EPN-V2

PFKHD1110 Art and design education 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 1
Study programme
Educational Theory and Practice in Art and Design Education - part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisnings­arbeid innenfor design, arkitektur, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.

Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.

Required preliminary courses

Emnet fokuserer på avansert kardiologisk sykepleie og hjertesykdommer. Avansert anatomi og fysiologi videreføres. Emnet tar for seg iskemisk hjertesykdom, hvilke følger det kan få, og aktuelle undersøkelsesmetoder ved ulike hjertesykdommer. Omsorg for pasient og pårørende vektlegges.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • læreplaner, opplæringsloven og forskrifter, læreplananalyse og rammefaktorer og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
  • fagets historie og kan diskutere faget legitimitet i både et historisk og nåtidig perspektiv
  • ulike vurderingsformer som egner seg i fagene design, arkitektur, kunst og håndverk og hvordan disse brukes i vurdering av elevenes arbeider og læring
  • fagområdets relevans og forankring i dagens samfunn og om etiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skolen
  • vurdering i faget kunst og håndverk i grunnskolen
  • fagdidaktisk litteratur, skolebøker og fagressurser

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg i grunnskolen med utgangspunkt i læreplaner og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
  • kan drøfte form, farge og komposisjon som grunnleggende felleskomponent i design, kunst og håndverk, både innen undervisning og egen utøvelse
  • formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig
  • beskrive og drøfte relevant teori i forhold til praktisk estetisk skapende arbeid med elever

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan samarbeide med andre studenter i gruppearbeid og felles prosjekter
  • har kunnskap om relevante HMS-tiltak som er regulert i gjeldende lover og forskrifter knyttet til faglig arbeid
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv

Teaching and learning methods

Arbeidskravene i emnet KARD 6120 må være godkjent for å avlegge eksamen.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten:

  • har inngående kunnskap om struktur og funksjon i hjerte- og karsystemet hos friske og ved sykdom
  • har inngående kunnskap om risikofaktorer for hjertesykdom, samt primær- og sekundærforebygging av hjertesykdom
  • har inngående kunnskap om diagnostikk og utredning av pasienter med hjertesykdom
  • har inngående kunnskap om medikamentelle, invasive og kirurgiske behandlingsformer ved hjerte-og karsykdom
  • har kunnskap om epidemiologi ved de hyppigste hjertesykdommer

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan utøve sykepleie av høy kvalitet med fokus på pasientens og pårørendes behov og egne opplevelser av situasjonen
  • kan utøve sykepleie av høy kvalitet med fokus på aktiv pasientmedvirkning, omsorg, helsetjenestens verdier og aktuelle rammer for helsetjenesten
  • har kompetanse til å gjennomføre prosedyrer for alvorlige arytmier og akutt iskemi
  • beherske tolkning av EKG ved iskemi og rytmeforstyrrelser
  • kan anvende kunnskap om patofysiologi og hjertesykdommer til å overvåke, pleie og gjennomføre forordnet medisinsk behandling

Generell kompetanse:

Studenten:

  • kan tilpasse sykepleietilbudet til pasientens helsesvikt, ressurser og kulturbakgrunn
  • kan opptre med faglig innsikt og menneskelig kompetanse i akutte sykdomssituasjoner som oppstår under behandlingsforløpet
  • kan integrere veiledning og informasjonsoverføring i sykepleien, og slik fremme kardiologiske pasienters evne til aktiv pasientmedvirkning og mestring av egenomsorg

Assessment

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, hospitering, gruppearbeid, øvingspost og selvstudier.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En skriftlig oppgave i sykdomslære på ca. 500 ord
  • En dags hospitering på egenvalgt sted, som godkjennes av universitetet
  • Minimum 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid

Examiners

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Overlapping courses

Kalkulator