EPN-V2

NORA6200 Norsk akademisk nivå Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian academic level
Studieprogram
Norsk språkopplæring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Econometrics is a methods course that deals with the use of economic theory and statistical techniques to analyze economic data. The course prepares students for data analyst positions in economics, business, finance, and government. The course is compulsory for students who major in Economics or Finance. The course will cover the following topics:

  • Regressions with Panel Data
  • Instrumental Variables
  • RegressionExperiments and Quasi-experiments
  • Regression Analysis of Time Series Data

Forkunnskapskrav

None

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne bruke språket på akademisk og yrkesrelaterte områder. Studentene kan lese og forstå faglige tekster på et akademisk nivå. De skal ha tilegnet seg et bred ordforråd og skal kunne uttrykke seg spontant i ulike muntlige situasjoner. Studentene skal også kunne redegjøre for faglige emner skriftlig.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har praktisk kunnskap om norsk språksystem/grammatikk
  • har kunnskap om norsk fagspråk
  • har kunnskap om kjennetegn ved fagtekster innenfor sitt fagområde

Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå og tilegne seg kunnskap gjennom faglige foredrag og forelesninger
  • kan forstå og tilegne seg kunnskap gjennom ulike medier
  • kan skrive strukturerte tekster i ulike sjangre tilpasset formål og mottaker
  • kan lese og forstå komplekse tekster i ulike sjangre
  • kan bruke språket fleksibelt og effektivt i sosiale og faglige sammenhenger
  • kan formulere synspunkter, redegjøre for faglige emner og delta i faglige diskusjoner

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i egen språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine språkferdigheter for å ta del i mer komplekse språklige sammenhenger
  • har strategier for å videreutvikle deltakelse i faglige diskusjoner og gruppesamarbeid
  • kan bruke det norske språket som verktøy for læring
  • har utviklet strategier for å jobbe selvstendig og i samarbeid med andre om faglig utvikling
  • har forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
  • kan bruke sine språklige og faglige ressurser til videreutdanning og i profesjonssammenheng

Innhold

Det er lagt opp til et deltidsstudium, kurset tar opp følgende hovedområder:

  • norsk grammatikk
  • utvikling av ordforråd
  • kommunikative øvelser
  • arbeid med skriftlige tekster
  • profesjonsrelatert og studierelatert språk
  • seminar med diskusjoner

Arbeids- og undervisningsformer

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: Coursework 1 consists of 4 problem sets the students may submit individually or in groups of up to four students:
    • Problem set 1 (due in January)
    • Problem set 2 (due in February)
    • Problem set 3 (due in March)
    • Problem set 4 (due in April)

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit a new or an improved version by the given deadline.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The exam in the course is a written supervised exam of 4 hours.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler:

Del 1: Muntlig individuelt fremlegg (presentasjon av en fagtekst), omfang: 10 - 15 minutter. Eksamensdelen vurderes til bestått/ikke bestått.

Del 2: Studentene skal bearbeide de to tekstene som de har jobbet med i løpet av semesteret og jobbe videre med dem ut fra tilbakemeldingene de har fått (tidligere versjoner av tekstene skal også legges ved i mappen). I tillegg skal mappen inneholde et refleksjonsnotat (700 ord +/- 10 %) om egen språkutvikling og læringsprosess. Totalt omfang på mappen mellom 1800 og 5000 ord etter avtale med faglærer.

Eksamensdelene vektes likt, og begge deler må være bestått for å få emnet bestått.

Ny/utsatt eksamen

  • ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen, studenten tar eventuelt ny og utsatt eksamen på den delen som ikke er bestått
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Grade scale A-F

Vurderingsuttrykk

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Sensorordning

ØAMET4000 or equivalent