Programplaner og emneplaner - Student
PARA3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor's Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i paramedisin
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
- A completed Master¿s Degree.
- Employment at OsloMet.
Admission of PhD candidates and academic staff employed at other higher educational institutions and/or research institutions in Norway can be considered subject to the available places on the course.
Admission of internal and external candidates is based on individual application approved by the applicant¿s Head of Studies or Head of Division.
Participants should be reasonably fluent in written and oral English and familiar with academic conventions and requirements.
Ranking
- PhD candidates and academic staff at OsloMet.
- PhD candidates and academic staff employed at other higher education and/or research institutions in Norway.
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om prehospitalt arbeid og nyere forskning relatert til problemstillingen for bacheloroppgaven
- har kunnskap om relevant vitenskapsteori og forskningsmetode og kan redegjøre for styrker og svakheter ved egen anvendt metode
- kan redegjøre for forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide en problemstilling og gjennomføre en studie i tråd med retningslinjer for forskningsetikk og personvern
- samle, sammenstille, analysere og drøfte funn fra relevante forskningsartikler og andre aktuelle kilder opp mot en problemsstilling
- drøfte problemstillinger i lys av paramedic-yrkets særpreg, relevant teori og nyere forskning
Generell kompetanse
Studenten kan
- utforske og drøfte teoretiske og kliniske og/eller operative problemstillinger på en systematisk og reflektert måte
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er treårig. Første studieår er felles for alle og organisert som et heltidsstudium som gir 60 studiepoeng.
I emner hvor antall deltagere begrenses av tilgjengelig produksjonsutstyr fordeles plassene etter karakter i forutgående relevante produksjonsemne. Se nærmere bestemmelser i emneplan for de aktuelle emnene. Hvis flere stiller likt, eller det ikke er et forutgående produksjonsemne foretas loddtrekning.
Progresjonsbestemmelser
- Emner tilsvarende minst 50 studiepoeng av første studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på andre studieår.
- Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.
- For å kunne ta emnene MOK3900 Bacheloroppgave og MOKVPRAK Praksis må 120 studiepoeng være bestått.
Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle kvalifiserte søkere som ønsker å arbeide som barnehagelærer eller pedagogisk leder i en barnehage.
Vurdering og eksamen
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha oppnådd læringsutbytter i tråd med læringsutbyttebeskrivelsene i Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning. Læringsutbytte danner fundament for pedagogisk arbeid i barnehagen. Se for øvrig emneplanene for det enkelte kunnskapsområde.
Kunnskaper
Kandidaten
har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter.
har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstsvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
har bred kunnskap om barns språkutvikling, om flerspråklighet og om barns sosiale, fysiske og skapende utvikling.
har bred kunnskap om barns gryende digitale, lese-, skrive- og matematikkferdigheter.
kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.
har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk
Ferdigheter
Kandidaten
kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, og på bakgrunn av faglige vurderinger raskt iverksette tiltak.
kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige samarbeidspartnere til barnets beste
Generell kompetanse
Kandidaten:
har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
Sensorordning
Participants will develop a sophisticated awareness of the conventions of academic writing, and how they vary between different disciplines. Participants throughout the course will apply this awareness to their own projects, refining their writing and increasing their likelihood of publication. Moreover, the analytical tools each participant develops during the course will keep on working after the course: each participant will continue to develop their awareness of academic writing and improve their own writing long after the course has finished.
Among the topics covered by the course are:
- Variations in academic style
- Audience, purpose and style
- The writing process
- Disciplinary identity
- Academic language
- Vocabulary, grammar, sentence, paragraph and text
- Coherence and cohesion
- Directness and formality
- Avoiding common errors: e.g. digression, lack of thesis statement, misunderstanding one¿s audience
- Analysing, discussing and responding to academic texts
- Article structures, including IMRAD