EPN

Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10 Programplan

Engelsk programnavn
Norwegian Sign Language 1 for Primary and Lower Secondary School Teachers
Gjelder fra
2020 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Programplan i norsk tegnspråk 1, trinn 1-10 (30 studiepoeng, oppdrag) bygger på forskrift om rammeplan for grunnskoleutdanningene for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. mars 2010, og på gjeldende læreplan (fra 1. august 2013) i norsk tegnspråk i Læreplanverket for Kunnskapsløftet.

Norsk tegnspråk 1 har som hovedmål å gi en grunnleggende innføring i norsk tegnspråk for lærere som skal undervise i og på norsk tegnspråk. Stor vekt blir lagt på praktisk språklæring, og i tillegg inngår forskningsbasert kunnskap om grunnleggende grammatikk og døves kultur og historie. Etter behov blir noe av stoffet differensiert for ulike klassetrinn. For lærere uten forkunnskaper i tegnspråk kan det ikke forventes at norsk tegnspråk 1 gir en kompetanse som gjør dem i stand til selv å gjennomføre god undervisning i og på tegnspråk, og disse lærerne anbefales sterkt å gå videre på norsk tegnspråk 2.

Norsk tegnspråk 1 er hovedsakelig praktisk rettet og forbereder lærerne på møtet med elever som skal ha opplæring i og på tegnspråk. Som del av studietilbudet får deltakerne kompetanse som fører til kunnskapsdeling i eget kollegium, utprøving av ny faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget, og pedagogisk bruk av IKT. Deltakerne skal arbeide med og analysere læreplanen i norsk tegnspråk i Læreplanverket for Kunnskapsløftet og kompetansemålene der, og med Rammeverket for grunnleggende ferdigheter i tegnspråk. De skal også reflektere over hvordan tilpasset opplæring kan være en integrert del av arbeidsmåten i faget norsk tegnspråk.

Norsk tegnspråk er et av de eldste og største minoritetsspråkene i Norge. Samtidig er kjennskapen til språket i det norske storsamfunnet fortsatt relativt liten. For elever med opplæring i og på tegnspråk er faget norsk tegnspråk derfor sentralt ikke bare for deres kommunikasjon, men også for deres kulturforståelse, dannelse og identitetsutvikling og for språklig selvtillit og trygghet. Deltakerne skal få en dypere forståelse av dette i løpet av studiet, slik at de kan bidra til at opplæring i og på tegnspråk blir gjennomført på en faglig forsvarlig måte.

Målgruppe

Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet - strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere frem mot 2025. Målgruppen for studiet er lærere med pedagogisk bakgrunn i samsvar med rammeplanene for lærerutdanningene og som er tilsatt i skolen i studieperioden. Primært gjelder det lærere som skal undervise i og på norsk tegnspråk. Sekundært kan også lærere som skal undervise i norsk tegnspråk som fremmedspråk, inngå i målgruppen.

Opptakskrav

Opptakskrav til studiet er bestått lærerutdanning. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget norsk tegnspråk for å få fullført sin lærerutdanning. Deltakere som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta del i opplæring i norsk tegnspråk. Det kreves ingen forkunnskaper i norsk tegnspråk.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført studiet norsk tegnspråk 1, trinn 1-10 skal studentene mestre enkel kommunikasjon på norsk tegnspråk i monologer og dialoger, samt ha grunnleggende kunnskap om vokabular, grammatikk og kulturell kontekst.

Læringsutbyttet er beskrevet i emneplanene.

Innhold og oppbygging

Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10 gir en allmenn innføring i norsk tegnspråk og består av opplæring i tegnspråk og innføring i døves historie og kultur.

Studentene skal lære å bruke tegnspråk i samtale og å forstå enkle tegnspråktekster. Videre gis en teoretisk innføring i hvordan norsk tegnspråk er bygd opp, og en orientering i faget norsk tegnspråk hvor også samfunnsmessige, kulturelle, historiske og kommunikative sider ved faget inngår.

Studiet er bygd opp som to emner, hvert på 15 studiepoeng, og går over ett år med start om høsten. Det er tre samlinger à fem dager i semestret. Emne 2 bygger på undervisningen i emne 1. Til sammen skal de to emnene sikre det læringsutbyttet som de nasjonale styringsdokumentene krever.

Studiets to deler reflekterer lærerens egen progresjon i språklæringen ved at emne 2 bygger på innholdet i emne 1. For nærmere oversikt over fokusområder, se den enkelte emneplan.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Norsk tegnspråk 1 er et nett- og samlingsbasert studium. Programplanen legger til rette for studiearbeid og kommunikasjon deltakerne imellom ved hjelp av digitale verktøy mellom samlingene. Her har digitale læringsplattformer en sentral plass. Integrert i studiet er også opplæring i nyttige digitale verktøy til bruk både i egen språklæring og i elevenes språklæring.

Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk, av og til på norsk. Gjennom hele studiet får studentene anledning til å bruke norsk tegnspråk på samlingene. På samlingene blir undervisningen gitt i form av forelesninger, veiledning og praktiske oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavle, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet.

Mellom samlingene arbeider deltakerne med selvstudium av pensumtekster, praktisering av egne ferdigheter ved bruk av video og i eventuelt lokalt tegnspråkmiljø, erfaringsdeling med kolleger og innlevering av arbeidskrav. Det forutsettes aktiv bruk av video mellom samlingene. Da studiet også er basert på arbeidskrav mellom samlingene, vil det være nødvendig at studentene har tilgang til datamaskin med kamera og opptaksmulighet, samt internettilgang.

Studentene skal tilegne seg kunnskaper om og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, herunder grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk og hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, 10 arbeidskrav i hvert av de to emnene. Arbeidskravene er beskrevet i de enkelte emneplanene.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding fritar ikke for å innfri et arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglæreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser.

Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

For å sikre studentenes utvikling av egen IKT-kompetanse innenfor faget norsk tegnspråk, har ett av arbeidskravene integrerte IKT-krav.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Faglig aktivitet med krav om deltakelse fremkommer i den enkelte emneplan. 

Vurdering og sensur

Eksamen i emne 1 avlegges i høstsemestret. Eksamen i emne 2 gjennomføres i vårsemestret. 

Høst. NTSG6100 Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10, emne   1: Individuell muntlig eksamen på norsk tegnspråk via videokonferanse. Bestått/ikke bestått.

Vår. NTSG6200 Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10, emne   2: Individuell muntlig eksamen på norsk tegnspråk med personlig oppmøte. A-F.

Det gis separat karakter for hvert emne.

Vurderingskriterier

Bestått: Har oppfylt kravene til læringsutbytte og viser nødvendige kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i norsk tegnspråk.

Ikke bestått: Har ikke oppfylt kravene til læringsutbytte og viser ikke nødvendige kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i norsk tegnspråk.

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke bestått): Har utilstrekkelige kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Rettigheter og plikter ved eksamen

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen.

Øvrig informasjon

Programplan for norsk tegnspråk 1, trinn 1-10 – oppdrag

Norwegian Sign Language 1 for Primary and Lower Secondary School Teachers

30 studiepoeng

Studieprogramkode: NTSGO

Nett- og samlingsbasert videreutdanning

Deltid

Godkjent av prodekan for studier 17. desember 2015

Redaksjonelle endringer 20.11.2017

Gjeldende fra høstsemesteret 2020

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning