å prosjektere optimale løsninger med hensyn til inneklima, energikostnader, og miljømål
- formidle resultater fra bygningssimulering muntlig, visuelt og skriftlig
Arbeids- og undervisningsformer
The course consists of 1 introductory meeting, and 5 seminars of 5 x 45 minutes, with student presentations and time for feedback and discussion.
The introductory meeting is a 2-hours web-based meeting, taking place approximately 2 weeks ahead of the main part of the course. At this meeting, the structure, content, and purpose of the course are presented. The students are asked to give short presentations of their Ph.D. projects, and describe how the course may be relevant to it. The main purpose of this early session is to help the students to start systematic work with the course readings.
The seminars target central themes from the course readings for student presentations and discussions. A high level of student participation is expected. During this time, students will produce several PowerPoint presentations, and a final presentation. Course teachers mediate discussions. After feedback and discussions, the students submit two PowerPoint files each, which serve as the exam.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- All papers approved,
- attendance in at least 80 % of the seminars, and
- approved paper presentation in final seminar.
Vurdering og eksamen
Portfolio.
Portfolio requirements: 2 PowerPoint presentations on specific topics from student classroom presentationss
Hjelpemidler ved eksamen
All
Vurderingsuttrykk
Emnet gir en grunnleggende innføring i teorien bak, og anvendelse av, digitale verktøy for simulering og evaluering av bygningers energibruk og inneklima. Emnet gir også en helhetlig forståelse av forholdet mellom ytre klima, bygningsfysikk (varme- og lufttransport), arkitektonisk utforming, og tekniske installasjoner, energiforsyning, og energibruk, for å oppnå optimale løsninger for inneklima og miljømål. Hensikten er å utruste studentene med nødvendig teoretisk og digital kompetanse for å velge, dimensjonere og analysere løsninger for nye bygg, og ved oppgradering av eksisterende bygg.
Sensorordning
Ingen ut over opptakskrav.