Programplaner og emneplaner - Student
ORIPRA3 Praksis: Underekstremitets- og trunkusortoser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Placement: Lower Limb- and Spinal Orthotics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kjennskap til trinn 3 og 4 i Læreplanen
- kan reflektere over ulike pedagogiske tilnærminger og relevante metoder ved undervisning på trinn 3 og 4 i Læreplanen
- kan gjøre rede for sentrale utfordringer i føreropplæringen med utgangpunkt i trafikkpedagogiske og trafikkfaglige emner, herunder miljø og samfunn, risiko og forebygging av ulykker
- har godkjenning som godkjent førstehjelpsinstruktør ved trafikkskole
- kjenner til trafikkskolens drift og elevansvar samt tilsyn og gjennomføring av førerprøve
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 3 og 4 i Læreplanen
- kan analysere risiko
- har tilstrekkelig ferdigheter i ØKO-kjøring
- kan organisere og tilpasse pedagogiske metoder ved sikkerhetskurs på bane, sikkerhetskurs på veg og førstehjelpsundervisning.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over egen praksis, yrkesetikk og behandling av elev
- kan kommunisere tydelig og lytte oppmerksomt
- kan endre praksis på grunnlag av tilbakemeldinger og veiledning fra medstudenter og praksisveileder
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv, stress-sårbarhets perspektiv samt noen utviklingspsykologiske perspektiver i møte med barn og familie
- fordypet kunnskap om traumer, salutogenese og resiliens
- kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer, som diagnoser
- fordypet kunnskap om psykiske tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
- kunnskap om sårbarhet hos barn samt foreldreskap, der foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
- god kunnskap om sammenhenger mellom livsbetingelser og ulike psykiske lidelser hos voksne
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere i behandlingsarbeid ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver
- gjenkjenne ulike psykiske tilstandsbilder
- begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
- vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser, eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
- analysere, evaluere og iverksette endringstiltak for barn og unge
- utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
Læringsutbytte
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og består av forelesninger over teoretiske og tematiske emner. Hver forelesning inneholder diskusjoner som skal fungere som en øvelse på å anvende teorier på empiriske eksempler.
En oversikt over emnets teoretiske perspektiver og tematiske innretning i det aktuelle semesteret vil foreligge før emnet starter, og studentene oppfordres til å bruke denne oversikten aktivt i kollokvier og selvstudium for å få bedre kontroll på et sammensatt felt.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper
- kan gjøre rede for ulike typer forskningsdesign
- har kunnskap om bruk av systematisk litteraturgjennomgang, og relevant kvantitativ forskningsmetode (RCT, repeterte målinger, cross- sectional etc)
- kan gjøre rede for intervju som en kvalitativ forskningsmetode og metodologi innenfor kvalitativ forskning
- kan gjøre rede for hypotesetesting, troverdighet, reliabilitet, validitet, normalfordeling, p-verdi, og sannsynlighetsberegning
- kan beskrive univariate- og bivariate statistiske metoder
Ferdigheter
Studenten kan
- samle inn og analysere kvantitative enkeltdata, både deskriptivt- og inferensiell, fra spørreskjema/eksperimenter/statistikk
- samle inn og analysere kvalitative enkeltdata
- reflektere over innhenting og analysering av enkeltdata
- presentere analyseresultater
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere mulige forskningsetiske problemstillinger i forskningsartikler
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Individuell skriftlig oppgave, tekst på 900 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er drøfting av sentrale teoretiske begreper innen språklæring og -undervisning, utvikling av studentenes egne skriveferdigheter og arbeid med digital tekstbehandling.
- Oppgave i par i form av lydfil på 2-3 minutter fra hver student og skriftlig tekst på 500 ord +/- 10% fra hver student. Oppgaven fokuserer på arbeid med læreplanen og læremidler og læreren som språkmodell, samt utvikling av studentenes digitale kompetanse.
- Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
Hjelpemidler ved eksamen
Åsmund Hermansen
Vurderingsuttrykk
- 10 studiepoeng overlapp med ORTOPRA2 Praksis - Ortoser til foten.
Sensorordning
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen
Emneoverlapp
- 10 studiepoeng overlapp med ORTOPRA3 Praksis - Ortoser til underekstremitet og trunkus.