EPN-V2

NTSG6200 Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Sign Language 1 for Primary and Lower Secondary School Teach, Subject 2
Studieprogram
Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emne 2 bygger videre på den kunnskapen, de ferdighetene og den generelle kompetansen studentene har tilegnet seg i emne 1. Hovedtemaene i emne 2 er beskrevet under Innhold nedenfor.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har utvidet sin kjennskap til de basale tegnene
  • kjenner til grunnleggende grammatikk i norsk tegnspråk
  • kjenner til turtakingsregler

Ferdigheter

Studenten

  • kan kommunisere og bruke enkle setningstyper som fortellende, spørrende, benektende og bekreftende
  • kan fortelle både i monologer og dialoger
  • kan enkle strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser

Generell kompetanse

Studenten

  • er i stand til å reflektere over myter og andre misoppfatninger av norsk tegnspråk og om døve mennesker
  • kan reflektere over grammatiske strukturer i norsk tegnspråk i forhold til norsk talespråk

Innhold

Det blir lagt opp til undervisning basert på prinsippet om omvendt klasserom, der studentene før, mellom og etter samlingene arbeider med digitale produkt, pensumlitteratur og praktisk aktivitet. På samlingene blir det lagt vekt på student-aktive læringsformer som gruppearbeid, diskusjons-seminar og praktisk-metodiske øvinger i ulike bevegelsesmiljø.

Arbeids- og undervisningsformer

Den praktiske undervisningen på samlingene foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video mellom samlingene. Det blir gitt tilbakemeldinger fra faglærer på studentenes tegnspråklige produksjon. Den praktiske undervisningen gis i hovedsak på norsk tegnspråk, den teoretiske undervisningen også på norsk.

Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og praktiske oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på norsk tegnspråk. Tavle, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Studentene skal levere til faglærer og få godkjent to gruppeoppgaver på norsk tegnspråk på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem per oppgave over valgfritt tema. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to deltakere. Ved behov og etter avtale med faglærer kan gruppen bestå av tre deltakere.
  • Studentene skal levere til faglærer og få godkjent seks individuelle oppgaver på norsk tegnspråk på video, inntil 2,5 minutter per oppgave over valgfritt tema.

    Formålet med videoinnleveringene er både å bidra til studentenes faglige utvikling, gjennom å gi relevante læringsaktiviteter der det skal leveres inn et resultat, og å tjene som underveisevaluering av læringen, der studentene viser sin progresjon.

  • Studentene skal finne fram til en selvvalgt tekst (videotekst) på norsk tegnspråk på Internett og analysere teksten eller et utdrag av den med hensyn til grammatiske og andre språklige aspekter som er gjennomgått i løpet av studiet. Analysen skal dokumenteres i en skriftlig rapport på 900-1100 ord, eventuelt på norsk tegnspråk på video i et omfang på om lag 5-7 minutter, som skal leveres digitalt sammen med nettadressen til den analyserte teksten. Rapporten skal dessuten inneholde refleksjoner over bruk av tekster i skolefaget norsk tegnspråk. I tillegg til øvelse i å oppfatte og forstå tekster på norsk tegnspråk innebærer dette arbeidskravet bruk av IKT ut over kun bruk av læringsplattform, og det innebærer utprøving av ny faglig/fagdidaktisk kunnskap i faget.
  • Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 900-1100 ord, eventuelt på norsk tegnspråk på video i et omfang på 5-7 minutter. Temaet skal være knyttet til pensum og godkjent av faglærer på forhånd.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale gis kompensatoriske oppgaver ved for høyt fravær.

Vurdering og eksamen

Emnet er en innføring i å være lærer i kroppsøving på trinn 5-10 i grunnskolen. Det legges vekt på å utvikle undervisningskompetanse i bevegelse og kroppslig læring, samt deltagelse og samspill i bevegelsesaktiviteter. Kunnskap om hvordan kroppsøving bidrar til elevens helhetlige utvikling står sentralt. Fagdidaktikken i emnet bygger på en praktisk tilnærming, der studentene lærer gjennom deltagelse og erfaring i ulike bevegelsesaktiviteter og i variert undervisning. Det blir lagt særlig vekt på tilpasset opplæring og læreres arbeid med å ta utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe for å skape inkluderende læringsmiljø i kroppsøving.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala, A-F.

Sensorordning

Opptak til studiet.

Opptakskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering og forbindelse til andre skolefag
  • har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
  • har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i et tverrfaglig perspektiv
  • har kunnskap om hvordan fair play-begrepet kan anvendes i kroppsøvingsfaget
  • har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktiviteter, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om leik som fenomen
  • har kunnskap om tilpassa opplæring og inkludering for en mangfoldig elevgruppe

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
  • kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik og andre bevegelsesaktiviteter
  • kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
  • kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
  • kan gi svømmeopplæring på 5.-10. trinn og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre nytte av mangfoldet blant elevene i undervisningen
  • reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole
  • kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
  • kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer