EPN-V2

ORI2000 Patologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Pathology
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for forsknings- og utviklingsarbeid innen ergoterapi knyttet til folkehelse, helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan forklare hvordan nasjonale og globale helse- og miljøutfordringer påvirker retten til aktivitet og deltakelse
  • kan gjøre rede for innovasjon, entreprenørskap og bærekraft innen ergoterapi for å møte framtidens utfordringer
  • kan gjøre rede for ledelse av ergoterapi som inkluderer planlegging, koordinering og økonomiske rammer for tjenesten

Ferdigheter

Studenten

  • kan demonstrere kunnskap om ergonomi og tilrettelegging av helsefremmende arbeidsplasser
  • kan reflektere over sammenheng mellom helse, oppvekst, utdanning, arbeid og levekår for å bidra til utvikling av god folkehelse og arbeidsinkludering for både enkeltpersoner og grupper
  • kan anvende verktøy for innovasjon og entreprenørskap relatert til global helse, og formidle resultater til et publikum
  • kan anvende veiledende, ressursorienterte og myndiggjørende strategier som fremmer aktivitet og deltakelse
  • kan organisere veiledning og ta ansvar for ledelse i møte med studenter og andre samarbeidspartnere

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer og argumentere for likeverdige tjenester, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan bidra til tjenesteinnovasjon, systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser
  • kan samarbeide med frivillige, personer og organisasjoner, og andre relevante aktører

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformene omfatter studentdrevet undervisning, prosjektarbeid, forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Studentdrevet undervisning

I emnet er det fokus på å utvikle ferdigheter i veiledning og ledelse. Studentene skal være gruppeledere for førsteårsstudenter, og gi veiledning og tilbakemelding på en skriftlig oppgave som førsteårsstudentene har i emnet ERGOB1200.

Knyttet til global helse skal studentene i gruppe presentere ulike tema innen folkehelse for hverandre ved bruk av digitale fortellinger eller annen digital formidling.

Prosjektarbeid

Emnet omfatter prosjektarbeid knyttet til helsefremmende arbeidsplasser og forebyggende arbeid i bedrifter. Studentene skal selv finne en bedrift hvor de kan observere og kartlegge behov som er avklart i samråd med bedriften.

Videre jobber studentene med innovasjon og fagutvikling gjennom å utvikle et prosjekt og planlegge en ergoterapiintervensjon for mennesker i utsatte og sårbare situasjoner, med fokus på folkehelse og sosial ulikhet i helse.

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanlagt undervisning
  • gjennomført veiledning og gruppeledelse av førsteårsstudenter, og gitt tilbakemelding på deres skriftlige oppgave
  • digital presentasjon av et globalt folkehelsetema i grupper på 4-6 studenter
  • gjennomført prosjekt om helsefremmende arbeidsplasser i grupper på 4-6 studenter
  • gjennomført prosjekt om innovasjon og bærekraft i ergoterapi i grupper på 4-6 studenter

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Vurdering og eksamen

Ingen.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes/ kontrolleres av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig i utforming av oppgavesett og vurderingskriterier, minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.

Emneoverlapp

  • 10 studiepoeng overlapp med ORTO2400 Patologi.