EPN-V2

ORI1000 Ortopediingeniørfagets grunnlag Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Prosthetics and Orthotics
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Structures are often subjected to dynamic loads during their lifetime. This course aims to equip students with knowledge in structural dynamics, with particular emphasis on the building and bridge structures. The course is intended to provide necessary knowledge to determine the structural response to dynamic loads. Topics include single-degree-of-freedom (SDOF) systems, response to harmonic loading, response to impulsive transient loading, numerical integration, element stiffness, mass and damping matrices, multi-degree-of-freedom (MDOF) systems, damping, and eigenvalue problems. Theoretical knowledge on structural dynamics will be supplemented by its application on different structural engineering problems such as vibration control, system identification, earthquake response.

Forkunnskapskrav

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om et utvalg av relevante vitenskapsteoretiske perspektiver på et avgrenset estetisk felt
  • kan analysere og vurdere de teoretiske og praktiske elementene i utprøvings- og forskningsprosessen
  • har kunnskap om og kan forholde seg kritisk til kildebruk og etiske vurderinger i utprøving, kreativ praksis og forskningsprosesser

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende utvalgt vitenskapsteori og metodekunnskap som er relevant for et avgrenset estetisk fagfelt på en selvstendig måte
  • kan vurdere og drøfte forskningsmetodiske valg opp mot formål og problemstilling
  • kan vurdere og anvende ulike kilder og forskningsetiske normer knyttet til forskningsprosessen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med utvikling av en problemstilling i kombinasjon med ulike relevante metoder
  • kan anvende og formidle sine kunnskaper med forskningsmetodisk argumentasjon
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter på de estetiske fagfeltene for å bidra til nytenking og innovasjonsprosesser

Læringsutbytte

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og ulike studentaktive læringsformer. Studentene forventes å delta aktivt i undervisningen og i gruppearbeid utenfor undervisningen. 

Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og tematiske workshops. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.

Studenten skal i emnet ha særlig fokus på å jobbe aktivt med et utvalg relevante forskningsmetoder som kan være relevante for sin fremtidige masteroppgave.

Undervisningsspråket er engelsk når emnet er inkludert i det internasjonale semesteret.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å framstille seg for eksamen:

  • minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminarer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått/Ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Sensorordning

MEST4510 Vitenskapsteori og forskningsmetode 1 eller tilsvarende.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 5 studiepoeng mot MEST4313.