EPN-V2

ORI1000 Ortopediingeniørfagets grunnlag Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Prosthetics and Orthotics
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • drøfte seksuell helse og aldring fra ulike perspektiver
  • analysere hvordan aldring og sykdom kan påvirke seksuell helse
  • beskrive faglige problemstillinger innen temaet seksuell helse og aldring

Ferdigheter 

Studenten kan

  • kritisk vurdere informasjonskilder og anvende dem til å strukturere og formulere faglige resonnement innenfor temaet seksuell helse og aldring
  • analysere eksisterende teorier, metoder og tolkinger innen temaet
  • arbeide selvstendig og bidra i tverrfaglig samarbeid med praktiske og teoretiske problemløsinger innen temaet
  • benytte relevante metoder selvstendig i faglig utviklingsarbeid for å opprettholde høy livskvalitet hos bruker/pasient
  • gi tilpasset informasjon, rådgivning og veiledning om seksualitet og seksuell helse basert på respekt, åpenhet og inklusjon

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • formidle selvstendig arbeid innen temaet seksuell helse og aldring
  • kommunisere med kollegaer og eldre om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen temaet
  • bidra til inklusjon, nytenking og i innovasjonsprosesser innen temaet
  • kritisk vurdere teoretisk kunnskap, forskning, erfaringer og egen praksis

Forkunnskapskrav

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of concepts, components or frameworks deriving from central theories, paradigms and approaches within the field of distributed collaborative learning
  • has thorough knowledge of the interrelationships between education and ICT development processes and their manifestations in international and national practices

Skills

The student

  • can analyse specific issues that are pertinent to development and change of online teaching environments in their societal contexts in primary, lower secondary and upper secondary education
  • can analyse and deal critically with various sources of information from the field of distributed collaborative learning and apply them to structure and formulate scholarly arguments.
  • can analyse existing theories and methods in the field of distributed collaborative learning and work independently on practical and theoretical problems.
  • can carry out an independent limited research or development project within the field of distributed collaborative learning under supervision and in accordance with applicable norms for research ethics.

General competence

The student

  • can apply his/her competence and skills in the field of distributed collaborative learning in order to carry out advanced assignments and projects.
  • can communicate and discuss research-based knowledge in the field of distributed collaborative learning with professionals and non-professionals
  • can contribute in critical ways to the development of the field of distributed collaborative learning

Læringsutbytte

Se programplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
  • Gjennomført prosjekt uteskole/nærmiljøfriluftsliv i grupper på 2-4, med plan og refleksjonsdokument. Omfang: 2000 ord +/- 10 %.
  • Oppgave knyttet til temaet praktisk-metodisk aktivitetslære i grupper på 2-4. Skriftlig og digital fremstilling. Omfang: 1600 ord +/- 10% og et digitalt produkt som f.eks. video 5-10 minutter.
  • I tilknytning til praksis skal studenten individuelt utarbeide en ca. 10 minutters muntlig presentasjon til refleksjonsseminar som knytter praksiserfaringen til relevante tema i emnet.

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler tillatt i forberedelsestiden. På gjennomføring av eksamen er øktplan-dokumentet tillatt hjelpemiddel.

Vurdering og eksamen

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet gir studentene dypere innsikt i kroppsøving på barnetrinnet, der bruk av ulike bevegelsesmiljø, tilrettelegging for lek og begynneropplæring, kunnskap om barns utvikling og læring og barns bevegelseskultur er sentralt. Studentene får mer erfaring med allsidige bevegelsesaktiviteter og varierte arbeidsmåter for å bidra til å fremme kroppslig utvikling, læring, mestring, kreativitet og bevegelsesglede for alle elevene i barneskolen. Gjennom emnet vil studentene planlegge undervisning og undervisningsrelaterte opplegg og arbeide med oppgaver knyttet til kroppsøvingslæreren som kompetanse og ressurs i skolemiljøet.

Vurderingsuttrykk

Videreutdanningen består av ett emne, VSHAL Seksuell helse og aldring (15 stp), og gjennomføres på deltid over et semester. Emnet er inndelt i moduler, som gjenspeiles i de digitale læringsressursene, Læringsressursene og samlingene/webseminarene er heldigitale. Det vil bli avholdt 4 websminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 18 timer pr. uke.

Internasjonalisering

Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.

Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med studerende og kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av skandinavisk/norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

  • 10 studiepoeng overlapp med ORTO1000 Ortopediingeniørfagets grunnlag.