Programplaner og emneplaner - Student
ORI1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
-
Innledning
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
-
Anbefalte forkunnskaper
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 2 øvingsoppgaver. Begge øvingene utføres individuelt. En av øvingene er basert på målinger i felt som utføres gruppevis. Arbeidsomfanget for hver av øvingene tilsvarer arbeidsmengden på eksamen (3 t).
-
Forkunnskapskrav
The student must have been admitted to the study programme.
-
Læringsutbytte
On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
- knows the steps of EBP
- is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
- knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
- can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
- understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
- knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations
Skills
The student
- can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
- can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
- can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
- can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid
General competencies
The student
- can critically assess health claims in the media
- can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making
-
Arbeids- og undervisningsformer
Two examiners will assess all examination papers. At least 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all students.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen ut over opptakskrav.
-
Vurdering og eksamen
Project examination, consisting of a group assignment with up to 7 students, based on a case with a health claim in the media. The assignment will include the levels of the EBP model. The assignment is submitted as a written paper of 1500 words (+/- 10 prosent) according to further specified criteria.
Each group decides whether their assignment is to be submitted in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Resit exam: If the assignment is given the grade fail, the group can submit a revised version once.
If this attempt fails, the group is entitled to a third and final attempt. In a third attempt, the group must choose a new health claim and submit a new examination paper.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om over- og underbygning, sporgeometri, sporets komponenter, sporveksler, helsveist spor og samspill mellom spor og tog
Ferdigheter
Studenten:
- kan prosjektere en sporgeometrisk plan
- kan bistå i planlegging og prioritering av vedlikehold på en strekning
- forstår hvordan jernbanens ulike komponenter fungerer sammen og påvirker hverandre
Generell kompetanse
Studenten:
- forstår hovedprinsippene for prosjektering, bygging og vedlikehold av jernbanespor
- har en generell forståelse av jernbanen som system
-
Vurderingsuttrykk
Pass/Fail. The same grade is given for all students in the group.
-
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, øvinger og ekskursjoner.
-
Emneoverlapp
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.