Programplaner og emneplaner - Student
ORI2100 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theory of Science and Research Methods
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler kvantitative og kvalitative forskningsmetoder som er relevante innen ortopediingeniørfaget. Studentene lærer om forskningsdesign, datainnsamling, dataanalyse og forskningsetikk. Temaene reliabilitet, begreps-, intern- og eksternvaliditet som grunnlag for kritisk lesning av forskningsartikler og andre kilder blir vektlagt. Disse temaene videreføres i etterfølgende emner og skal gi studenten et grunnlag for arbeidet med bacheloroppgaven i slutten av studiet.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for emnet ORI1050.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper
- kan gjøre rede for ulike typer forskningsdesign
- har kunnskap om bruk av systematisk litteraturgjennomgang, og relevant kvantitativ forskningsmetode (RCT, repeterte målinger, cross- sectional etc)
- kan gjøre rede for intervju som en kvalitativ forskningsmetode og metodologi innenfor kvalitativ forskning
- kan gjøre rede for hypotesetesting, troverdighet, reliabilitet, validitet, normalfordeling, p-verdi, og sannsynlighetsberegning
- kan beskrive univariate- og bivariate statistiske metoder
Ferdigheter
Studenten kan
- samle inn og analysere kvantitative enkeltdata, både deskriptivt- og inferensiell, fra spørreskjema/eksperimenter/statistikk
- samle inn og analysere kvalitative enkeltdata
- reflektere over innhenting og analysering av enkeltdata
- presentere analyseresultater
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere mulige forskningsetiske problemstillinger i forskningsartikler
Arbeids- og undervisningsformer
This is a portfolio exam that consists of a report based on the data analysis pipeline developed in the mandatory assignments, and its respective results.
The portfolio will consist of two parts; a report and a presentation:
- The report is a careful description of the work done during the semester. The report should contain a set of codes, graphs and notes, together with a sample of the dataset.
- 20 minutes maximum presentation of the content presented in the report within a coherent narrative and clarifying any obscure steps in the data processing, analysis, results or conclusions.
The portfolio will be assessed as a whole.
In case of a new or postponed examination, an alternative examination format may be used. Oral presentation can’t be appealed.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
All support materials are allowed for both the oral presentation and for the individual written summary.
Vurdering og eksamen
The final assessment will be graded on a grading scale from A to E (A is the highest grade and E the lowest) and F for fail.
Hjelpemidler ved eksamen
Two examiners will be used, one of which can be external. External examiner is used regularly.
Vurderingsuttrykk
Basic algebra, basic mathematical analysis and statistics are highly recommended, though a short overview on the fundamentals of these topics will be provided. The course will have a practical part using codes in python, Matlab or R. Acquaintance with these programming languages is not required, but some experience with a similar programming language is also recommended.
Sensorordning
Del 1 og del 2: Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
- 5 studiepoeng overlapp med ORTO2300 Vitenskapsteori og forskningsmetode innenfor ortopediingeniørfag.