Studieinfo emne NOR6611 2022 HØST
NOR6611 Lesing og læring i en tospråklig kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Reading and learning in a bilingual context
- Studieprogram
-
Norsk som andrespråk
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se programplanen
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- sentrale begreper innen fagområdet tospråklighet
- grunnleggende språklæringsteorier i et tospråklighetsperspektiv
- ordlæring
- lesestrategier
- flerkulturalitet
- grammatiske kategorier
Ferdigheter
Studenten kan
- tilrettelegge for læring gjennom lesing
- øke elevenes metaspråklige bevissthet
- forutse utfordringer for tospråklige når det gjelder reseptive ferdigheter
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for opplæring i en flerkulturell kontekst
- kan vise toleranse og inkluderende holdninger
Innhold
- Tospråklighet og språkinnlæring; barn, ungdom og voksne.
- Tospråklighet og styringsdokumenter.
- Ord og begrepslære.
- Leseteorier og lesing av fagtekster.
- Arbeid med skjønnlitterære tekster i det flerkulturelle klasserommet.
- Organisering av tospråklig opplæring og lesing i kontekst.
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesning, dialog, problembasert læring osv.
- Arbeid i grupper.
- Gi og motta veiledning individuelt og i gruppe.
- Individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner osv.
- Skriftlige oppgaver underveis som logg, rapport, refleksjonsnotat, vurdering av elevtekster og læringsmateriell, didaktiske tilrettelegginger osv.
- Bruk av høgskolens elektroniske plattform.
Praksis
Det forutsettes at studentene så langt det er mulig prøver ut ny kunnskap i egen eller andres praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Skrive og dele logg.
- Løse oppgaver (individuelt - grupper, skriftlig - muntlig) relatert til arbeidsformer og innhold i samlingene.
- Delta på minimum 80 prosent av samlingsdagene.
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen, individuell, syv dager.
Hjelpemidler ved eksamen
- Alle tilgjengelige.
- Kunnskapsløftet med relevante læreplaner.
- Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter.
- Norsk med samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer.