EPN

NOR6611 Lesing og læring i en tospråklig kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Reading and learning in a bilingual context
Studieprogram
Norsk som andrespråk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Se programplanen

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • sentrale begreper innen fagområdet tospråklighet
  • grunnleggende språklæringsteorier i et tospråklighetsperspektiv
  • ordlæring
  • lesestrategier
  • flerkulturalitet
  • grammatiske kategorier

Ferdigheter

Studenten kan

  • tilrettelegge for læring gjennom lesing
  • øke elevenes metaspråklige bevissthet
  • forutse utfordringer for tospråklige når det gjelder reseptive ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for opplæring i en flerkulturell kontekst
  • kan vise toleranse og inkluderende holdninger

Innhold

  • Tospråklighet og språkinnlæring; barn, ungdom og voksne.
  • Tospråklighet og styringsdokumenter.
  • Ord og begrepslære.
  • Leseteorier og lesing av fagtekster.
  • Arbeid med skjønnlitterære tekster i det flerkulturelle klasserommet.
  • Organisering av tospråklig opplæring og lesing i kontekst.

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesning, dialog, problembasert læring osv.
  • Arbeid i grupper.
  • Gi og motta veiledning individuelt og i gruppe.
  • Individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner osv.
  • Skriftlige oppgaver underveis som logg, rapport, refleksjonsnotat, vurdering av elevtekster og læringsmateriell, didaktiske tilrettelegginger osv.
  • Bruk av høgskolens elektroniske plattform.

Praksis

Det forutsettes at studentene så langt det er mulig prøver ut ny kunnskap i egen eller andres praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Skrive og dele logg.
  • Løse oppgaver (individuelt - grupper, skriftlig - muntlig) relatert til arbeidsformer og innhold i samlingene.
  • Delta på minimum 80 prosent av samlingsdagene.

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen, individuell, syv dager.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Alle tilgjengelige.
  • Kunnskapsløftet med relevante læreplaner.
  • Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter.
  • Norsk med samfunnskunnskap for voksne innvandrere.

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer.