Studieinfo emne NOR6621 2022 HØST
NOR6621 Skriving og tekstkultur Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Writing and text culture
- Studieprogram
-
Norsk som andrespråk
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se programplanen
Forkunnskapskrav
Bestått NOR6611.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om språket som system
- kunnskap om tekstkulturer og tekstlingvistikk i et andrespråksperspektiv
- kunnskap om kartlegging og vurdering av tospråklige elevers tekster
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge for utvikling av skrivekompetanse i et tospråklighetsperspektiv
- kan bidra til utvikling av interkulturell kommunikasjon
- har gode ferdigheter i egen tekstskriving
Generell kompetanse
Studenten har
- evne til å formidle toleranse og inkluderende holdninger
Innhold
- språket som system, språktypologi, kontrastiv språkbeskrivelse
- tekstorganisering og tekstkulturer
- kultur og språkkontakt
- organisering av tospråklig undervisning og skriving i kontekst
- kartlegging og vurdering av språkferdigheter
Arbeids- og undervisningsformer
- forelesning, dialog, problembasert læring osv.
- arbeid i grupper
- gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner osv.
- skriftlige oppgaver underveis som logg, rapport, refleksjonsnotat, vurdering av elevtekster og læringsmateriell, didaktiske tilrettelegginger osv.
- bruk av høgskolens elektroniske plattform
Praksis
Det forutsettes at studentene så langt det er mulig prøver ut ny kunnskap i egen eller andres praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- skrive og dele logg
- mellom hver samling: skrive en oppgave relatert til arbeidsformer og innhold i samlingen
- delta på minimum 80 % av samlingsdagene
Vurdering og eksamen
Individuell, skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.
Hjelpemidler ved eksamen
- Kunnskapsløftet med relevante lærerplaner.
- Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter.
- Norsk med samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer.