Programplaner og emneplaner - Student
PFKHD1110 Art and design education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 1
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Art and Design Education - part-time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Required preliminary courses
Eksamensdel 1
Vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig.
Eksamensdel 2
Vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- læreplaner, opplæringsloven og forskrifter, læreplananalyse og rammefaktorer og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
- fagets historie og kan diskutere faget legitimitet i både et historisk og nåtidig perspektiv
- ulike vurderingsformer som egner seg i fagene design, kunst og håndverk og hvordan disse brukes i vurdering av elevenes arbeider og læring
- fagområdets relevans og forankring i dagens samfunn og om etiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skolen
- vurdering i faget kunst og håndverk i grunnskolen
- fagdidaktisk litteratur, skolebøker og fagressurser
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg i grunnskolen med utgangspunkt i læreplaner og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- kan drøfte form, farge og komposisjon som grunnleggende felleskomponent i design, kunst og håndverk, både innen undervisning og egen utøvelse
- formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig
- beskrive og drøfte relevant teori i forhold til praktisk estetisk skapende arbeid med elever
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan samarbeide med andre studenter i gruppearbeid og felles prosjekter
- har kunnskap om relevante HMS- tiltak som er regulert i gjeldende lover og forskrifter knyttet til faglig arbeid
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv
Teaching and learning methods
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen plan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet
- Individuell skriftlig oppgave (1500-2000 ord). Material- og miljølære knyttet til undervisning i fagområdet i skolen
- Gruppebesvarelse (2-4 studenter) med presentasjon og skriftlig refleksjon Undervisningsplanlegging, læreplanproblematikk og konkretiseringsmateriale
Assessment
Individuell hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 3000-4000 ord) som teller 100%. Vurderes av en intern sensor.
Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
Vurderes av en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Overlapping courses
Emnet overlapper 15 studiepoeng med PFKH1100.