Programplaner og emneplaner - Student
ORI3900 Bacheloroppgaven Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene fordype seg i et selvvalgt tema. Problemstillingene skal være relatert til ortopediingeniørfag. Fagutvikling og utvikling av ny kunnskap er sentralt i emnet. Studentene oppfordres til å knytte seg til et forskningsmiljø ved universitetet eller ved en ekstern institusjon. Arbeidet med oppgaven kan være knyttet til pågående forsknings-, forbedrings- og utviklingsprosjekter. Utdanningen vil bidra til å finne aktuelle miljøer.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått første og andre studieår eller tilsvarende, med unntak for emnene ORI1050 og ORI1060.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap innen bacheloroppgavens problemområde
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide en problemstilling og prosjektskisse
- velge, begrunne og anvende relevant vitenskapelig metode
- innhente og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur
- diskutere, vurdere og reflektere over problemstilling og metodevalg i forhold til funn og resultater
- gjennomføre prosjektet i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid og som bidrar til utvikling av teori og/eller praksis
- kritisk reflektere over forskningsetiske spørsmål og retningslinjer knyttet til prosjektarbeid
- formidle, diskutere og presentere resultater fra eget prosjekt skriftlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, veiledning, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Emnet starter med forelesninger som skal understøtte studentenes arbeid med valg av tema, utforming av problemstilling og prosjektskisse.
Bacheloroppgaven utføres normalt individuelt eller i grupper på 2 studenter. Dersom prosjektet har en tverrprofesjonell tematikk kan prosjektgruppen også inkludere en student fra et annet bachelorprogram, dersom emneansvarlig ved begge program godkjenner dette.
Studentene samles til seminar i løpet av prosjektperioden. Midtveis samles studentene for å presentere foreløpig prosjektstatus, samt gi medstudenter innspill til videre prosjektgjennomføring Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse som beskriver tema for oppgaven. Veiledning gis på grunnlag av skriftlig prosjektmateriale og konkrete spørsmål innsendt av studenten(e) i forkant av veiledningstimen. Studenter med individuell oppgave får 4 veiledningstimer og gruppeoppgaver 6 veiledningstimer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- prosjektskisse etter nærmere gjeldende kriterier. Prosjektskissen er gjenstand for faglig vurdering, og må være godkjent før prosjektarbeidet igangsettes.
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og veiledning.
Vurdering og eksamen
Skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe på to studenter over 10 uker. Omfang: individuell oppgave 8500 ord (+/- 10 %), gruppeoppgave 11000 ord (+/- 10 %). Oppgaven kan skrives på engelsk eller norsk.
Ny og utsatt eksamen: Dersom bacheloroppgaven vurderes til F, har studenten(e) rett til å levere omarbeidet versjon til ny sensur én gang.
Det kan fremsettes klage over karakterfastsetting på skriftlig eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Language of instruction: English
The course deals with and expands on different treatment options and production techniques in fixed prosthetics, focusing on crowns, bridges, implants, facets and inlays/onlays. Students work with conventional and digital techniques to produce clinically acceptable, aesthetic and functional restorations. The course comprises digital production techniques when using both additive and subtractive production methods.
Throughout the course, the students will develop knowledge and skills in glazing, cutback and layering technique. The all-ceramic restorations will be produced in glass and polycrystalline ceramics. Self-assessment of finished works in accordance with professional assessment criteria is emphasised. The aim is to develop the student’s professional understanding and communicate the importance of quality assuring dental technology production.
Breakdown of credits: Theory 10 credits and skills training 10 credits.