EPN-V2

PED1210 Pedagogikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Educational Theory 1
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om faglig og personlig læring og utvikling, om oppdragelse, undervisning og sosialisering. Temaene som helhet skal bidra til utvikling av faglærerens profesjonelle skjønn og handlekraft. Emnet skal danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:

  • læreren, eleven og opplæringen
  • læreren og eleven i organisasjonen
  • læreren, eleven og skolen i samfunnet

Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som faglæreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • sentrale styringsdokumenter for opplæring
  • yrkesetiske prinsipper og dilemmaer som kan oppstå i skolehverdagen
  • teori om barn og unges læring og utvikling
  • klasseledelse og lov og prinsipp om likeverdig og tilpasset opplæring
  • skolen som læringsarena og flerkulturell møteplass
  • likheter og forskjeller i elevers oppvekstbetingelser
  • sosiale og emosjonelle vansker hos barn og unge, og vold og seksuelle overgrep
  • barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og kjennskap til forebyggende og helsefremmende tiltak i skolen

Ferdigheter

Studenten kan:

  • reflektere over og begrunne egne pedagogiske valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og praksiserfaring
  • reflektere over noen etiske dilemmaer knyttet til egen profesjonsutøvelse
  • legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers læringsbehov, og begrunne valg av ulike perspektiver og strategier for læring

Generell kompetanse

Studenten:

  • har evne til analytisk refleksjon over egen undervisningspraksis ut fra skolens verdigrunnlag og overordnede mål
  • er bevisst sin rolle som leder av læringsprosesser og er i stand til å legge til rette for et trygt og stimulerende læringsmiljø
  • kan vurdere ulike lærings- og undervisningsopplegg relatert til elevers ulike behov og læringsbetingelser

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen emneplan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

YThis course advances the student's understanding of the strategy process, content and context. The purpose is to develop individuals that can hold staff positions or consultants within the areas of strategic analysis, planning and strategy process design. Knowledge and skills obtained in this course will be practical and useful in organizations where strategy implementation and organizational change is a part of the challenge.

Vurdering og eksamen

No prerequisites.

Hjelpemidler ved eksamen

Knowledge

The student

  • knowledge of theory about the business environment
  • knowledge of the notion of strategic capability and purpose
  • advanced knowledge of corporate, international and business-level strategy
  • knowledge of innovation, entrepreneurship and strategic change
  • knowledge of organizing, capabilities and resources
  • knowledge of methods of strategy development and evaluation

Skills

The student can

  • understand and analyze strategic competitive positions in relation to content and context as well as strategy processes
  • engage professionally in strategy development, implementation and evaluation

Vurderingsuttrykk

Lectures and discussions in plenary sessions, group work and other forms of learning methods will be used. This course will be taught in English.

Sensorordning

Hand-ins and presentations will be parts of a portfolio. Individual participation is a part of the portfolio evaluation. Specification of the portfolio:

- Group presentations of two cases and/or two journal articles

- Group projects during the semester: max 20 pages

- Individual process reflection: max 3 pages

- Individual participation in discussions

In order to take the final exam, the portfolio must be approved by the instructor.

Emneoverlapp

A list of reference aids allowed will be published on our website.