EPN-V2

OAS4200 Politiske prosesser og virkemidler Emneplan

Engelsk emnenavn
Political Processes and Policy Instruments
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omhandler ulike perspektiver på beslutningsprosesser i offentlig sektor. Det fokuseres på hvordan offentlig politikk blir til fra dagsordensetting og politikkutforming til iverksetting og evaluering av effekter av offentlige tiltak.

    Følgende spørsmål er sentrale: Hvordan kommer saker på den politiske dagsorden? Hvordan utformes offentlig politikk og hvilke virkemidler har myndighetene til rådighet? Hvorfor er noen iverksettingsprosesser vellykkede, mens andre mislykkes? Det legges vekt på hvordan flernivåsystemer påvirker beslutningsprosesser innenfor ulike politikkområder. Hvilken betydning mediepåvirkning har for innretning og innhold i dagsordensetting, politikkutforming og iverksetting blir også vektlagt.

    Emnet har et anvendt siktemål som ivaretas gjennom presentasjon av praksisnære eksempler.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskaper

    Studenten har

    • inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til studiet av offentlig politikk
    • inngående kunnskap om ulike styringsvirkemidler, iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor
    • inngående kunnskap om offentlig administrasjon og forvaltningens oppbygging på ulike nivå, og hvordan dette påvirker utforming, styring, iverksetting og evaluering av offentlig politikk
    • innsikt i hvordan politikkens innhold og kompleksitet, og sektorspesifikke forhold påvirker politiske prosesser
    • innsikt i hvordan beslutningsprosesser i offentlig forvaltning påvirkes av medias rolle

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i offentlig sektor
    • vurdere iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor
    • anvende kunnskapen for å analysere ulike styringsutfordringer i offentlig sektor

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og allmennheten
    • analysere fag- og yrkesetiske problemstillinger som er relevante for offentlig administrasjon og styring
    • Innhente, bruke og vurdere aktuelle faglige kilder, litteratur og annen informasjon
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen gjennomføres som forelesninger, seminarer med gruppearbeid og presentasjoner, og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Studentene skal i løpet av semesteret levere to skriftlige arbeidskrav, samt kommentere på medstudenters innleveringer. Disse innleveringene må være godkjent før man kan avlegge eksamen. I tillegg skal studentene presentere tema og problemstilling for semesteroppgaven (jfr. vurdering), samt opponere på én medstudents presentasjon. Muntlig presentasjon og opponering er obligatoriske aktiviteter, som må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av en individuell semesteroppgave. I semesteroppgaven velger studentene selv tema og problemstilling. Semesteroppgaven skal ha et omfang på ca. 4000 ord (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler til skoleeksamen

    For semesteroppgaven er alle hjelpemidler tillat, så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene

  • Emneansvarlig

    Guri Rosén