Programplaner og emneplaner - Student
ORI2000 Patologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pathology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Patologi handler om hvordan ulike sykdommer og skader forandrer celler og vev og dermed også funksjonen til vevet, organene og kroppen. I dette emnet vektlegges sykdomstilstander og sykdomsprosesser som ortopediingeniører møter i yrkesutøvelsen. I tillegg gis det en innføring i aktuelle behandlingsformer fra andre helseprofesjoner.
Sykdomstilstander og sykdomsprosesser det spesifikt fokuseres på i dette emnet er: sykdommer i bevegelsesapparatet, revmatiske sykdommer, nevrologiske sykdommer, hjertesykdommer, karsykdommer, psykiske lidelser, infeksjonssykdommer, endokrine sykdommer, hud lidelse inkludert trykksår, onkologi, medfødt patologi og livsstilssykdommer.
Forkunnskapskrav
Emnet bygger videre på sentrale temaer fra emnet Introduksjon til sosialt arbeid, og gir inngående kunnskap om hvordan sosiale problemer i samspill med ulike samfunnsforhold virker inn på individers, familiers og gruppers livssituasjon. Studentene får fordypet kunnskap om sosialt arbeids teorier og sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver og problemstillinger.
Studentene vil gjennom prosjektarbeid tilegne seg kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for sosialt arbeid, og få kjennskap til samfunnsvitenskapelig metode og dens muligheter og begrensninger. Studentene gjennomfører et prosjekt i grupper hvor de skal arbeide med deltakelse i ulike lokalsamfunn eller blant mennesker som er berørt av ulike tjenester.
Undervisningsspråk er norsk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for spesiell patologi relevant til ortopediingeniørfag med fokus på forekomst, etiologi, patologiske prosesser, symptomer og kliniske tegn
- gjøre rede for skademekanismer, inflammasjons- og tilhelingsprosesser
- beskrive prinsipper for andre helseprofesjoners behandling av aktuelle sykdomstilstander
- beskrive krigsskader og følgetilstander
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om ulike kunnskapssyn og kunnskapsutvikling i sosialt arbeid
- bred kunnskap om sosialt arbeids teorigrunnlag og metoder som retter seg mot familier, grupper og samfunn
- innsikt i sosiokulturelle og strukturelle forhold som påvirker familieliv
- kunnskap om etiske dilemmaer knyttet til arbeid med barn og familier
- kjennskap til lokalsamfunnsarbeid og politisk påvirkningsarbeid
- bred kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori, teori, og forskningsmetode
- kjennskap til samfunnsvitenskapelige metoder og deres muligheter og begrensninger
- kunnskap om samiske barns rett som urfolk til å vokse opp med samisk språk og kultur
- kunnskap om hvordan marginalisering og diskriminering påvirker menneskers sosiale liv og helse, herunder minoriteters rettigheter, samers særskilte status som urfolk
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over forholdet mellom teori og praksis i kunnskapsutvikling
- anvende teori i analyse av sosiale problemer med barn og familier på ulike nivåer og anvende kunnskap om sosialt arbeids samfunnsmandat skriftlig og muntlig
- innhente, vurdere og oppsummere relevant forskning og faglig utviklingsarbeid nasjonalt og internasjonalt innenfor et selvvalgt tema i sosialt arbeid, samt framstille dette muntlig og skriftlig
- gjennomføre en avgrenset undersøkelse med datainnsamling og analyse og reflektere over muligheter og begrensinger i ulike forskningsmetoder
- anvende kunnskap i planlegging av tiltak for å forebygge og håndtere sosiale problemer med fokus på barn og familier i vanskelige livssituasjoner
- reflektere rundt innovative løsninger for innbyggere i et lokalmiljø, basert på befolkningens deltagelse
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere kritisk over sosialfaglig kunnskap, verdier, holdninger og maktperspektiver i yrkesutøvelsen og har innsikt i yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger i arbeid med kunnskapsutvikling
- utforme et akademisk arbeid og presentere fagkunnskap både muntlig og skriftlig
- reflektere over hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til nytenkning og innovasjon i tjenestene
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav og obligatorisk aktivitet godkjent:
- Arbeidskrav 1: Obligatorisk deltakelse i seminarer og prosjektgruppe
Det kreves 80 % deltagelse på seminarer og i prosjektgruppe. Prosjektgruppen bestemmer selv hvordan deltagelse i gruppearbeidet skal registreres og dokumenteres. Ved fravær over 20%, og som ikke overstiger 40 %, gis et skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten må delta for å kunne gjennomføre og levere prosjektoppgaven.
- Arbeidskrav 2. Skriftlig innlevering av prosjektoppgave utarbeidet av prosjektgruppen
Studentene er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag i prosjektarbeidet. Besvarelsen skal ha et omfang på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Prosjektoppgaven må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. Formålet med prosjektoppgaven er å skriftlig presentere og analysere funn av innhentet data i tråd med læringsutbyttet i emnet.
Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 35 minutter per kandidat. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle kandidatene.
Sensorordning
Håvard Aaslund og Susana Vilhena
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent med emnene SOS2110 Sosialt arbeid med barn, ungdom, familier og grupper og SOS2160 Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid.