EPN-V2

ORI1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 2 øvingsoppgaver. Begge øvingene utføres individuelt. En av øvingene er basert på målinger i felt som utføres gruppevis. Arbeidsomfanget for hver av øvingene tilsvarer arbeidsmengden på eksamen (3 t).
  • Forkunnskapskrav

    The student must have been admitted to the study programme.

  • Læringsutbytte

    On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The student

    • can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
    • knows the steps of EBP
    • is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
    • knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
    • can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
    • understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
    • knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations

    Skills

    The student

    • can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
    • can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
    • can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
    • can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid

    General competencies

    The student

    • can critically assess health claims in the media
    • can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Two examiners will assess all examination papers. At least 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all students. 

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Project examination, consisting of a group assignment with up to 7 students, based on a case with a health claim in the media. The assignment will include the levels of the EBP model. The assignment is submitted as a written paper of 1500 words (+/- 10 prosent) according to further specified criteria.

    Each group decides whether their assignment is to be submitted in Norwegian, Swedish, Danish or English.

    Resit exam: If the assignment is given the grade fail, the group can submit a revised version once.

    If this attempt fails, the group is entitled to a third and final attempt. In a third attempt, the group must choose a new health claim and submit a new examination paper.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om over- og underbygning, sporgeometri, sporets komponenter, sporveksler, helsveist spor og samspill mellom spor og tog

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan prosjektere en sporgeometrisk plan
    • kan bistå i planlegging og prioritering av vedlikehold på en strekning
    • forstår hvordan jernbanens ulike komponenter fungerer sammen og påvirker hverandre

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • forstår hovedprinsippene for prosjektering, bygging og vedlikehold av jernbanespor
    • har en generell forståelse av jernbanen som system
  • Vurderingsuttrykk

    Pass/Fail. The same grade is given for all students in the group.

  • Sensorordning

    Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, øvinger og ekskursjoner.

  • Emneoverlapp

    Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved eventuell utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.