Programplaner og emneplaner - Student
OASV4700 Perspektiver på krise, endring og reformer i offentlig sektor Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Perspectives on Crisis, Change and Reform in the Public Sector
- Studieprogram
-
Masterstudium i offentlig administrasjon og styringMasterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette kurset tar for seg ulike perspektiver på krise, endring og reform i offentlig sektor. Det legges spesiell vekt på samfunnsvitenskapelige perspektiver hentet fra fagområder som statsvitenskap, offentlig politikk og administrasjon og sosiologi. Kurset vil gi en innføring i grunnleggende begreper om kriser og endring i offentlig sektor. Videre vil kurset sette kriser og endringsprosesser i offentlig sektor i Norge i et flernivåperspektiv (europeisering og globalisering) og i en komparativ nordisk og europeisk ramme.
Politiske, økonomiske, og samfunnsmessige kriser som klimakrisen, covid-19 pandemien, migrasjonskrisen, finanskrisen og Ukraina-krigen påvirker alle nasjonale, regionale og lokale betingelser for politikkutforming og administrativ atferd. Kursets mål er derfor å belyse dette ved at studentene får en innføring i faglige debatter om krise og reformer i offentlig politikk, med utgangspunkt i politisk teori, organisasjonsteorier og teorier om europeisering og globalisering.
Undervisningsspråk er engelsk.
Anbefalte forkunnskaper
Studenten bør ha kjennskap til statsvitenskap, organisasjonsteori, sosiologi eller politisk økonomi på innføringsnivå.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om hvordan kriser og endringsprosesser påvirker offentlig sektor, herunder politikkutforming og offentlig administrasjon
- kan anvende kunnskap om kriser og endringsprosesser på ulike områder innenfor offentlig politikk og administrasjon
- kan analysere faglige problemstillinger om kriser og endringsprosesser med utgangspunkt i statsvitenskapelig og sosiologisk teori og ulike organisasjonsteorier
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og anvende eksisterende teorier og fortolkninger innenfor emner som krise, endring og reform
- arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning med relevans for offentlig politikk og administrasjon
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer om kriser, endring og reformer i offentlig sektor
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen i kurset gis som en kombinasjon av forelesninger og seminarer. Aktiv studentdeltakelse er en forutsetning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Levere skisse til semesteroppgave som presenteres på et seminar med obligatorisk oppmøte. Skissen skal ha et omfang på 2-3 sider. Hver student skal også kommentere på skissen til en medstudent. Den innleverte og presenterte skissen godkjennes av faglærer i etterkant av seminaret.
Formålet med arbeidskravet er å presentere problemstilling og tema for semesteroppgaven.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med et omfang på 3500 ord (+/- 10 prosent), i tillegg til forside, innholdsfortegnelse, referanseliste og eventuelle vedlegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri, 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Eksamensbesvarelsen kan leveres på norsk eller engelsk.
En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Espen D. H. Olsen