EPN-V2

OASV4100 Urban Governance Emneplan

Engelsk emnenavn
Urban Governance
Studieprogram
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Enkeltemner knyttet til masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Masterstudium i styring og ledelse
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Modern urban governments face challenges due to rapid changes in social, economic and environmental conditions. This course focuses on ideas, models and trends in the governance of urban areas, and students are provided with a set of analytical tools to study contemporary changes and transformations in governance practices and arrangements. These changes include, for example, new types of citizens participation, new types of delivery, emphasis on urban entrepreneurship, aims for sustainable development and smart city initiatives.

The course provides a cross- disciplinary perspective, including political science and sociology. In addition, we follow a comparative approach to urban governance, where urban areas both within and across national contexts are compared. The course will focus explicitly on national and international experiences from three policy areas where the governance challenges are particularly prominent: public spaces, housing, and infrastructure. The main focus are the processes and mechanisms that shape an urban area, as well as strategies and instruments in the governance of these areas.

Forkunnskapskrav

None

Læringsutbytte

Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget fagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Emnet setter yrkesutøvelsen inn i en bred organisasjonsmessig kontekst. Det vektlegges hvordan læreren kan utdanne og danne yrkesutøveren til å møte yrkenes krav, og kunne bidra til utvikling av samfunnsansvar. Det fokuseres også på hvordan lærer og yrkesutøver skal kunne både møte og skape endring/forbedring. I emnet inngår også analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetanse- og opplæringsbehov.

Arbeids- og undervisningsformer

The course is organized in series of lectures, working groups and student presentations.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None

Vurdering og eksamen

Individual course paper. The student's learning outcome will be assessed on the basis of an individual course paper of 10-15 pages. Arial / Calibri 12pkt. line spacing: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.

Vurderingsuttrykk

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuell muntlig, faglig forankret refleksjon fra yrkesfaglig praksis (annet yrke) i grupper som består av tre til seks studenter der medstudent-respons og diskusjon inngår. Varighet av muntlig presentasjon i minimum 10 min. per student. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal få innsikt i arbeidsoppgaver og funksjoner i yrkene innenfor helse- og oppvekstfag.

Arbeidskrav 2

Individuell skriftlig og faglig forankret oppgave om planlegging, gjennomføring og vurdering av innovasjon- eller utviklingsarbeid innen eget primæryrke. Oppgaven skal knyttes til yrkesfaglig praksis og hensikten er at studentene skal få erfaring med å dokumentere og lede endrings- og/eller utviklingsarbeid. Omfang 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg

Arbeidskrav 3

Refleksjon over eget kompetansebehov og egen kompetanseutvikling i yrkesfaglig bredde og dybde, basert på kartlegging og dokumentasjon gjennom studiet. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal bli bevisst egen kompetanse innen beredde og dybde, samt identifisere videre (eller eget) behov for kompetanseheving. Omfang: antall ord 2500 ord. (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelle vedlegg

Arbeidskrav 4

Faglig fordypning innenfor tema vurdering i grupper på fire til seks personer, som avsluttes med en muntlig presentasjon på inntil 20 minutter per grupper. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i og få oversikt over ulike vurderingsformer.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Sensorordning

14 dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang: 5000 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved karakteren F for ikke bestått vil det bli gitt ny oppgavetekst
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Opptakskrav

Alle hjelpemidler tillatt.