Programplaner og emneplaner - Student
PDTK1120 Didactic Drama 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor drama- og teaterkommunikasjon slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner særlig rettet mot videregående skole. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan studenten kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis.
Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget skapende arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Emnet skal legge grunnlaget for at studenten senere skal kunne bruke egen erfaring med utviklingsarbeid for å utvikle faget i skole og undervisning.
Recommended preliminary courses
Individual or group portfolio examination. The portfolio consists of:
- Poster - visualisation of the essence of the project, (optional a concise and integrated text)
- Product in optional media.
- Research-based design project/proposal 1500 -2500 words.
The examination result can be appealed
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- teaterfagenes plass og betydning i videregående opplæring
- læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående skole.
- fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt i den historiske utvikling
- ulike vurderingsformer som egner seg i drama og teater i videregående skole
- hvordan kunstfaget teater og ulike dramapedagogiske metoder har påvirket samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten kan:
- begrunne teaterfagenes plass og betydning i opplæringen, planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner fra videregående skole
- tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjoner med ungdom og voksne
- reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå unge og voksnes estetiske utvikling og kan bruke denne innsikten i egen undervisning
- bruke ulike søkeverktøy for å anvende forskning som grunnlag for faget, dokumentere og evaluere eget arbeid og finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater rettet mot ungdom og voksne.
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan gjøre rede for læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående skole.
- har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan utvikle fagkunnskap i relasjon til ungdom og voksne i en flerkulturell hverdag
- kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Teaching and learning methods
Design is widely acknowledged as an increasingly interdisciplinary and complex field; designers take solving complex social and cultural issues as their domain. Issues concerning strategic planning, collaborative, participatory and human centred design require designers to adapt a broad, humanistic point of view. The aim of the course is to make design students aware of the relevance of knowledge of cultural values and meanings, and their impact on design. The course introduces strategies for integrating social responsibility, critical thinking and the use of ethnographic, generative and other design research methods for fostering awareness, reflexivity, criticality and empathy.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Presentasjon og drøfting av en valgt vitenskapelig artikkel, med et aktuelt fagdidaktisk tema.
Assessment
Eksamen i emnet består av to deler:
- Eksamensdel 1: FoU-oppgave. Dette er en oppgave som gjennom både en teoretisk og praktisk estetisk studie skal drøfte et fagdidaktisk problemområde. Det praktiske arbeidet dokumenteres i det skriftlige dokumentet (ca. 5000-6500 ord). Eksamensdelen teller 60 %.Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
- Eksamensdel 2: Muntlig eksamen. Baseres på formidling og utspørring relatert til både individuell FoU-oppgave, fellespensum og praksis-problematikk. Eksamensdelen teller 40%. Eksamenen kan ikke påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student is expected to have achieved advanced level in the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has:
- knowledge about culture and its role, both from a personal and professional perspective
- knowledge of central cultural terms and cultural values
- attained knowledge on methods that involve human interactions and interaction between people and Products
- has a good understanding for how reflexivity, criticality and empathy works as crucial factors in informed design practises
Skills
The student is able to:
- reflect critically on the role of design in a cultural context
- challenge established perspectives and norms in the field
- integrate cultural perspectives into the development of a product.
- use aesthetic methods and strategies to develop products
- use visual, materialized as well as verbal articulation to give non-verbal data meaning
- interweave different forms of knowledges from experiences and theory
General competence
The student has a developed understanding for:
- the relevance of knowledge of cultural values and meanings, and their impact on design
- sustainable responsibility and autonomy for cultural issues in design
Grading scale
Lectures, workshops, discussions, presentations, self-study, practical work and tutoring.
Examiners
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- written project description (design pitch) with a defined research aim 500-700 words.
- presentation to fellow students and teachers (10 minutes)
Overlapping courses
No restrictions.