Programplaner og emneplaner - Student
ORTO1000 Ortopediingeniørfagets grunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Prosthetics and Orthotics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fokuserer på basiskunnskap som er felles for flere helseprofesjonsstudier og på kunnskap og ferdigheter som spesifikt kan knyttes til ortopediingeniørfag. Felles basiskunnskap er temaer som kommunikasjon i et moderne flerkulturelt samfunn, organisering av norsk helsetjeneste, International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), kunnskapsbasert praksis, litteratursøk, kildebruk, yrkesetikk og aktuelt lovverk. Ortopediingeniørfaglige temaer er fagterminologi, grunnleggende klinikkprosedyrer, verktøy, maskiner, helse, miljø og sikkerhet (HMS) i klinikk og på verksted, introduksjon til materialer og til grunnleggende fremstillingsprosesser.
Punktlisten nedenfor viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Ortopediteknikk (4,5 stp.).
- Rehabilitering og habilitering (2,5 stp.).
- Vitenskapsteori og forskningsmetode (1,5 stp.).
- Etikk (1 stp.).
- Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (3 stp.).
- Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk (0,5 stp.).
- Materialteknologi og design (2 stp.).
- Sum studiepoeng: 15 stp.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for ortopediingeniørfagets utvikling, arbeidsområder og yrkesutøvelse
- kan gjøre rede for ulike perspektiver på helse, sykdom og funksjonshemming
- kan gjøre rede for aktuelle brukergrupper
- kan gjøre rede for om de ulike helseprofesjonenes rolle og ansvar
- har kjennskap til sentrale politiske føringer og relevant lovverk
- har kjennskap til organiseringen av norsk helsetjeneste
- kan gjøre rede for grunnleggende egenskaper til materialer som brukes i proteser og ortoser
- kan gjøre rede for grunnleggende fremstillingsprosesser
- har kjennskap til kriteriene for fusk og plagiat i studentarbeider
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende begrepsapparatet og klassifikasjonssystemer i ICF
- planlegge og gjennomføre enkle kliniske og tekniske oppgaver
- anvende helsefaglig og ortopediingeniørfaglig terminologi både muntlig og skriftlig
- diskutere ulike former for kommunikasjon
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere begrepene empati, respekt og menneskerettigheter
- identifisere og beskrive yrkesetiske dilemmaer med fokus på taushetsplikt og samtykke i helsefaglig praksis
- diskutere utfordringer knyttet til språk og kultur
- diskutere begrepet profesjonalitet
- samarbeide med medstudenter og faglærere
- anvende Problem Intervention Comparison Outcome (PICO) og gjennomføre et litteratursøk
- søke kvalitetssikre kilder, anvende retningslinjer for kildehenvisning og utforme referanselister
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom seminarer, ferdighetstrening, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier. Deler av undervisningen er felles med andre helsefagstudenter.
Studentene skal gjennomføre observasjonspraksis ved ortopeditekniske virksomheter og andre relevante praksisarenaer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig mappeeksamen, fire oppgaver med samlet omfang 7000 til 8000 ord. Vekting: hver oppgave teller like mye, men karakteren blir F hvis en av oppgavene blir vurdert til F.
Ny eksamen
Studenten må omarbeide den delen/de delene som har fått F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer.