Programplaner og emneplaner - Student
ORI3000 Bærekraftige materialer, design og innovasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sustainable materials, design and innovation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en fordypning i materialer som brukes i proteser og ortoser. Her inngår materialenes mekaniske egenskaper og mekanisk design av proteser og ortoser. Sammenhengen mellom bærekraftig design og konstruksjonsmessige krav til hjelpemidlene er sentralt. I tillegg inngår klinisk og produksjonsmessig planlegging og kvalitetsforbedring, helseøkonomi og etikk.
Emnet dekker også universell utforming, miljøvennlige metoder og bærekraftig utvikling, og belyser utviklingstrender innen material- og konstruksjonsteknologi. Studentene vil også få en innføring i metoder som brukes innen innovasjon, entreprenørskap og tjenesteutvikling.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått første og andre studieår eller tilsvarende, med unntak for emnene ORI1050 og ORI1060.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede formekaniske egenskaper i konstruksjonsmaterialer og deres effekt
- har kunnskap om nye og tradisjonelle konstruksjonsmetoder
- kan redegjøre for sammenhenger mellom bærekraft, kvalitetsforbedring og helseøkonomi, både klinisk og produksjonsmessig
- kan beskrive International Standard Organisation’s (ISOs) standarder for testing av protese- og ortosekomponenter
- kan beskrive andre områder innen assisterende teknologi i helse
- kan beskrive betydningen av universell utforming og deltakelse i samfunnet
Ferdigheter
Studenten kan
- diskutere og reflektere over designprosessen, inklusiv universell- design og utforming
- kalkulere og analysere strekk-, trykk- og torsjonsspenninger, bøyning og avskjæring i materialer og diskutere hvordan det påvirker design av proteser og ortoser
- kalkulere og analysere stivhet og elastisitet i konstruksjonsmaterialer
- beregne krefter og kraftmomenters virkning på mekaniske konstruksjoner
- diskutere hvordan mekaniske prinsipper påvirker design og konstruksjon av proteser og ortoser
- diskutere kvalitetssikring og -kontroll av virksomheter
- diskutere valg av konstruksjon og materialer i forhold til bærekraft, miljø, helseøkonomi og andre tilgjengelige ressurser
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere muligheter for innovasjon og entreprenørskap i ortopediingeniørfaglig virksomhet
- reflektere over ortopediingeniørfagets bidrag til folkehelsearbeid, og kjenner til utfordringer ved ortose- og protesebehandling i utviklingsland
- reflektere over tverrprofesjonelt samarbeid i innovasjonsprosjekter
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom seminarer, ferdighetstrening, forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og gruppearbeid.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering: Fire individuelle oppgaver, totalt omfang 5000 ord (+/- 10 %)
Vekting: Det gis en samlet karakter på mappen. Ved karakterfastsetting teller alle fire (4) oppgavene i mappen likt, men dersom en eller flere av oppgavene blir vurdert til «F» blir også samlet karakter «F».
Ny eksamen: Studenten(e) har anledning til å omarbeide oppgaven(e) i mappen som har fått F èn gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
- 15 stp overlapp med ORTO3200 Materialer, design og innovasjon.