EPN-V2

NOR6611 Reading and learning in a bilingual context Course description

Course name in Norwegian
Lesing og læring i en tospråklig kontekst
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Se programplanen

  • Required preliminary courses

    Generell studiekompetanse eller tilsvarende.

  • Learning outcomes

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • sentrale begreper innen fagområdet tospråklighet
    • grunnleggende språklæringsteorier i et tospråklighetsperspektiv
    • ordlæring
    • lesestrategier
    • flerkulturalitet
    • grammatiske kategorier

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • tilrettelegge for læring gjennom lesing
    • øke elevenes metaspråklige bevissthet
    • forutse utfordringer for tospråklige når det gjelder reseptive ferdigheter

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan tilrettelegge for opplæring i en flerkulturell kontekst
    • kan vise toleranse og inkluderende holdninger
  • Content

    • Tospråklighet og språkinnlæring; barn, ungdom og voksne.
    • Tospråklighet og styringsdokumenter.
    • Ord og begrepslære.
    • Leseteorier og lesing av fagtekster.
    • Arbeid med skjønnlitterære tekster i det flerkulturelle klasserommet.
    • Organisering av tospråklig opplæring og lesing i kontekst.

  • Teaching and learning methods

    • Forelesning, dialog, problembasert læring osv.
    • Arbeid i grupper.
    • Gi og motta veiledning individuelt og i gruppe.
    • Individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner osv.
    • Skriftlige oppgaver underveis som logg, rapport, refleksjonsnotat, vurdering av elevtekster og læringsmateriell, didaktiske tilrettelegginger osv.
    • Bruk av høgskolens elektroniske plattform.

    Praksis

    Det forutsettes at studentene så langt det er mulig prøver ut ny kunnskap i egen eller andres praksis.

  • Course requirements

    • Skrive og dele logg.
    • Løse oppgaver (individuelt - grupper, skriftlig - muntlig) relatert til arbeidsformer og innhold i samlingene.
    • Delta på minimum 80 prosent av samlingsdagene.

  • Assessment

    Hjemmeeksamen, individuell, syv dager.

  • Permitted exam materials and equipment

    • Alle tilgjengelige.
    • Kunnskapsløftet med relevante læreplaner.
    • Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter.
    • Norsk med samfunnskunnskap for voksne innvandrere.

  • Grading scale

    Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    To interne sensorer.